۱۳۹۲ مرداد ۲, چهارشنبه

اخباری از نقض حقوق بشر در آزربایجان جنوبی از سوی رِژیم ایران



ایلقار مؤذن زاده و محمد (اوختای) رشیدی فعالین فرهنگی آذربایجانی از سوی دادگاه انقلاب تبریز در مجموع به ۳۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.  قاضی باقرپور رئیس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز ایلقار مؤذن زاده را به اتهام اجتماع و تبانی به دو سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۹۱ روز حبس تعزیری و مجموعا به ۲۷ ماه حبس تعزیری و محمد (اوختای) رشیدی را به اتهام اجتماع و تبانی به ۹۱ روز حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک ماه حبس تعزیری و مجموعا به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم نموده است. آشیق عیسی قاراخانلی و امیر هادیان نیز از اتهامات وارده تبرئه شده اند.

دادگاه انقلاب تبریز به استناد ارتباط این فعالین با خالیده خالد (شهریار شناس و عضو آکادمی علوم ملی آذربایجان) و گزارش اداره کل اطلاعات استان و همچنین مدیریت سایت ادبی “اوچلوک” توسط ایلقار موذن زاده به دلیل ترویج ادبیات ترکی اقدام به صدور رای علیه ایشان نموده است. این حکم امروز ۲ مرداد ۹۲ به صورت حضوری به این فعالین ابلاغ و ظرف مدت ۲۰ روزقابل تجدید نظر خواهی می باشد.
همچنین بهرام آخونی و ناصر کاظم پور دو تن از فعالین مدنی آزربایجانی ساکن تبریز پس از نزدیک به ۴۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز انتقال یافتند. مراجع قضایی درخصوص مدت بازداشت و یا اتهامات وارده به این فعالین آذربایجانی اظهار نظری نکرده اند.
مجید سفیدانی دیگر فعال بازداشت شده همچنان در بازداشت اداره اطلاعات تبریز می باشد.
روز ۲۲ خرداد ۹۲ بهرام آخونی، ناصر کاظم پور و مجید سفیدانی از فعالین ملی – مدنی آذربایجانی ساکن تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بودند.
بنا به اظهار نزدیکان مجید سفیدانی، وی در طول مدت بازداشت تنها دوبار موفق به تماس تلفنی با خانواده خود شده است.
اویhن نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر