۱۳۹۲ فروردین ۶, سه‌شنبه

از بهاری که آمد تا بهاری که وعده ی آمدنش را می دهند

ساوالان پورت : سال 91 با تمام موفقیت ها و مشکلات و سختی ها یی که برای حرکت ملی آزربایجان جنوبی داشت با آمدن بهار و آغاز سال تازه پشت سر گذاشته شد. 

سال پیش اگرچه فعالین ملی و مدنی حرکت ملی آزربایجان با دستگیری ها، شکنجه ها  و زندانها مواجه شدند ولی موفقیت های بسیاری نیز نصیب حرکت ملی و ملت تورک آزربایجان جنوبی گشت که از جمله می توان به جمع آوری بیش از 25000 امضا در سایت کاخ سفید آمریکا و فراهم شدن بستری برای مطرح گشتن مسئله ی آزرباجان جنوبی در کنگره ی آمریکا،راهیابی تیم تراختور به مسابقات آسیایی فوتبال و به اهتزاز در آمدن پلاکارد "آزربایجان جنوبی ایران نیست" در استادیوم سهند تبریز ، نامه ی احزاب و تشکل های آزربایجان جنوبی به دبیر کل سازمان ملل متحد و درخواست برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت آزربایجان جنوبی از این سازمان و غیره را می توان از جمله موفقیت های حرکت ملی در سالی که گذشت شمرد.


دستگیری های گسترده فعالین ملی-مدنی در شهرهای مختلف آزربایجان جنوبی و خشک شدن بیش از 70 درصد از دریاچه ی اورمیه و زلزله ی قره داغ از جمله مشکلاتی و فراز و نشیبهایی بود که ملت آزربایجان و فعالین ملی آزربایجان با آن مواجه بودند که با همدلی و اتحاد توانستند بسیاری از موانع پیش رو را به فرصت تبدیل کنند.

اخیرا رسانه های وابسته به دولت و یا نهادهای دولتی به طرزی به وسیله ای برای مهندسی انتخابات تبدیل شده اند و به نوعی تبلیغات فرد خاصی را می کنند که مورد نظر شخص محمود احمدی نژاد است. 

اسفندیار رحیم مشایی کسی است که شخص محمود احمدی نژاد علاقه ی خاصی به وی داشته و دارد بطوریکه در نامه ی انتصاب وی به سمت مشاور رئیس جمهور و ریاست دبیرخانه ی جنبش عدم تعهد از وی به عنوان هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ نام برده است.

 احمدی نژاد میزان علاقه ی خود را به این فرد سه روز پس از نامه ی علی خامنه ای برای عزل وی آشکار نموده و گفته بود مشایی در سمت معاون اول رئیس جمهور به خدمات خود ادامه می‌دهد. با این حال رحیم مشایی گفته است دولت آقای محمو احمدی نژاد از ولایتمدارترین دولت های جمهوری اسلامی است.

طرح مسائل و موضوعاتی چون "انتخابات آزاد" از سوی جناح های مختلف و "بهار" جریان تازه ی منسوب به مشایی و احمدی نژاد و مطرح شدن "مهندسی انتخابات" از عباراتی است که برخی از اصولگرایان منتقد دولت و اشخاص نزدیک به علی خامنه ای از آنها به عنوان رمز فتنه ی جدید یاد می کنند.سید علی خامنه ای نیز شخصا از تاکید بر انتخابات آزاد انتقاد نموده است .

همچنین رحیم مشایی اخیرا در مصاحبه ای با ایرنا از عملکرد رادیو تلویزیون انتقاد و گفته است : "مردم باید بدانند که دولت خدمتگزار ذره‌ای در برابر هر تلاشی، ولو مذبوحانه، برای ایجاد خدشه به سلامت انتخابات کوتاه نخواهد آمد".

شمال نیوز در مورد اسفندیار رحیم مشایی چنین می نویسد : "وی متولد رامسر بوده و سابقه ی دستگیری توسط ساواک را ندارد . مشایی بعد از انقلاب 57 ایران در اطلاعات سپاه رامسر و در کردستان به عنوان معاون اطلاعات واحد كومله اطلاعات سپاه مستقر در قرارگاه حمزه سيدالشهداء فعالیت نموده است. پس از تشکيل وزارت اطلاعات در سال 63، رحيم مشائي "مسئول تدوين استراتژي ‏نظام جمهوري اسلامي در خصوص اکراد ايراني" بود. ‏در زمان تصدي "محمد محمدي ري شهري" بر وزارت اطلاعات، وي مسئوليت "مناطق بحراني کشور" را عهده دار ‏بود. او همچنين از موسسين "موسسه مطالعات علمي" [سال 76] وابسته به وزارت اطلاعات است که عمده فعاليت اش ‏تحقيق و پژوهش و ارائه راهکار در خصوص مسائل قوميت هاي ايراني، شناخت بيشتر آنان و همبستگي ملي است."

وی بعضا در مصاحبه های خود با رسانه های خارجی و داخلی و جلسات و همایش های مختلف سخنان عجیب و غریبی بر زبان آورده است که موجب به وجود آمدن جنجال هایی شده است.

 به هر حال آنچه که مسلم است شخص اسفندیار رحیم مشایی هر کس که باشد و هر شعار انتخاباتی که سر دهد فردی است که در معادلات سیاسی بین طرفین و جناح های سیاسی قدرت حاکمه بر کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد .

یادداشت سیاسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر