۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

اگر جای جمهوری اسلامی ایران بودم جلوی حرکت ملی آزربایجان تفکر چپ محور را تقویت می کردم

ساوالان پورت : ناسیونالسم ، مهمترین رکن و پایه یک حرکت ملی برای رهایی از ظلم حاکمان راسیست و اشغالگر وطن است . چهارچوب حرکت ملی آزربایجان هم براساس ناسیونالیسم تورکی در حصار وطنمان آزربایجان پایه ریزی شده است .
 
بی تردید هر تفکری در این بازه قرار خواهد گرفت در غیر اینصورت افکار درای چهرچوب حرکت ملی آزربایجان فقط نامی از آزربایجان را با خود یدک خواهند کشید .
برای اینکه بخواهید دشمن را هر چه بهتر و دقیقتر بشناسید باید لزوماً خود را جای وی بگذارید و به این بیاندیشید که چگونه و از چه راههایی می توانید بهترین ، کم هزینه ترین و مهمتر از همه بی سر و صدا ترین آلترناتیوی را در مقابل حرکت ملی آزربایجان قرار دهید تا جلوی پیشرفت آن را بگیرید و حرکت را دچار دور باطل کنید بی آنکه نامی از شما در میان باشد .
حاکمیت فاشیستی پهلوی و به تبع آن حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اگر تا اوایل دهه 70 می توانستند از ناآگاهی ملتمان نسبت به حقوق ملی خویش استفاده کرده و مستقیماً از سیاستهای حذف فرهنگی و آسیملاسیون بر علیه ملتمان استفاده کنند اکنون نزدیک به 2 دهه است که دیگر اقتضای زمان ، پیشرفت علوم ارتباط جمعی و آگاهی روز افزون ملی در بین آزربایجانیها با رهبری فعالین حرکت ملی آزربایجان دیگر به آنها اجازه استفاده از سیاستهای بارز و آشکار دشمنانه شان را نمی دهد . انفجار حوادث خرداد ماه سال 1385 نمونه ای از طغیان ملت آزربایجان بر علیه همین سیاستها بود .
اکنون دشمن به این می اندیشد چگونه و از چه راههایی می تواند دشمنانی از جنس خودی برای تشکک ، به بیراهه کشاندن ، ایجاد اصطکاک و کنترل در صفوف حرکت ملی آزربایجان پیدا کند .
دشمن به خوبی می داند که از دژ محکم و استوار تفکر استقلال طلبانه در حرکت ملی آزربایجان به راحتی نخواهد توانست عبور کند بنابراین حاکمیت راسیستی فارس ایران دشمن اصلی خود را تفکر استقلال طلبی در آزربایجان انتخاب کرده و بریا آن در جستجوی تفکر و تفکرات آلترناتیو خواهد گشت .
بهترین پلان و نقشه راه برای دشمن ، ایجاد و تقویت شبکه های چپ محور هومانیستی و تا حدودی تفکراتی همچون فدرالیسم است چرا که از این نواحی خواهد توانست به اسم انسان آزربایجانی یا به قول خود آذری !! سوء استفاده کرده و مهره های خود را زیر پوشش این ایدئولوژی مخفی کند . در واقع تفکر چپ به اصطلاح انسان محور ، مامن و مخفی گاه بسیار خوبی برای فاشیست فارس است .

در این مقاله به هیچ وجه قصد توهین به انسانهای چپ محور منتسب به حرکت ملی آزربایجان را ندارم اما واقعیتی است که باید گفت و به مباحثه پرداخت .
همانطوری که گفته شد اصول و پایه حرکت ملی آزربایجان بر اساس ناسیونالیسم تورکی در چهارچوب مرزهای آزربایجان بنا نهاده شده است اصولی که در آن خاک آبا و اجدادی مقدس شمرده می شود و فعالین ملی آزربایجانی خواستار بدست گرفتن تمامی حقوق ملی خویش در چهارچوب وطنشان آزربایجان ، تحت حکومت ملی خویش هستند .
اما در این بین تفکر چپ به علت ماهیت ذاتی ایدئولوژیک خویش کمتر اهمیتی به تقدس خاک وطنی داده و بیشترین اهمیت از دیدگاه ایدئولوژیکی را معطوف به انسان می کند .
به همین سبب هم است که چپهای آزربایجانی همواره با فعالین ناسیونالیستی استقلال طلب در اکثر نقاط به پارادوکسهایی می رسند که حل آن دچار مشکلات عدیده ای می شود .
چپ آزربایجانی به علت ماهیت ذاتی آن قائل به همکاری با به اصطلاح خویش حرکتهای سراسری برای مقابله با تبعیضهای انسانی بر علیه ملتهای ساکن در جغرافیای ایران نام است . هر جند که درون ادبیات سیاسی آنها به تبعیضات ملی ملل ساکن در این جغرافیا نیز اشاره می شود اما بگذارید ببینیم این تفکر در عمل قابل اجراست یا نه ؟

از دیدگاه راقم چپهای فارس به علت عدم احساس خطر بابت مسائل تبعیض ملیتی عموماً آپارتاید فرهنگی بر علیه ملتشان کلاً نیازی به مطرح کردن مسئله تبعیض ملی بر علیه ملل غیر فارس را در نظر نمی گیرند و یا اینکه نمی خواهند در نظر بگیرند . بنابراین مهمترین محور مبارزاتی چپ فارس در کشور ایران نام بر اساس تبعیض طبقاتی بر علیه قشر کم در آمد و طبقه کارگر است . همچنین فراموش نکنیم که بسیاری از راسیستهای فارس موذیانه خود را درون پوشش چپ محور قایم کرده اند تا بدین سان با سوئ استفاده از این ایدئولوژی از مطرح کردن مسئله ملی بر علیه ملل غیر فارس به زعم خویش فرار کنند . در این خصوص چپ آزربایجانی که قائل به حرکتهای سراسری است باید با چنین موجوداتی در یک صف قرار گیرد . در اولین رویارویی چپهای آزربایجانی با چپهای فارس به محض مطرح شدن مسئله تبعیض ملی به فرض مثال تبعیض زبانی ــ فرهنگی ، چپهای فارس با سوئ استفاده از ایدئولوژی منطبق بر چپ ، فعالین چپ آزربایجانی را با شعارهای اقتصادبرابر و عدم تعریف ملت فارس و عدول از تفکر ( انسان محور ــ ایران محور ) مجبور به خموشی می کنند . از دیدگاه ایشان مطرح شدن مسئله ناسیونالیسم ، مغایر با روح مارکسیستی ــ کمونیستی است و هرگونه تبعیض ملی را با زرنگی به گردن حاکمیت جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تفرقه در صفوف ملت خود تعریف ایران ! می اندازند . گرگهایی در لباس میش که از روح لطیف چپ هومانیستی آزربایجانی سوء استفاده کرده و وی را مجبور به خموشی می کنند .
البته دوستان ، چپهای آزربایجانی را به دو قسم چپ سنتی ( ایران محور ) و چپ مدرن ( آزربایجان محور ) تقسیم می کنند از دیدگاه راقم حتی چپهای به اصطلاح مدرن تا قبل از استقلال آزربایجان جنوبی نمی توانند درون حرکت ملی آزربایجان آنطور که باید و شاید شکل بگیرند . چرایی آن هم همانطوری که در سطور فوق اشاره گردید از ماهیت ذاتی این ایدئولوژی نشات گرفته می شود .

با نگاهی گذرا به اعمال و افکار عناصر موجود چپ آزربایجانی در طول چند دهه اخیر به زعم نویسنده شاهد نوعی بحران عقیدتی سیاسی در صفوف ایشان هستیم به طوری که بسیاری از آنها تماماً توانسته اند خود را از بند این ایدئولوژی منسوخ در حرکت ملی آزربایجان رهایی بخشند ، عده ای دیگر که هنوز خود را چپ آزربایجانی میشمارند اما در عمل در قبال سوالات ناسیونالیستهای تورک آزربایجانی چیزی برای عرضه نداشته و به اصطلاح چپ و راست می زنند . و عده ای دیگر هم که یا فروخته شده اند و یا براثر همان بحران ایدئولوژیکی تماماً دانسته یا ندانسته جزئی از پان ایرانیستهای ضد آزربایجانی شده اند . یعنی همانهایی که به ظاهر خود را آزربایجانی و البته زبانشان را آذری !! من درآوردی کسرویها می دانند و در قبال هگمونی ملت آزربایجان با تمامی خصیصه های فرهنگی تاریخی آن ایستاده اند . به فرض مثال تا وقتی اسمی از سمبل ملت تورک آزربایجان یعنی بوزقورد آورده می شود سریعاً برافروخته شده و آن را مصداقی از نژادپرستی !عنوان می کنند انسانهای بدبختی که اسیر ایدئولوژی منسوخ چپ و البته نوکری چپهای فاشیست فارس را بر گردن گرفته اند .
نتیجتاً اینکه با تمامی این تفصیل می توان گفت اصولاً در فرآیند مبارزاتی مدرن کنونی حرکت ملی آزربایجان باید از تفکر منسوخ چپ چه از نوع خوب آن و چه از نوع بدش عدول کرده و گذشت ، چرا که دشمنان حرکت ملی آزربایجان می توانند این تفکر را مخفی گاهی برای مبارزه با حرکت ملی برای رهایی و استقلال وطنمان از دست راسیست اشغالگر فارس تبدیل کنند .
ختم کلام اینکه چپ آزربایجانی صادق بعد از استقلال آزربایجان جنوبی خواهد توانست شکل و شمایل درست در جامعه آزربایجان بر خود گرفته و جامعه آزربایجان را در مقابل تبعیضات طبقاتی محافظت کند .
و مهمترین چیز همانا که متاسفانه دشمنان حرکت ملی آزربایجان و در راس آنها جمهوری راسیستی فارس اسلامی ایران همواره کوشیده و خواهد کوشید از ناحیه تفکر چپ به حرکت ملی و ملت آزربایجان نفوذ کرده و آن را تخریب کند لذا هوشیاری و دفع آنها از طرف فعالین ملی آزربایجان در این خصوص از اهم فعالیتهای آنهاست .

یاشار شانلی گؤنئیلی
آزربایجان جنوبی ــ تبریز
12/8 /1391‬

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر