۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

داوود توران: تورکهای آزربایجان انتخابات را تحریم می کنند-فایل صوتی

ساوالان پورت : جامعه شناس آزربایجانی ، سردبیر وبسایت گوناسکام  و سخنگوی تشکیلات مقاومت ملی آذربایجان در گفتگویی که در خصوص انتخابات آینده ی ریاست جمهوری ایران با صدای آمریکا داشته به تحلیل شرایط انتخابات ریاست جمهوری آتی پرداخته است.

داوود توران در مصاحبه با صدای آمریکای  بخش تورکی آزربایجانی به تحلیل وضعیت جناح های مختلف در انتخابات پیش رو پرداخته و آن را عرصه ی رقابت بنیادگرایان(فوندامنتالیست)  و بنیادگرایان افراطی دانسته است. همچنین به اعتقاد وی رقابت اصلی بین اصلاح طلبان (رفورمیست ها) و اصولگرایان نبوده بلکه اصولگرایان و اصولگرایان افراطی در انتخابات آتی با یکدیگر برای بدست آوردن پست ریاست جمهوری به رقابت خواهند پرداخت.

سخنگوی تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان در خصوص عملکرد گروه های سیاسی آزربایجان در انتخابات به صدای آمریکا گفت : " معمولا گروه های سیاسی آزربایجان انتخابات ریاست جمهوری در ایران را به شدت تحریم می کنند ، لیکن از فضای سیاسی نسبتا آزادی که در زمان انتخابات به وجود می آید استفاده و به تبلیغ ایده ها ، عقاید خود در بین مردم می پردازند."
وی همچنین به انتخابات گذشته سال 88 اشاره کرده و گفت :"  انتخابات سال 2009 با شرکت افرادی چون مهدی کروبی و میر حسین موسوی با شرکت گسترده ی مردم در آن انتخابات برگزار شد و بعد از اعلام نتایج وضع کشور به هم خورد و رژیم جمهوری اسلامی ایران ,وجهه ی سیاسی گذشته ی خود را از دست داد . رژیم در چهار سال اخیر روزهای سختی را را گذرانده و با تحریم های زیادی مواجه گشته است.

فعال سیاسی آزربایجان جنوبی با اشاره به اینکه مشروعیت دولت زیر سوال رفته است به نیاز سیستم سیاسی تازه در در ایران تاکید نمود.

سردبیر سایت گوناسکام با اشاره به نام افرادی چون شهردار تهران محمد باقر قالیباف، وزیر سابق  امور خارجه علی اکبر ولایتی و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی غلامعلی حداد عادل به حمایت اصولگرایان و محافضه کاران در انتخابات خرداد ماه از این فراد خبر داد.

جامعه شناس آزربایجانی با در نظر گرفتن جناح های سیاسی موجود به دو گره اصولگرایان و اصولگرایان افراطی پیش بینی رقابت سنگین و جدی میان این دو جناح را متصور شده و گفت :" احمدی نژاد در 8 سال گذشته به عنوان یک چهره سیاسی به افزایش قدرت خود پرداخته و نمی خواهد از قدرت بدست آورده اش به راحتی دست بشوید ، به همین خاطر قصد دارد تا فرد مورد نظر خود را به قدرت برساند.

با این حال به کشیده شدن اعتراضات به خیابانها معتقد نیست چون به نظر وی اصولگرایان و محافظه کاران فاقد پتانسیل لازم کشاندن مردم به اعتراضات خیابانی هستند.

بنا به گفته ی جناب داوود توران گروههای سیاسی آزربایجان انتخابات ریاست جمهوری را تحریم خواهند کرد این عمل باعث کاهش مشروعیت رژیم در خارج و داخل کشور خواهد شد.

فارغ التحصیل دانشگاه حاجت تپه ترکیه و سخنگوی تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان از انتشار دیدگاه تشکلش در رابطه با جریانات انتخابات در آینده نزدیک خیر داد.




ترجمه به فارسی : گروه خبری ساوالان پورت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر