۱۳۹۲ تیر ۳۱, دوشنبه

روز آنلاین: تبعید؛ پاسخ اعتصاب ۵ زندانی سیاسی



5 تن از زندانیان سیاسی آذربایجان که از 11 روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند به زندان رجایی شهر تبعید شدند. خانواده های آنها میگویند که سه روز پیش آنها را از زندان تبریز خارج و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند و هیچ خبری از وضعیت آنها ندارند.  آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، محمود فضلی، بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر، ۵ عضو تشکل "یئنی گوماح" هستند که به "جنبش نوبیداری ملی آذربایجان جنوبی" معروف است. آنها به دلیل تشکیل و عضویت در این گروه، به "تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام" متهم و هر کدام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده اند. حکم آنها از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده و به گفته خانواده هایشان خواستار اعاده دادرسی و اعمال ماده 18 هستند؛خواسته ای که مورد بی توجهی قرار گرفته و اعتصاب غذی آنان را به دنبال داشته است.

این 5 نفر  در زندان تبریز به سر می بردند اما از سه روز پیش آنها را به تهران منتقل کرده اند.خانواده هایشان میگویند مسئولان به جای توجه به خواسته های این زندانیان سیاسی، آنها را تبعید کرده اند.
سونا فرج زاده، همسر آیت مهرعلی بیگلو در مصاحبه با "روز" توضیح میدهد: از روز شنبه، 22 تیرماه همسرم و بقیه دوستانشان دست به اعتصاب غذا زده اند. آنها اعتراض شان به این است که به وضعیت پرونده شان رسیدگی نمی شود. رئیس دادگستری استان چند روز قبل تر از زندان تبریز بازدید کرده بود و همسرم و سایر هم پرونده ای های او با ایشان حرف زده و اعتراض شان را گفته بودند. او هم گفته بود که برای من کتبی بنویسید،قول میدهم پی گیری کنم.آنها هم نوشته و به او داده بودند. در واقع  خواستار اعاده دادرسی و اعمال ماده 18 در پرونده های خود شده بودند. ماده 18 قانون تشکیل دادگاههای انقلاب میگوید که اگر حکم صادر شده، خلاف شرع باشد رئیس قوه قضائیه می تواند این حکم را رد کند. این هم از اختیارات رئیس دادگستری استان است که می تواند درخواست اعمال ماده 18 را از قوه قضائیه بکند. اما متاسفانه رئیس دادگستری بی اعتنایی کرد و هیچ پاسخی به همسرم و سایر دوستانش نداد و درخواست اعمال ماده 18 هم نکرد.
او می افزاید: ما هم پی گیری کردیم. چندین روز از صبح تا شب رفتیم و خواستار دیدار با رئیس دادگستری شدیم تا بتوانیم موضوع را پی گیری کنیم اما متاسفانه امکان پذیر نشد و هیچ جوابی هم به ما ندادند. ماده 18 هم محدودیت زمانی دارد یعنی بعد از صدور و تایید حکم در داگاه تجدید نظر، یک محدودیت زمانی دارد که می توان درخواست داد. لذا همسرم و بقیه هم به ناچار دست به اعتصاب زدند تا بتوانند حداقل به این گونه اعتراض کنند و خواسته قانونی شان را به گوش برسانند.
خانم فرج زاده سپس خبر میدهد که همسر او و 4 زندانی سیاسی دیگر را سه روز پیش از زندان تبریز خارج  و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. او توضیح میدهد: هیچ خبری نداریم، نمیدانیم کجا برده اند و در چه وضعیتی هستند. دیروز شنیدیم که برده اند تهران و سازمان زندان های تهران پذیرش شان نکرده. امروز هم متوجه شدیم که در زندان تبریز ثبت شده که آنها را به زندان رجایی شهرانتقال داده اند. چون در اعتصاب غذا هم هستند به شدت نگران وضعیت جسمانی شان هستیم و نمیدانیم در چه شرایطی به سر می برند.
همسر آیت مهرعلی بیگلو می افزاید: نه همسرم و نه بقیه هیچ خبری نداشتند، به آنها هم خبر داده نشده بود که قرار است تبعید شوند. در حکم شان هم تبعید وجود نداشت و ما نمیدانیم چرا چنین کرده اند. با قاضی ناظر زندان تبریز هم که صحبت کردیم گفتیم  اگر برای اعتصاب غذا هم محرومیتی در نظر گرفته شود باید از بند عمومی به بند ویژه منتقل شوند نه اینکه تبعید شوند. اما او گفت در آئین نامه داخلی زندان ها می توانند چنین کاری بکنند. حالا هم هیچ خبری نداریم و نمیدانیم کجا هستند.
فاطمه حیدری، همسر محمود فضلی هم در مصاحبه با "روز" میگوید: سه روز است کاملا بی خبریم. فقط میدانیم که به تهران تبعیدشان کرده اند اما اینکه الان کجا و در چه شرایطی هستند اطلاعی نداریم. هیچ گونه تماسی با ما نداشتند و با توجه به اعتصاب شان، نگران وضعیت جسمی شان هستیم.
او میگوید: حکمی که برای همسر من و سایر هم پرونده ای هایشان صادر کرده اند  به شدت سنگین است و آنها حق دارند تقاضای اعاده دادرسی و اعمال ماده 18 بکنند اما متاسفانه این حق از آنها گرفته شده و برای همین دست به اعتصاب غذا زده اند
فرشته قاضی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر