۱۳۹۲ شهریور ۲۵, دوشنبه

منطقه بولاغلار شهرستان نير از كمبود خدمات رفاهي رنج مي برد



منطقه نمونه گردشگري بولاغلار بدليل طبيعت زيبا و آب فراوان و چشمه هاي سرد و خنك هر سال پذيراي حجم قابل توجهي از گردشگران داخل و خارج استان است.  چشمه سار بولاغلار در فاصله ۵۰۰ متري محدوده شهر نير و در شمال غرب نير قرار گرفته است طوري كه وجه تسميه آن گويا است ، بولاغلار مجموعه‌اي از چشمه‌هاي متعدد جوشان با دبي بالا در يك محدوده نسبتا وسيع قرار گرفته كه پنج دهنه چشمه از اين مجموعه از آبدهي فراواني برخوردار هستند.
آب تمام چشمه‌ها در مسير كوتاهي به يكديگر پيوسته و از طريق نيرچاي (رودخانه آغلاغان) كه از شهر نير مي‌گذرد به بالقلوچاي مي پيوندد.
نزديكي به جاده ارتباطي نير به سراب ، وجود مناظر طبيعي و فضاي سبز و بكر ، رويش پوشش گياهي خاص اطراف چشمه ها ، بولاغ اوتي)و جنبه درماني آن ، آب سرد زلال معدني با اكسيژن فراوان ، پرورش ماهيان سرد آبي بويژه قزل آلاي رنگين كمان ، همجواري با رودخانه آغلاغان و نزديكي به مركز استان و شهر توريستي سرعين بولاغلار را به يك مكان بسيار مهم گردشگري تبديل كرده است.
بلاغلار با اين قابليت ها و متناسب با تعداد گردشگراني كه هر سال بر تعداد آنها افزوده مي شود توسعه نيافته و همين مساله موجب شده اكوسيستم اين منطقه با مخاطرات ناشي از افزايش حضور انسان در طبيعت مواجه شود.
با افزايش سرمايه گذاري هاي دولتي و خصوصي در حاشيه اين جاذبه طبيعي و زيرساخت هاي موردنياز گردشگران از جمله ايجاد راه دسترسي ، آب آشاميدني ، سرويس بهداشتي ، دفع بهداشتي فاضلاب و زباله ، توسعه فضاي سبز ، ايجاد سكوي نشيمن ، ايجاد واحدهاي اقامتي و پذيرايي ، پاركينگ و آلاچيق زيبايي هاي طبيعي منطقه بولاغلار حفظ خواهد شد.
نبود چنين زيرساخت هايي علاوه بر تهديد محيط زيست منطقه موجب شده گردشگران نتوانند از جاذبه هاي پيرامون شهر نير برخودار شوند.
اعضاي يك خانواده كه از استان اصفهان به اين منطقه سفر كرده اند در گفت و گو با ايرنا كمبود سرويس بهداشتي و شلوغي بيش ازحد سرويس هاي موجود را از مشكلات گردشگران در منطقه بولاغلار ذكر كردند.
آنها افزودند: وضعيت بهداشت عمومي حاشيه اين جاذبه نيز بيانگر كم توجهي متوليان گردشگري به سلامت مردم است.
خانواده ديگري كه از استان آذربايجان شرقي به شهر توريستي نير سفر كرده و دركنار بولاغلار اسكان يافته بودند نيز از وضعيت بهداشتي و محدوديت زيرساخت هاي موجود در جوار اين جاذبه طبيعي انتقاد كردند.
به گفته آنها ، برخي از زيرساخت هاي موردنياز با حمايت بخش خصوصي قابل ايجاد بوده
و موجب ايجاد درآمد نيز مي شود اما به اين مساله توجه نشده است.
يك گردشگر ديگر از استان تهران در اين زمينه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: سطل زباله به اندازه كافي در اين منطقه نصب نشده و در برخي قسمت ها زباله هاي مردم در كنار محل استقرار رها شده است.
تيمور ابراهيمي افزود: بخش قابل توجهي از آلودگي اين منطقه ناشي از فرهنگ نامناسب برخي گردشگران در استفاده از جاذبه هاي طبيعي است كه اين گونه آسيب ها با فرهنگ سازي از بين مي رود اما بدون شك افزايش زيرساخت هاي بهداشتي مي تواند رفتارهاي آلاينده محيط زيست را تا حد قابل توجهي كاهش دهد.
ميرفخرالدين زاهد فرماندار شهرستان نير بر لزوم توسعه زيرساخت هاي لازم براي گسترش گردشگري طبيعي در اين شهرستان تاكيد كرد.
وي افزود: نبود اعتبارات از عوامل موثر در كاهش خدمت رساني به گردشگران اين شهرستان است.
وي اظهار كرد: فرهنگ گردشگري بايد در ميان مردم نهادينه شود و اقتصاد گردشگري نيز در ميان بهره برداران از امكانات و جاذبه ها مورد توجه قرار بگيرد.
گزارش از شهرام اصالت نيري

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر