۱۳۹۲ تیر ۲, یکشنبه

مصاحبه" آرازنیوز" با خانواده "عبدالله صدوقی" فعال ملی در بند رژیم



سایت "آرازنیوز" با خانواده  یکی از فعالین ملی آزربایجان در بند رژیم بنام عبدالله بئی (گونتای) صدوقی  مصاحبه انجام داده است در این گفتگو بنا به مسایل امنیتی این عضو خانواده نخواست نام وی در مصاحبه ذکر شود. آرازنیوز:با تشکر از اینکه دعوت ما را پذیرفته اید لطفا بفرماییدعبدالله صدوقی به چه کاری مشغول است؟ و ایشان کی و به چه علتی دستگیر و محبوس شده است؟

عبدالله صدوقی (گونتای) قبلا در روزنامه نگاری فعالیت می کردند که به خاطر فعالیت سیاسی دیگر برای همکاری عذرش را خواستند و دیگر مقاله و مطالب ایشان را چاپ نکردند.
 
بعد از آن ایشان پیمان کاری می کنند و در کار ساختمان فعالیت دارند .
 
گونتای در روز دوشنبه 23 اوردیبهشت ماه 92 در منزل شخصی از طرف نیروهای امنیتی بازداشت شد، که علت دستگیری ایشان به خاطر اجرای حکم حبس است .
مجلس ایران روز 25 مرداد 90 با دو فوریتی طرح جلوگیری از خشک شدن دریاچه اورمیه از طریق انتقال و پمپاژ آب از رودخانه آراز و دریاچه خزر مخالفت کردند و قرار شد این طرح به صورت عادی در کمسیون مربوطه بررسی شود این تصمیم باعث ناراحتی ،نارضایتی و نگرانی ملت آزربایجان و اهالی منطقه قرار گرفت وفعالین به راه چاره در رفع مشکل دریاچه اورمیه مجبور شدند. ایشان در جلسه ای ، تدبیر اندیشی برای جلوگیری از خشک شدن وراهکار برای احیای آب دریاچه اورمیه ،در محله قوم تپه ی تبریزبه همراه تعدادی از فعالین داشتند که با حضور نیروهای امنیتی به همراه 29تن از فعالین حرکت آزربایجان دستگیر شدند که در آن دستگیری شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز در بی عدالتی به ایشون و همه 29 نفر فعالین اتهاماتی وارد کردند که به هیچ وجه اینگونه نبوده است ، به عبدالله صدوقی (گونتای) از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز اتهام اجتماع وتبانی بر علیه امنیت کشور ، به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد که یک سال آن به مدت 4 سال تعلیق گردید.

آرازنیوز:در حال حاضر وی در کدامیک از بندهای زندان تبریز نگهداری می شود؟ با توجه به فعال ملی-سیاسی بودن وی آیا ایشان در بند سیاسی نگهداری می شود یا نه؟

گونتای در بند 8 بند کاردرمانی هستند که به غیر از گونتای دیگر فعالین از جمله اقایان وحید شیخ بیگلو،لطیف حسنی، محمود فضلی،بهبود قلیزاده، یوروش مهرعلی بیگلو، شهرام راد مهرو ...در این بند هستند،تا جایی که من اطلاع دارم در زندان تبریز بندی بنام بند سیاسی وجود ندارد.

آرازنیوز: آیا از زمان زندانی شدن وی ،خانواده، همسر و دختر و... با ایشان ملاقات داشته است؟

 بله ملاقات داشته ایم، از زمان زندانی شدن بعد از گذشت 40 روز فقط یک بار موفق به ملاقات با ایشان شدیم.

آرازنیوز:گونتای در زندان از امکانات رفاهی از نظیر بهداشت و غیره بر خورداراست و یا مشکلی جسمانی و غیره دارد ؟

همان گونه که همه از وضع اوضاع زندان اطلاع دارند زندان همیشه از این نوع مشکلات داشته که قبلا هم فعالین در این مورد چندین بار اعتراض خود را به گونه ای به ریاست زندان و مسئولین بند رسانده اند ولی هیچ تغییری در وضع بهداشتی و آسایش زندانیان اعمال نشده است.

آرازنیوز: آیا درداخل زندان از سوی زندابان یا عواملی دیگری وی مورد شکنجه و یا آزار اذیت قرار گرفته یا نه؟

نه هیچ در گیری و شکنجه ای در زندان نداشته ولی در زندان به فعالین ملی آزربایجان همیشه زندانبانها با چشم دیگری نگاه میکنند که انگار جنایتکار هستند و رفتار هایشان با فعالین متفاوت هست، طوری که از نظر روحی فعالین را تحت فشار قرار می دهند.

آرازنیوز: وضعیت معیشتی وی وامرار معاش خانواده اش(همسر و دختر) چگونه تامین می شود؟

همان گونه که عرض کردم ایشان در اواخر پیمان کاری میکردند که آخرین کارش هم در مناطق زلزله زده قارا داغ ، از روستاهای ورزقان بود که بعد از دستگیری اش علیرغم طلب ایشان از ساخت وساز منازل روستایی از ستاد بازسازی هیچ وجهی را از طرف حساب (ستاد بازسازی) مربوطه دریافت نکرده ایم، درحال حاضر امور معیشتی خانواده گونتای با خانواده پدریش هست

آرازنیوز:در پایان اگر موردی برای اضافه کردن دارید لطفا بفرمایید:

در آخر خواسته ای از مسئولین استان و رئیس جمهور دارم که با رسیدگی به عروس آزربایجان (دریاچه اورمیه) دریاچه را از مرگ نجات دهند که زندانی شدن گونتای و دیگر بازداشت شدگان 29 مرداد ماه به خاطر چاره اندیشی برای احیای دریاچه اورمیه بوده است نه برای تبانی بر علیه امنیت گشور، حال اگر به گفته ی رهبری! اگر آزربایجان سر ایران است باید نگذاریم این سر به همین سادگی از بین برود و بدن دچار مشکل شود چون بدن بدون سر معنایی نخواهد داشت و قادر به زیستن نخواهد بود.
با تشکر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر