۱۳۹۲ تیر ۵, چهارشنبه

تعطیلی 34 کارخانه در اورمیه به دلیل خشکاندن دریاچه اورمیه



آب دریاچه اورمیه 35 سانتیمتر دیگر نسبت به سال قبل کاهش یافته است و 34 کارخانه صنایع تبدیلی اورمیه نیز به این دلیل تعطیل شده است. نادر قاضی‌پور نماینده اورمیه با اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: "این دریاچه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و اگر انتقال آب ارس به این مجموعه در کمترین زمان صورت نگیرد نوش داروهای دیگر اثر گذار نخواهد بود و مرگ سهراب اتفاق خواهد افتاد.
وی با گله از نمایندگان تبریز و مرند که اولویت انتقال آب را به دشت گلفرج اختصاص دادند و دریاچه اورمیه همچنان در حسرت آب می‌سوزد، افزود: با از بین رفتن زمین‌های کشاورزی حوزه دریاچه اورمیه که در اثر خشک شدن چاه‌های عمیق در زمین‌های کشاورزی اتفاق افتاده تعطیلی 34 کارخانه صنایع تبدیلی تنها در استان آذربایجان‌غربی اثرات جبران ناپذیری در همه حوزه‌ها از اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و ... به جا خواهد گذاشت.
به گفته وی باید اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه در سایر استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌شرقی را نیز به این آمار و ارقام اضافه کرد و مطمئن بود که با گذشت زمان دامنه این اثرات به سایر استان‌ها نیز کشیده خواهد شد و هم اکنون این اثرات در تعدادی از استان‌ها قابل مشاهده است."
گفتنی است به دلیل سدسازی های گسترده در حوزه آبریز دریاچه اورمیه، این تالاب بین المللی در حال خشکیدن کامل قرار دارد. رژیم ایران همواره سعی داشته این مساله را به عوامل طبیعی نسبت دهد اما اکثر کارشناسان نقش غوامل انسانی را در این بین بسیار مهم تلقی می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر