۱۳۹۱ آبان ۲۹, دوشنبه

مصاحبه "آرازنیوز" با دکتر لطیف حسنلی رئیس تشکیلات "یئنی گاموح"

ساوالان پورت : ارگان خبری تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان مصاجبه ای با دبیر تشکیلات تازه تاسیس “یئنی گاموح” ترتیب داده است که زیر این مصاحبه را می خوانید.


سوال اول را اگر اجازه بدهید به تحولاتی که منجر به تشکیل یئنی گاموح شد اختصاص دهیم. چه عواملی سبب شد که یئنی گاموح تاسیس شود؟

 قبل از هرچیزی باید دقت کنیم که یئنی گاموح تشکیلات جدیدی نیست. تنها یک نام جدید است که طی یک سری اتفاقات ناخواسته مجبور به تغییر آن شدیم.  یکی از مقاصد گاموح از بدو تاسیس اتحاد فعالان ملی آزربایجان جنوبی حول محور منافع ملی بود. برای رسیدن به این مقصود با تکیه بر ایدئولوژی ملی در صدد رفع نواقص و کاستی های سنوات گذشته بودیم. در حالیکه کمیته مرکزی گاموح در داخل کشور با ارائه ی نظامنامه جدید روند تغییرات برای توسعه را به پیش کشیده بود متاسفانه رئیس وقت گاموح از پذیرش نظامنامه ی جدید که متکی بر ارزشهای دموکراتیک بود خودداری نمود و استعفای خود را تقدیم کمیته ی مرکزی کرد. اما با گذشت ۶ ماه از استعفایش، ایشان امانت های حزب را به تشکیلات تسلیم ننمود و آنها را گرو گرفته مورد سوء استفاده قرار داد. ما نیز برای اینکه انرژیمان را بر سر اختلافات داخلی به هدر ندهیم با رای قاطع کمیته مرکزی و با تایید پلنوم گاموح نام تشکیلات را به یئنی گاموح تغییر دادیم.

در تکوین و تکمیل بعد سیاسی حرکت ملی، لازم است از برخورد احساساتی و شخص محوری اجتناب کرده و فعالیت تشکیلاتی و همچنین خرد جمعی و دموکراتیک را محور قرار داد. تغییرات ایجاد شده در تشکیلات ما نیز ماهیتا در این راستا بوده است. در حال حاضر یئنی گاموح در داخل کشور یک تشکیلات علنی است که فعالیت مدنی –سیاسی را اصول مبارزات خویش قرار داده است. البته برای ایجاد تشکیلات علنی ما قبلا با تعدای از فعالان ملی در داخل کشور مذاکراتی داشتیم. اما با بازداشت اکثریت کمیته ی مرکزی گاموح این هدف مدتی به تاخیر افتاد.



گفتید که قصد فعالیت آشکار تشکیلاتی در داخل را دارید؛ آیا شرایط را مساعد چنین فعالیت هایی می بینید؟

 بیش از هرچیز باید منظور خود را از شرایط موجود توضیح دهیم. اگر منظور از این شرایط برخورد سخت گیرانه و سرکوب گرانه حاکمیت در قبال جریان های سیاسی مخالف و حتی منتقد نظام است باید عنوان کنیم که اگر شرایط خفقان آور سیاسی کشور را به عنوان مانع اصلی فعالیت حزبی علنی مطرح کنیم ناچار از آن خواهیم بود تا برای همیشه از انجام این رسالت تاریخی چشم پوشی کنیم. چرا که در ایران به جز برخی از مقاطع زمانی کوتاه مدت که فضای سیاسی نسبتا باز سیاسی به وجود آمده، آن هم به صورت کنترل شده برای برخی احزاب سیاسی برخوردار از رانت قدرت، هیچوقت یک فضای سیاسی دموکراتیک برای فعالیت علنی احزاب منتقد و مخالف نظام وجود نداشته است. حتی اگر به امید این آینده نامعلوم و نامطمئن بنشینیم تمام شواهد و قرائن نشان از آن دارد که حتی در دموکراتیک ترین وضعیت ممکن نیز، احزاب سیاسی معتقد به مسئله ملی، شانس فعالیت علنی را نخواهند یافت. حال با توجه به این مسایل دوستان ما در حزب یئنی گاموح تصمیم گرفته اند تا برای انجام این وظیفه سرنوشت ساز خویش منتظر آینده نامعلوم نباشند. اتفاقا ما در این مورد خاص، اعتقاد داریم که حرکت ملی آذربایجان خیلی دیر وارد فاز سیاسی مبارزات علنی شده است. اگر قرار باشد تا به هر بهانه و دلیل واهی انجام این وظیفه تاریخی را به تاخیر بیندازیم مطمئن باشیم که ملت آذربایجان اصلی ترین بازندگان این میدان خواهند بود. اگرچه شرایط کلی حاکم بر فضای سیاسی کشور خفقان آور است اما با توجه به اوضاع حساس و بحرانی حاکم بر کشور و منطقه، ما این وضعیت را برای اعلام آغاز فعالیت علنی و آشکار سیاسی مناسب یافتیم. هرچند که می دانیم برای تحقق خواسته های ملی مان ناگزیر از پرداخت هزینه های سنگین هستیم اما باور داریم که دوستانمان بیش از گذشته مسئول خواهند بود و تصمیمات واقعی خواهند گرفت.



شما در مرامنامه خود از سعادت ملی سخن گفتید، سعادت ملی برای جامعه آذربایجانی را در چه می بینید؟

در پاسخ به این سئوال باید عنوان کنم که قطعا تفسیر و تعبیر هر جریان سیاسی از سعادت و خوشبختی مردم متفاوت خواهد بود. مثلا احزاب لیبرال سعادت و خوشبختی را در آزادی نوع بشر و احزاب سوسیالیست آن را در برابری نوع بشر می بینند. این تفاسیر متفاوت از خوشبختی و سعادت انسان در نزد دو مکتب فکری عمده منجر به نتیجه گیری های متفاوت و گاها متضادی هم می شود. به خصوص زمانی که سخن از خوشبختی یک ملت به میان می آید، سختی کار دوچندان می شود. یک ملت متشکل از اقشار و طبقات گوناگونی است که تفاسیر آنها از خوشبختی و سعادت با هم تفاوت عمده ای دارد، بنابراین هرگونه برداشت تقلیل گرایانه از مسئله سعادت ملی محکوم به شکست است. در عمل هر جریان سیاسی لازم است تا سعادت ملی را مطابق با منافع اکثریت اقشار و طبقات مختلف جامعه تعریف کند. به نظر ما، اصلی ترین مانع سعادت ملت آذربایجان، استعمار داخلی و استبداد است. شوونیسم فارس جلوی شکل گیری هویت سیاسی مستقل ملت آذربایجان جنوبی را می گیرد. تا زمانیکه ملت آذربایجان جنوبی نتواند موجودیت سیاسی مستقل خود را در جهان کنونی به مرحله تثبیت برساند نمی توان درباره خوشبختی آن سخن گفت. یعنی تا وقتی یک ملت از حق تعیین سرنوشت خویش محروم باشد و قدرت تصمیم گیری در مورد سرنوشت سیاسی خود را نداشته باشد، سعادت ملی به حد یک شعار عوام فریبانه تنزل می کند. اما در کنار استعمار داخلی ملت آذربایجان جنوبی، استبداد نیز به عنوان یک عامل موثر مانع از خوشبختی ملت ما می شود. به نظر ما از آنجا که پایه های حقوقی اصل حق تعیین سرنوشت بر روی دوش ملت قرار می گیرد هرگونه صحبت از مبارزه ملی بدون اشاره به ابعاد دموکراتیک آن یک برداشت نادرست از این اصل می باشد. با توجه به این مسایل ما سعادت ملت آذربایجان را در توسعه همه جانبه میدانیم. منظور ما از توسعه همه جانبه، توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد



راهبرد تشکیلات یئنی گاموح در ایجاد جبهه ملی فراگیر برای آذربایجان جنوبی چیست؟

اگر بخواهم خیلی صریح و روراست در این باره صحبت کنم بنده اعتقاد دارم درشرایط فعلی صحبت از تشکیل جبهه ملی فراگیر خیلی زود است. چرا که تشکیل جبهه ملی مستلزم وجود جریان های سیاسی مشخص در قالب حرکت ملی است. متاسفانه به علت وجود برخی نگرش های منفی به کار تشیکلاتی در حرکت ملی، این جنبش از یک ماهیت بی شکل و توده وار برخوردار است. تحت چنین شرایطی که گفتمان های سیاسی و جریان های سیاسی در حرکت شکل نگرفته و یا ضعیف است ما را در تعریف مکانیسم ایجاد این جبهه ملی با دشواری روبرو خواهد ساخت.برای شکل گیری جبهه ملی وجود جریان های شفاف سیاسی با گفتمان های فکری متفاوت ضروری است در حالی که حرکت ملی از این خصیصه بی بهره است. در عوض به علت عدم شکل گیری جریان های سیاسی شفاف و علنی، فضایی از بی اعتمادی و بدبینی بر حرکت ملی سایه افکنده است. باید بگویم حزب یئنی گاموح با رویکرد فعالیت حزبی آشکار و علنی گام های مثبت و سازنده خود را در این راستا برداشته است. ما نه تنها از ایجاد جبهه ملی حمایت می کنیم بلکه به عنوان یک حزب سیاسی به شدت پیگیر اجرایی شدن این طرح هستیم. اما به نظر ما هرگونه اقدام عملی در این راستا باید مبتنی برطرح و برنامه باشد نه شعار. به نظر ما در این مقطع زمانی باید بیشتر پیگیر بسترسازی برای اجرای این طرح باشیم. مطمئنا مهم ترین قدم در این راستا تبلیغ فرهنگ کار تشکیلاتیدرحرکت ملی است. تا زمانی که احزاب حرکت ملی شکل نگیرد، جبهه ملی شکل واقعی به خود نخواهد گرفت



یکی از موضوعات بحث برانگیر در حرکت ملی آذربایجان مسله پرچم ملی می باشد، تحلیل شمار در این باب چیست؟

من اساسا با طرح این ادعا مخالف هستم. به نظر من اختلافات موجود در مورد مسئله پرچم ملی نمود اختلافات اساسی موجود در حرکت ملی است. به دلیل وجود این اختلافات اساسی که متاسفانه بیشتر جنبه شخصی دارد نه ایدئولوژیک حرکت ملی ناتوان از اتخاذ تصمیم و مواضع مشترک سیاسی در مسایل کلانی نظیر پرچم ملی است. به همین خاطر شاهد آن هستیم که در چنین مواردی اختلافاتی ظاهر می شود که به نظر غیرقابل حل است در حالی که اگر حرکت ملی این اختلافات را به کناری بگذارد و مکانیسم تصمیم گیری های سیاسی آن مشخص شود به طورحتم مسئله پرچم ملی نیز حل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر