۱۳۹۲ تیر ۲, یکشنبه

هشدار برای ۱۰ برابر شدن اثرات مخرب خشکی دریاچه اورمیه



عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش کشاورزی و محیط زیست دریاچه ارومیه، ضمن تقویت احتمال خشک شدن آن، می‌تواند توده‌ای ۸ میلیارد تنی نمک و خروارها مواد سمی و فلزات سنگین در زمین به جا گذاردفاجعه انسانی در راه است فراتر از بحران پیش‌رو که چند سال است گونه‌های گیاهی و حیوانی دریاچه را با مشکل روبه‌رو کرده است، بسیاری از کارشناسان دولتی و غیردولتی این نکته را متذکرشده‌اند که با کاهش مساحت دریاچه ارومیه و خشکی تدریجی، دریاچه ارومیه به شوره‌زاری ۸ میلیارد تنی تبدیل می‌شود که زیست‌بوم انسانی منطقه را از بین خواهد برد و در نهایت منجر به مهاجرت‌های ناخواسته و از بین رفتن بخش مهمی از کشتزارهای اطراف می‌شود.
هم‌اکنون این ماییم که باید تصمیم بگیریم، نگاه به آینده، نجات دریاچه ارومیه، رهایی بخشیدن دریاچه، بستن فاضلاب‌ها، قانونمند کردن ورودی‌های آب شیرین به دریاچه و اقدامات دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد یا این‌که بپذیریم همین شرایط را ادامه دهیم، سلام طبیعت را پاسخ نگوییم، از تازیانه‌هایی که بر شانه‌اش نواخته‌ایم درس نگیریم و آنگاه بگذریم رافت و مهربانی طبیعت به قهری بدل شود که دیگر به سادگی نتوان آن را مدیریت کرد.
 این انتخاب ماست، باید انتخاب کنیم که امانت در دست خویش را چگونه نگهد‌اریم و چگونه آن را به نسل بعد از خویش تحویل دهیم و آنچه که تاکنون در دفترچه عمل خودمان نگاشته‌ایم به هیچ کدام از ما در هر جایگاهی که هستیم نمره قبولی نمی‌دهد، حتی به عنوان یک شهروند. بپذیریم که باید برای دریاچه ارومیه فکر جدی‌تری کنیم.
 هشدار نسبت به ۱۰ برابر شدن اثرات مخرب خشک شدن دریاچه ارومیه
 علی علیلو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: باتوجه به انباشته شدن نمک‌های حاصل از خشک شدن دریاچه که با کوچک‌ترین نسیم و باد رخت مسافرت به سوی درختان می‌بندند و با سکونت بر روی این درختان رشد و تولیدات آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
 وی در زمینه تغییر الگوی کشت در مناطق تحت تاثیر و اثرات آن در کشاورزی و اقتصاد کشاورزان گفت: تغییر الگوی کشت می‌تواند زمینه بروز اثرات مخرب در حوزه دریاچه ارومیه بر کشاورزی را کاهش داده و در عین حال اقتصاد کشاورزان را تا حدودی تامین کند.
 علیلو این تاثیرگذاری را منوط به کار کارشناسی دانست و گفت: این تغییر الگوی کشت باید مبتنی بر کار کارشناسی و شناسی محصولات متناسب با محیط این دریاچه چه در سطوح کشاورزی و چه در عرصه باغی باشد.
 این نماینده مجلس نهم در عین حال تاکید کرد: تغییر الگوی کشت امروزه در دنیا امری متداول برای افزایش راندمان تولید در کشاورزی و متناسب سازی تولیدات این عرصه با نیاز، تقاضای بازار و مهمتر از همه اقتصاد است.
 وی این امر را نیز گزینه‌ای مناسب برای ارتقاء از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن همراه با اصلاح الگوی کشت دانست و گفت: جهادکشاورزی باید با برنامه‌ای کارشناسی و ارزیابی وضعیت اقلامی نه تنها در حوزه دریاچه ارومیه بلکه در سایر سطح‌های کشاورزی نسبت به تغییر و اصلاح الگوی کشت اقدام کند.
 تبدیل ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۷ شهرستان آذربایجان شرقی به شوره‌زار
 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه باتغییر الگوی کشت امکان‌پذیر است.مسعود محمدیان با بیان اینکه جلوگیری از کشت محصولاتی با نیاز آبی زیاد و کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه، از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی بشمار می‌آید، افزود: اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری برای احیای دریاچه ارومیه لازم است.
 وی با بیان اینکه برای مقابله با بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، افزایش سطوح کشت در پیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است گفت: با کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند ضمن تداوم تولید، از بروز خطرات زیست محیطی جلوگیری می شود.
 محمدیان با اشاره به اینکه کشت پسته و زعفران، گلرنگ و کلزا در راستای تغییر الگوی کشت درحاشیه این دریاچه افزایش یافته است افزود: توسعه آبیاری تحت فشار، پوشش انهار و احداث کانال‌های آبیاری در کنار تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار دارد.
 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به شوری بیش ازحد آب چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: درصورت تشدید این وضعیت ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه این دریاچه در ۷ شهرستان استان آذربایجان شرقی به شوره زار تبدیل شده و قابلیت تولید را به صورت کامل از دست می دهد.
 وی با بیان اینکه الگوی کشت حاشیه دریاچه ارومیه باید تغییر کند افزود: تغییر الگوی کشت در حاشیه دریاچه ارومیه امکانپذیر است و کشاورزان منطقه نیز به این اقدام راضی هستند بنابراین بایستی محصولاتی همچون گلرنگ و کلزا جایگزین محصولات زراعی و پسته جایگزین برخی محصولات باغی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر