۱۳۹۲ مرداد ۲۶, شنبه

از مهاجرت مردم آزربایجان تا انتقال آب برای زمین های کشاورزی سوخته



در حالی که حکومت ایران طرح انتقال آب آراز را برای احیای دریاچه اورمیه کلید زده است اما در روز های اخیر مصاحبه هایی منتشر گردیده که نشان می دهد این طرح قربانی مافیا شده و این آب جهت احیای اراضی کشاورزی خاص انتقال داده می شود . این در حالی است که در صورت خشک شدن دریاچه اورمیه و با شروع طوفان های نمک دیگر اراضی منطقه حاصل خیزی خود را از دست داده و به نمک زار تبدیل خواهند شد. به گزارش اؤیرنجی سسی ،پنجم مرداد ماه سال جاری بود که محمدرضا رحیمی معاون رئیس جمهور محمود احمدی نژاد طرح انتقال آب آراز را به دریاچه اورمیه کلنگ زنی نمود .

به رغم حساسیت زیاد این موضوع و تمرکز گرایی دولت بر سر موضوع نجات دریاچه اورمیه از بحران کم آبی ، تعدادی از نمایندگان استان های مجاور ، انتقال آب آراز به این دریاچه  را مقید به شرایطی مثل اولویت قراردادن تامین آب دشت مغان یا مرند کردند.
در این میان گروهی مافیایی با پشتیبانی نمایندگان مجلس توانستد که آب انتقالی از آراز را برای مصارف کشاورزی در منطقه مرند به تصویب رسانند و با نام دریاچه اورمیه اراضی خاصی را حیات بخشند .
فرماندار شهرستان مرند در این باره گفته است که ، زمین های کشاورزی این شهرستان در تامین آب با مشکلات عدیده ای مواجه است و آب آراز در کنار توسعه آبیاری تحت فشار، بخش عمده این مشکلات را می تواند در کوتاه مدت برطرف کند.
آنان غافل از این موضوع که در صورت خشک شدن دریاچه اورمیه ، باد های نمکی موجود دریاچه اورمیه اراضی کشاورزی مجاور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. اتفاقی که در طول چند سال اخیر شروع شده و بارها مسئولان شهرستانی و کارشناسان محیط زیست نسبت به آن هشدار داده اند .
خشک شدن دریاچه اورمیه مساوی با  مهاجرت مردم از آزربایجان
همین نظریه انتقال نمک دریاچه اورمیه توسط بادها غربی باعث گردیده که نادر قاضی پور نماینده اورمیه در مجلس ایران در مصاحبه با رسانه های حکومتی ایران عنوان نماید ” مردم بر اثر خشک شدن دریاچه اورمیه به مهاجرت از منطقه مجبور می‌شوند. “
به گزارش اؤیرنجی سسی ،نادر قاضی‌‌پور اظهار داشته است: 
چنانچه دریاچه اورمیه به صورت ۱۰۰ درصد خشک شود، مردم ساکن در این منطقه و استان‌های مجاور جز ترک محل زندگی خود و مهاجرت به سایر استان‌های کشور چاره‌ای دیگر ندارند.
وی با اشاره به اینکه خشک شدن این دریاچه لطمه‌ زیادی به خانواده‌های منطقه وارد می‌کند، ادامه داده است : رها کردن خانه و منزل کردن در نقطه دیگری از کشور برای هر کسی لطمه‌‌های روحی نیز به دنبال دارد.
قاضی‌پور با بیان اینکه ۳ میلیون نفر از مردم آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و … مجبور به مهاجرت می‌شوند، گفته است: اگر برای مردم این خطه در استان‌های مختلف مانند تهران، قزوین، زنجان و … ساختمان‌سازی شود بودجه میلیاردی مورد نیاز می‌شود.
نماینده مردم اورمیه در مجلس ایران نجات دریاچه اورمیه را یک وظیفه ملی بر دوش همه دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس برای نجات این دریاچه نهایت تلاش را کنند.
وی احیای دریاچه اورمیه را یکی از راه‌های توسعه صنعت گردشگری، عنوان کرد و گفت: نجات این دریاچه و طبیعت زیبای آن در جذب گردشگر تاثیر زیاد دارد و در رونق اقتصاد منطقه هم موثر واقع می‌شود.
نگاه برخی نمایندگان مجلس به دریاچه اورمیه در حد یک برکه است
به گزارش اؤیرنجی سسی ،یک بوم شناس و فعال محیط زیست در ایران با انتقاد از عدم آگاهی برخی نمایندگان مجلس از وضعیت زیست محیطی کشور، گفت: برخی از نمایندگان به گونه‌ای از دریاچه اورمیه سخن می‌گویند گویا اینکه یک برکه یا استخر را مورد تحلیل قرار می‌ دهند.
اسماعیل کهرم در دومین نشست تخصصی چالش‌ها و مباحث نوین مدیریت شهری در پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان افزود: یکی از نمایندگان مجلس اظهار می‌کند در صورت خارج سازی نمک از دریاچه اورمیه می‌توان حیات را به آن برگرداند این سخن کاملا غیر منطقی است.
وی با بیان اینکه معضل خشکسالی که امروزه تمام دریاچه‌های ایران را به نابودی کشانده دست نشانده و الگویی برای کشورهای همسایه شده است، ادامه داد: دریاچه اورمیه در حالی در این زمان به خشکسالی گرفتار شده که در مسیری کوتاه‌تر و با طی کردن ۱۰ دقیقه زمان داخل کشور ترکیه شاهد دریاچه پرحیات “وان” هستیم.
حال باید پرسید که دریاچه اورمیه و آزربایجان قربانی چه سیاستی است؟

۱ نظر:

  1. به نظر من اگر کانالی که از خزر تا خلیج از میان کویر و کوهستان با آنهمه مسافت خواهندکشید شدنی باشد، در آزربایجان هم شدنیست و اگر با صرف بودجه کافی کانالی از دریای خزر به دریاچه اورمو بکشند مشکل برای همیشه حل خواهد شد چرا که دریای خزر در سالهای اخیر پیشروی آب داشته و نگرانی از خشک شدن آن بیمورد است ودرثانی بدلیل ارتباط دریای خزر با دریاهای آزاد از طریق دریای سیاه و رود ولگا و کانال کشتیرانی احداث شده توسط روسیه مرتبط با این رودخانه، در صورت لزوم میتوان آب به خزر تزریق کرد .. اگر عملی باشد و اگر سازمانهای جهانی هزینه کنند بهترین و دائمی ترین روش احیاء دریاچه اورمو خواهد بود. متخصصان لطفاً نظر دهند.

    پاسخحذف