۱۳۹۲ تیر ۲, یکشنبه

گزارشی کوتاه از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی آزربایجان



ایلقار مؤذن زاده فعال مدنی آذربایجانی یکشنبه دوم تیر ماه  پس ۴۷ روز بازداشت در اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی این شهر انتقال یافت. در واپسین روز خرداد ماه سال جاری، با آزادی بدون تبعید فردین مرادپور موافقت شد. وی که پس از تحمل بیش از 40 ماه حبس بطور مشروط از زندان تبریز آزاد گشته بود، پس از 24 ساعت بازداشت غیرقانونی به شهرستان ایذه تبعید شد. با گذشت یک هفته از بازداشت مجید سفیدان، بهرام آخونی و نصیر کاظم پور، از وضعیت سلامتی و مکان بازداشت ایشان خبری در دست نیست. این سه فعال مدنی آذربایجانی، یک روز پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران، به طور همزمان توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شده اند.
شنبه، یک تیر ماه حسن هاشم زاده معاون دادستان تبریز پس از تفهیم اتهام، آخرین اتهامات محمد رشیدی(اوختای) را اخذ نمود. اتهامات این فعال آذربایجانی فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی عنوان شده است.
با اعلام نظر کمسیون پزشکی قانونی، اجرای حکم ۵۰ ضربه شلاق حسن ارک فعال ملی – مدنی آذربایجانی ۶ ماه به تعویق افتاد.  وی به اتهام افتراء به رهبری و نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی به تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده‌ بود.
تا تاریخ یک تیر ماه 92، و با گذشت ۴۵ روز از بازداشت ایلقار موذن زاده فعال مدنی آذربایجانی ساکن خیاو (مشگین شهر)  وی همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز بسر می برد. از اوضاع جسمانی این فعال مدنی و نیز اتهام یا اتهامات وی هنوز اطلاعی در دست نمی باشد.
سه شنبه 28 خرداد 92، مهدی کوخیان که در زندان مراغه به سر می برد، به دادگاه انقلاب مراغه انتقال یافته و بدون توجه به وضع وخیم جسمانی وی، پرونده این فعال مدنی مورد رسیدگی قرار گرفته است. وی که از ناراحتی شدید گوارشی و کلیوی رنج می برد، با موافقت مسئولین زندان باید جهت درمان تکمیلی به بیمارستانی مجهز منتقل شود. پیشتر حکم محکومیت وی به تحمل یک سال حبس از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، عینا تایید شده بود.
در روزهای پایانی خرداد92، مهرداد کرمی، فعال مدنی جوان آذربایجانی برای گذراندن دوران محکومیت خود به بند 12 محکومین زندان مرکزی تبریز انتقال یافته است.
چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه، دادگاه رسیدگی به اتهامات داود عظیم زاده و بهمن خالقی در دادگاه انقلاب مراغه برگزار گردید. اتهام این فعالین آذربایجانی عضویت در گروه های غیر قانونی جهت برهم زدن  امنیت ملی عنوان شده است. 
 4 تن از فعالین مدنی آذربایجانی که در روز های گذشته بازداشت شده بودند، آزاد شدند. این 4 تن به اسامی روح اله مهر علی بیگلو، جابر مهر علی بیگلو، سهراب رشتبری و فرشاد برزگر در اعتراض به تایید احکام سنگین بر علیه تعدادی از فعالین حرکت ملی آذربایجان اقدام به پخش شب نامه هایی در شهرهای مختلف نموده بودند.
 آرش محمدی، دیگر فعال مدنی جوان آذربایجانی که که عصر ۲۵ خرداد در تبریز بازداشت شده بود، از ظهر دوشنبه ۲۷ خرداد ماه در اداره‌ی اطلاعات نیروی انتظامی تبریز دست به اعتصاب غذا زده است. گفتنی است سایر بازداشت‌شدگان تاریخ فوق که عده‌ی آن‌ها نزدیک به بیست تن بوده پس از بازجویی‌های اولیه به بند قرنطینه‌ی زندان تبریز منتقل شده و رسیدگی به پرونده‌شان به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به تصدی حسن هاشم‌زاده ارجاع شده است. عده‌ای از آن‌ها صبح روز دوشنبه ۲۷ خرداد ماه با قرار وثیقه‌ی 100 میلیون ریالی آزاد شدند.
صادق فیض اله نژاد کماکان در اداره اطلاعات شهرستان اورمیه به سر می برد. خانواده این فعال مدنی بارها برای پی گیری پرونده وی  به دادگستری ماکو مراجعه کرده اند که مسولین قضایی هر بار از پاسخ دادن به آنها سر باز زده اند.
حکم 8 سال محکومیت عباس ولی زاده (اوختای) در دادگاه تجدتید نظر استان نقض گردید. بر این اساس، محکومیت حبس دو ساله ی عباس ولی زاده، از بابت توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران، نقض و منتهی به صدور حکم برائت شد. هم چنین، ایراد وکلای وی مبنی بر عدم صلاحیت ذاتی دادگاه انقلاب مراغه در رسیدگی به اتهام دیگر وی مبنی بر توهین به مقدسات اسلامی، وارد تشخیص و رسیدگی به اتهام مذکور به دادگاه عمومی جزایی، احاله گردید.
همچنین  طی هفته های گذشته، احکام سنگین 5 تن فعالان آذربایجانی در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شد. بدین ترتیب حکم 9 سال حبس تعزیری یوروش (آیت) مهرعلی بیگلو، محمود فضلی، شهرام رادمهر، لطیف حسنی، بهبود قلیزاده  در دادگاه تجدید نظر تایید گشته و تلاش های وکلای مدافع ایشان تاثیری در این زمینه نداشته است.
شنبه ۱ تیر ۹۲ هاشم زاده بازپرس پرونده، اتهامات محمد (اوختای) رشیدی فعال ملی – مدنی آذربایجانی را تفهیم و آخرین دفاعیات وی را اخذ نمود. بازپرس هاشم زاده اتهامات این فعال آذربایجانی را فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی عنوان نموده است.
گفتنی است روز ۱۰ اردیبهشت ۹۲ محمد (اوختای) رشیدی به همراه خالیده خالید و دستیار وی شامخال حسین اوف همچنین آشیق عیسی قاراخانلی، آقای فرهادی و امیر هادیان به مناسبت تولد مادر اوختای رشیدی و روز مادر در منزل پدری این فعال فرهنگی حاضر شده بودند که با مراجعه ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند. وی روز ۲۲ خرداد ۹۲ پس ۴۳ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی تبریز منتقل گردید.
پیشتر نیز محمد (اوختای) رشیدی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بود . وی روز ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ در حال کمک رسانی به مردم زلزله زده ورزقان به همراه ۳ تن دیگر از فعالین آذربایجانی در مناطق زلزله زده ورزقان توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر