۱۳۹۱ شهریور ۱۶, پنجشنبه

عملیات برای نجات گوزن زرد جزایر دریاچه اورمیه

ساوالان پورت:مسئول دبیرخانه شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه گفت: عملیات جست‌وجو برای یافتن گوزن‌های زرد ایرانی که به دنبال کم‌آبی دریاچه ارومیه از جزیره اشک خارج شده‌اند، ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت جباری عصر امروز در جلسه اعضای شورای منطقه‌ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، اظهار داشت: گوزن زرد ایرانی به دلیل کم‌آبی دریاچه ارومیه از جزیره اشک این دریاچه خارج می‌شوند.
وی افزود: متاسفانه تا کنون به دنبال کمبود آب درجزایر دریاچه ارومیه ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی از جزیره اشک خارج شدند.
جباری اضافه کرد: محیط‌بانان محیط زیست به دریاچه اعزام شده‌اند که تاکنون پنج راس گوزن زرد گرفته شده است.
مسئول دبیرخانه شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه ادامه داد: گوزن‌های گرفته شده به محیط‌های امن انتقال یافته‌اند و عملیات جست‌وجو برای یافتن باقی حیوانات همچنان ادامه دارد.
جباری در زمینه خروج گوزن‌‌های زرد ایرانی هشدار داد و اظهار داشت: به دنبال کاهش بارندگی‌ها  جزایر با تشدید بحران کم‌آبی مواجه شده‌اند و در چند روز گذشته گوزن‌های زرد ایرانی از جزیره اشک به سمت مناطق حاشیه دریاچه گریخته‌اند.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه بر استفاده از تمام امکانات برای آبرسانی به احشام جزایر دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: برای تامین آب مورد نیاز در جزایر دریاچه ارومیه طرح انتقال آب به جزیره اشک مصوب شده که باید با تسریع در انجام مطالعات آن در کوتاه‌ترین زمان با مشارکت تمام دستگاه‌ها عملیات اجرایی این پروژه به اتمام برسد.
جواد محمودی خواستار توجه ویژه به نگهداری و حفاظت از حیات وحش دریاچه ارومیه شد و با بیان اینکه باید به هر طریق ممکن در کوتاه زمان به این مناطق آبرسانی شود، اظهار داشت: عملیات بارورسازی ابرها از طریق روش‌های نوین به صورت آزمایشی در پنج ایستگاه در ارومیه آغاز شده که با تکمیل شدن نتایج اولیه و جمع‌بندی آن این طرح در ابعاد گسترده‌تری در حوضه آبخیز دریاچه اجرایی می‌شود.
پارک ملی دریاچه ارومیه شامل ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک که مهم‌ترین آنها جزیره کبودان یا قویون‌داغی به مساحت ۳ هزار و ۱۲۵ هکتار زیستگاه قوچ و میش ارمنی و جزیره اشک به مساحت ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر