۱۳۹۱ آذر ۲۷, دوشنبه

تخریب گورستان تاریخی اونار و وعده های بازسازی مسئولین!

ساوالان پورت : خبرگزاری مهر در 24 آذر ماه خبر از تخریب آثار پاستانی موجود در محوطه گورستان تاریخی واقع در روستای اونار خیاو (مشگین شهر) خبر داده و عکس هایی نیز از آثار به جا مانده از تخریب منتشر می نماید. 


بعد از اعتراضات مردم منطقه به مسئولین، استاندار اردبیل از گورستان بازدید و دستور بازسازی قبرستان و مجازات عوامل تخریب که به گفته ی مسئولین افراد سودجو بوده اند می شود.

بهروز ندایی مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در 26 آذر ماه در گفتگویی با خبرگزاری فارس به گونه ای ناباورانه ای خبر تخریب گورستان تاریخی اونار را تکذیب و بیان داشت : در این قبرستان سنگ‌نوشته‌هایی با مضامین و اشکال گوناگون به چشم می‌خورد که حتی این سنگ نوشته‌ها نیز بدون آسیب و تهدید باقی مانده و خدشه و ضربه‌ای به آنها وارد نشده است.

مصاحبه ی این مسئول با خبرگزاری فارس در حالی صورت می پذیرد که استاندار و مسئولین دیگر نیز خبر تخریب  گورستان را تائید نموده و دستور بازسازی آن را داده اند.

در پایان نیز اینن مسئول از خبرگزاری مذکور جهت انتشار صحیح خبرها و واقعیت ها تشکر و قدردانی می نماید .

این در حالیست که عکس های منتشر شده توسط خبرگزاری مهر حاکی از تخریب و شکسته شدن سنگ نوشته ها  می باشد.
 
سنگ نبشته ی تخریب شده / عکس از مهر

"گورستان تاریخی اونار در شهرستان خیاو(مشگین شهر- استان اردبیل) در روستاى انار مشگين‌شهر و در ۲۴ کيلومترى اين شهر، گورستانى وجود دارد که سنگ قبرهاى متنوع آن از نظر شکل و جنس و نبشته‌هاى متعدد جالب توجه است. زيباترين اين سنگ‌ها عبارتند از يک جفت سنگ قبر افراشته به ارتفاع ۱/۶۲ متر که داراى نبشته‌اى است.

عکس مربوط به قبل از تخریب

در زير سنگ‌نبشته‌ها محراب است و در بالاى لچک آن دو گل هفت‌پر نقش يافته است. در بالاى نبشته‌ها ساقه و بالاى آن کلاهکى با ۱۲ ترک، شبيه کلاه دراويش وجود دارد، ‌ و شهادتين با کلام على خليفه‌اللّه منقور است. روى سنگ‌ گورهاى موجود در اين گورستان نشانه‌هايى هم‌چون ستاره شش‌پر، تصوير چکش ساده و جز آن ديده مى‌شود. " (1)

در زیر می توانید عکس های گورستان بعد از تخریب را مشاهده نمائید:(عکس ها برگرفته از خبرگزاری ایرنا)





به گزارش ساوالان پورت از خروجی خبرگزاری ایرنا، آیت عین اللهی رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مشگین شهر با اشاره به تخریب اخیر این آثار باستانی دوره پس از اسلام، از ساخت موزه ی سنگی در گورستان اونار خبر داد. 

وعده های مسئولین در خصوص بازسازی گورستان و وعده ی ایجاد موزه ی سنگ توسط رئیس میراث فرهنگی شهر خیاو پس از تخریب آثار باستانی این روستا در حالی در خبرگزاری های مختلف منتشر می شود که قبل از تخریب مردم منطقه از عدم رسیدگی و حفاظت اولیه و ابتدایی از این آثار معترض بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر