۱۳۹۱ آذر ۶, دوشنبه

انتخابات محلی کاتالونیا و خواست ملی گراها - تحلیلی

ساوالان پورت : انتخابات محلی در ایالت خود مختار کاتالونیا در سال 2010 میلادی برگزار شده بود ولی بر خلاف روال عادی بنا به خواست  رهبر حزب وحدت و همگرایی کاتالونیا آرتور ماس، انتخابات پیش رو قبل از موعد برگزار شد.

از علل برگزاری زودتر از موعد انتخابات محلی در کاتالونیا اختلافات بر سر مسائل مالی ما بین دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی به حاکمیت حزب ملی گرای وحدت و همگرایی کاتالونیا بوده است.

به گزارش مجله ی خبری ساوالان پورت از بی بی سی این اختلافات با اوج گرفتن بحران اقتصادی در اسپانیا مدت ها پیش میان دولت محلی کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا شکل گرفته بود.

به اعتقاد آرتور ماس کاتالونیا بعد از استقلال از اسپانیا می تواند به عنوان کشور جزء اتحادیه ی اروپا در وضعیت بهتری قرار گیرد و از فرصت های بیشتری برای توسعه و پیشرفت برخوردار شود .

سه حزب وحدت و همگرایی کاتالونیا، چپ جمهوری‌خواه و حزب سوسیالیست از جمله احزابی بودند که  توانستند اکثریت کرسی های مجلس این ایالت را بدست آورند.

طبق آخرین خبرها 50 کرسی از 135 کرسی مجلس محلی کاتالونیا را حزب حاکم یعنی حزب وحدت و همگرایی کاتالونیا در اختیار گرفت و حزب چپ گرای "چپ جمهوری خواه" نیز توانست 21 کرسی را صاحب خود کند .

حزب چپ جمهوری خواه و وحدت و همگرایی کاتلونیا از جمله احزاب ملی گرا و خواهان استقلال کاتلونیا از کشور اسپانیا می باشند که در انتخابات پیش از موعد امسال حزب چپ گرا با موفقیت بیشتری نسبت به دور گذشته همراه بود بطوریکه در انتخابات دور گذشته 10 کرسی را در اختیار داشت. با این حال حزب وحدت و همگرایی نیز در دور گذشته دارای 62 کرسی در مجلس بود که در مقایسه با این انتخابات از وضعیت بهتری برخودار بود با این حال اکثریت کرسی های مجلس در ست این حزب قرار دارد.

آرتور ماس رهبر حزب پرطرفدار وحدت و همگرایی کاتالونیا می تواند از حمایت سایر احزاب و گروهها در طرح برگزاری همه پرسی (رفراندوم) استقلال کاتالونیا استفاده کند اما در قوانین کشور اسپانیا ماده ای مبنی بر همه پرسی استقلال وجود ندارد و علاوه بر آن حزب حاکم بر دولت مرکزی اسپانیا یعنی حزب محافظه‌کار مردمی مخالف سر سخت همه پرسی بوده و سعی دارد یکپارچگی و تمامیت اسپانیا را حف نماید.

در هر حال اکثریت کرسی های مجلس کاتالونیا در دست ملی گرایان و طرفداران استقلال این ایالت از اسپانیا است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر