۱۳۹۱ آبان ۲, سه‌شنبه

دردسر زندگی در کوهپایه سبلان/ فجایع زیست محیطی و خسارات ناشی از آن

ساوالان پورت : استان اردبیل یکی از استان‌های سیل‌خیز کشور است که از جانب حوادث قهری از جمله سیل، توفان و زلزله تهدید می‌شود به طوری که در اغلب فصول سال به ویژه بهار و پاییز ریزش‌های جوی به صورت متناوب سبب جاری شدن سیل در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌شود.

مشکین‌شهر، گرمی و خلخال به دلیل کوهستانی بودن همواره هنگام وقوع بارش‌های تند و رگباری در معرض خطر سیلاب هستند. مشکین شهر که به کوهپایه سبلان نیز معروف است به دلیل بارش‌های متناوب در این دامنه رتبه‌اول وقوع سیل و آسیب‌های ناشی از آن را به خود اختصاص داده است. به همین خاطر ابتدا به سراغ شهردار مشکین‌شهر رفتیم تا مشکلات موجود را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای کاهش آسیب‌های ناشی از وقوع سیل به ویژه در اماکن مسکونی و تجاری این شهر را جویا شویم.

فر جعفرزاده می‌گوید: باتوجه به اینکه شهر مشکین‌شهر در سراشیبی تند قرار دارد هنگام بارش‌های شدید فصلی مهار آب‌های جاری بسیار مشکل می‌شود که این خود یکی از دلایل جاری‌شدن سیل ویرانگر با خسارت‌های میلیاردی در این شهر است. وی ادامه می‌دهد: در مشکین‌شهر سه مسیل خطرناک و مستعد سیل وجود دارد؛ خیاوچایی، حسن علی دره‌سی و نوشین دره که هرساله با بارش‌های فصلی شاهد جاری‌شدن سیل هستیم.

جعفرزاده با اشاره به وضعیت بارندگی و جاری‌شدن سیل در یک ماه گذشته می‌افزاید: باتوجه به بازدید رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور از وضعیت این مناطق امیدواریم اعتبار لازم برای ساخت و ایجاد سیل بند در این شهر اختصاص یابد.

بیشترین خسارت را سیل به اردبیل زده است

از سال 74 به عنوان سال پایه تشکیل ستاد حوادث غیرمترقبه در استان اردبیل تاکنون بیش از 400مورد حادثه غیرمترقبه در این استان به ثبت رسیده است که 200مورد آن سیل است. وقوع این حوادث بالغ بر یک‌هزار و 843 میلیارد تومان خسارت به دنبال داشته است. همچنین وقوع 200سیل در این استان 430 میلیارد تومان خسارات را برای اهالی استان به دنبال داشته است. در این مدت 74نفر بر اثر سیل و رعد و برق جان خود را از دست داده‌اند و در مجموع بر اثر رخداد حوادث غیرمترقبه 842نفر جان باخته‌اند. 42درصد حوادث غیرمترقبه در این استان مربوط به جاری شدن سیل، 18درصد مربوط به زلزله و 16درصد نیز مربوط به سرمازدگی بوده است که از این بین سیل بیشترین خسارات را به این استان وارد کرده است. البته بیشترین خسارت از لحاظ تاسیسات روستایی و زیرساخت‌های بخش کشاورزی مربوط به سیل است ولی از لحاظ جانی بیشترین خسارت به وقوع زلزله مربوط می‌شود.

امسال در 8 تیرماه در خلخال و کوثر، در 30 شهریور ماه در مشکین‌شهر و در 7 مهرماه در پارس آباد، گرمی و بیله‌سوار سیل، خسارت سنگینی را در این استان به بار آورد. در این میان سیل مشکین‌شهر دونفر فوتی را نیز به همراه داشت و براساس آخرین آمار، سیل جاری شده در ماه‌های گذشته دست‌کم 55میلیون تومان خسارت نیز بر جای گذاشته است.

منبع : برگرفته از همشهری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر