۱۳۹۲ شهریور ۵, سه‌شنبه

از ۲۵مین طرح مجلس برای نجات دریاچه اورمیه تا هشدار درباره تنش های سیاسی



در حالی امروز ۵ شهرویور سال روز شروع اعتراضات خیابانی در آزربایجان در اعتراض به وضعیت دریاچه اورمیه می باشد ،بیست و پنجمین طرح نجات دریاچه اورمیه در مجلس ایران آماده شده است که یک نماینده مجلس گفته در صورت عدم احیای دریاچه اورمیه موضع زیست محیطی به سیاسی تبدیل خواهد شد به گزارش اؤیرنجی سسی ،در زمانی نگین آزربایجان با بیماری سخت دست وپنجه نرم می کند ، خبرگزاری مهر روز شنبه ۲ شهریور از قول مسئولان وزارت نیرو نوشته است ” در صورت ادامه روند فعلی، تا ۴ سال آینده از این دریاچه تنها یک باتلاق باقی خواهد ماند”، هر روز نسخه ای جدید برای این عروس آزربایجان توسط مسئولان ایران پیچیده می شود .
علی علیلو نماینده مجلس ایران از آماده شدن بیست و پنچمین طرح نجات دریاچه اورمیه سخن گفته است .وی درباره مزایای این طرح گفته است “هزینه این طرح بسیار مقرون به صرفه‌‌تر از هزینه ۲۴ طرح قبلی است و با عملیاتی شدن آن نه تنها دریاچه اورمیه احیاء می‌شود، بلکه بخش کشاورزی نیز رونق و توسعه خواهد یافت”.
این در حالی است هفته پیش چنانچه حسن روحانی در میان مردم اورمیه وعده داده بود، در دستور اولین جلسه هئیت دولت قرار گرفت و کارگروهی متشکل از نمایندگان چندین نهاد به ریاست وزیر نیرو که ترک می باشد تشکیل شد تا در دو ماه آینده با بررسی راهکار های ارایه شده و بررسی وضعیت این دریاچه گزارشی تقدیم هئیت دولت نماید .
در این میان مصاحبه امروز وزیر نیرو با رسانه ها که گفته است ” نیاز باشد برای نجات “دریاچه ارومیه” سد هم خراب می‌کنیم” نشان از جدیت دولتمردان در نجات دریاچه حداقل در سخن هستیم .
حمید چیتچیان گفته است :”اگر از لحاظ فنی و اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که دریاچه ارومیه با تخریب یک سد نجات می‌یابد، ابایی از انجام این کار نخواهیم داشت”.
وزیر نیرو بابیان اینکه برای علاج بخشی دریاچه ارومیه، شاید نیازی به تخریب سدها نباشد ادامه داد: شاید کنترل میزان آبی که از سدها به سمت دریاچه ارومیه روان می‌شود این مشکل حل شود.
وی درادامه تصریح کرد: اما این راه حل، در زمان حاضر برنامه ما نیست.
هشدار در مورد تبدیل بحران زیست محیطی به سیاسی
نادر قاضی پور که به دلیل سخنان تند در دفاع از دریاچه اورمیه توانست در انتخابات مجلس در سال ۹۰ با ۱۹۲ هزار رای بالاترین رای اورموی ها را در طول تاریخ از آن خود کند در مصاحبه با خبرگزاری فارس هشدار داده است که در صورت عدم احیای دریاچه اورمیه با یک بحران سیاسی روبه رو خواهیم شد .
این نماینده مجلس گفته است :”این معضل فقط یک مسئله زیست‌محیطی صرف است و از سیاسی کردن آن باید به طور جدی پرهیز کرد.”
وی با اشاره به اینکه همه ظرفیت‌های موجود باید در راستای احیای این دریاچه به کار گرفته شود، افزود: چنانچه برای رفع این معضل زیست محیطی گام برنداریم، این مسئله به تدریج یک مشکل اجتماعی سپس سیاسی می‌شود.
قاضی‌پور ادامه داد: تغییر ماهیت مسئله مشکلات مختلفی را برای جامعه به بار می‌آورد، بنابراین باید راه‌کارهای اندیشیده شده را در این زمینه به کار ببندیم.
نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فعالیت‌های کشاورزی و باغداری این منطقه از خشک شدن دریاچه تاثیر منفی می‌پذیرد، ادامه داد: حساسیت‌ها نسبت به این مسئله نباید کم شود.
وی با اظهار به اینکه نجات دریاچه تنها وظیفه مسئولان این استان نیست، بیان داشت: استان‌های هم‌‌جوار، کشورهای منطقه همچنین سازمان‌های بین‌المللی باید برای نجات این دریاچه وارد عمل شوند.
اختصاصی اؤیرنجی سسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر