۱۳۹۲ آبان ۹, پنجشنبه

بابک چلبیانی: گروه تروریستی پ.ک.ک در دولت ترکیه و رسانه‌های این کشور بسیار پر نفوذ هستند

ساوالان پورت :  بابک چلبیانی مسئول روابط عمومی، امور رسانه‌ای و مطبوعاتی تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان جنوبی (دیرنیش) با مصاحبه‌ای اختصاصی با اؤیرنجی سسی انتصاب استاندار کُرد برای آزربایجان غربی را هدفمند دانسته و ضمن اشاره به دست‌های پشت پرده پ ک ک و پژاک در این امر گفت:” رژیم جمهوری اسلامی ایران با “سیاست اختلاف بی انداز حکومت کن” ظاهراً قصد دارد در این منطقه با رودرروی هم قرار دادن تورک ها و کردها به ضمن سرکوب ملت تورک و مردم کورد به اشغالگری خود ادامه دهد.”
در ذیل مصاحبه اختصاصی مسئول روابط عمومی، امور رسانه‌ای و مطبوعاتی تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان جنوبی (دیرنیش) را می‌خوانید :

با سلام خدمت آقای چلبیانی،

-ابتدا این‌گونه وارد موضوع شویم، تشکیلات دیرنیش بارها موضع خود را در باره موضوع غرب آزربایجان به صورت واضحی اعلام داشته است. اما در ایام اخیر در باب استانداری آقای همتی، سکوت نسبی از این تشکیلات شاهد بودیم. آیا برداشت ما صحیح است ؟

اعلام مواضع یک تشکیلات تنها منحصر به دادن بیانیه نیست تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان در مسئله نامزدی همتی به عنوان استاندار آزربایجان غربی نه تنها ساکت نبوده بلکه بیش از پیش حساس بوده و هست شاید در این مورد به شیوه مرسوم قبلی به مسئله پرداخت‌نشده است با توجه به حساسیت موضوع ابتدا سعی شد به طور کامل قضیه روشنگری شود بعد به نتایج مطلوب دست بیابیم به نظرم این کار حداقل تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده است همان طور که مستحضرید بعد از افشاگری “آرازنیوز” ارگان خبری تشکیلات قاضی پور نماینده مردم اورمیه در مجلس و آیت حسنی به مخالفت با استانداری آقای همتی پرداختند.و در پی آن انتشار گسترده شب نامه توسط فعالین راستین حرکت ملی به خصوص در اورمیه
شاهد حساسیت مردم نسبت به انتخاب استاندار غیربومی بودیم انتشار بیانیه سپاه اورمیه گواهی روشن بر این مسئله هست.

-سؤالی که در ذهن مخاطب ما وجود دارد این است که چرا فقط تشکیلات دیرنیش و شاخه‌های درون کشوری و برون کشوری آن جسته گریخته در موضوع استانداری آقای همتی واکنش نشان دادند و دیگر تشکیلات ها عملاً سکوت اختیار نمودند؟

البته گفتن واکنش جسته گریخته برای تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان به این مسئله بی‌انصافی است ما از روزهای اول اعلام نامزدی همتی از سوی محافل دولتی با توجه به شناختی که از وی و سابقه همکاری و نزدیکی این فرد به سران گروهک تروریستی پ.ک.ک داشتیم به شدت به آن واکنش نشان دادیم همان طور که گفتم ما ضمن روشنگری قضیه و پرده‌برداری از نقشه شوم دشمنان ملت آزربایجان به حمدالله توانستیم تا حدودی حساسیت مردم را نسبت به این مهم بر انگیزیم صد البته که این وظیفه ملی و انسانی ما در مقابل ملت عزیز و وطنمان بود.
 در مورد سکوت غم انگیز سایر تشکیلاتها کاش از خودشان سؤال می‌کردید اما آنچه به نظر می‌آید شاید عدم حضور موثر و ملموس آن‌ها در بین مردم و جامعه سبب این سکوت اندوه‌بار باشد یکسری از تشکیلاتها در خارج از جغرافیای آزربایجان جنوبی تأسیس و به فعالیت می‌پردازند که ظاهراً ترافیک ملاقاتهای دیپلماتیک! مسبب امر شده است و سایر تشکیلاتهای که در داخل فعالیت می‌کنند متأسفانه همان طور که گفتم یا حضور موثری ندارند و یا اینکه در تحلیل مسایل دچار مشکل هستند.

-آیا به نظر شما موضوع استانداری آقای همتی به صورت تصادفی رخ داد یا واقعاً برنامه‌ریزی‌های قبلی و اساسی برای این مسئله شده بود؟

البته که موضوع مهمی همچون انتصاب بالاترین مقام اجرای یک استان نمی‌تواند تصادفی باشد دولت‌ها با توجه منافع و مصالح سیاسی خودشان  افراد را چینش می‌نمایند استان آزربایجان غربی به جهت موقعیت ژئو پولتیکی از حساسیت ویژه برخوردار هست از یکسو فعالیت‌های مشکوک گروه‌های تروریستی به اسم خلق کرد و ادعاهای گستاخانه آن‌ها از سویی فعالیت‌های لابی این گروه برای گماردن مهره خودشان در رأس این استان  از طرفی  برخی از اصلاح‌طلبان ساده‌لوح به اصطلاح آزربایجانی به زعم سهم خواهی خودشان دست به حمایت از همتی زده بودند
رژیم جمهوری اسلامی ایران با “سیاست اختلاف بی انداز حکومت کن” ظاهراً قصد دارد در این منطقه با رودرروی هم قرار دادن تورک ها و کردها به ضمن سرکوب این دو ملت به اشغالگری خود ادامه دهد.

-اگر ادعا می‌کنید که دولت آقای روحانی برای استانداری آقای همتی برنامه داشته می‌توانید این برنامه‌ها و طرح‌ها را از دیدگاه خود بیان کنید؟

همان طور که در جواب سؤال قبلی اشاره کردم در این تصمیم‌گیری حداقل سه فاکتور نقش داشت یکی وزارت کشور که نهاد قانونی تصمیم‌گیری برای انتصاب استانداری می‌باشد دومی  تلاش لابی گروه تروریستی پ.ک.ک و دنباله آن یعنی پژاک در دولت جمهوری اسلامی و سومی مانقورد های ساده‌لوح به اصطلاح اصلاح‌طلبان آزربایجانی هست
آقای همتی با توجه به روابط دوستانه با ریس اصلاح‌طلب ترک، ستاد روحانی آقای “مهدی عسگری” در آزربایجان غربی از سویی ارتباط تنگاتنگ وی با عثمان اوجالان بردار عبدالله اوجالان رهبر تروریست پ.ک.ک سبب گردید که وی بهترین گزینه هم برای این سه گروه باشد تنها قشری که در این برنامه جای نداشت صاحب‌خانه، مردم آزربایجان بود.

-آن گونه که معلوم است گروه تروریستی پ ک ک بسیار مشتاق بود که استانداری آقای همتی قطعی گردد، به نظر شما این استقبال گرم را چگونه می‌توان تحلیل نمود ؟

 برای ناسیونالیسم کرد و گروه‌های تروریستهای کرد هویت کردی بهترین دلیل جهت حمایت از آن می‌باشد که در این مورد علاوه بر هویت کردی سابقه همکاری همتی با سران پ.ک.ک مزید بر علت شده است.

-جناب آقای چلبیانی، بعضی از رسانه‌های نوشتاری ترکیه در موضوع استاندار کرد برای آزربایجان غربی بسیار نزدیک به مواضع گروه تروریستی پ ک ک موضع‌گیری نمودند، به نظر شما دلیل این واکنش چه بود؟ و به صورت کلی واکنش‌های مثبت یا منفی رسانه‌های ترکیه چه تأثیری بر روند سیاسی آزربایجان جنوبی دارد؟

 بایستی این واقعیت را قبول کرد که گروه تروریستی پ.ک.ک در دولت ترکیه و رسانه‌های این کشور بسیار پر نفوذ هستند و حزب صلح و دوستی (ب.د.پ) شاخه سیاسی این گروه در مجلس ترکیه داری کرسی هست و تمامی روشنفکران و فعالین سیاسی  هم‌صدا با گروه تروریستی پ.ک.ک از ایده تشکیل کردستان بزرگ حمایت می‌کنند، آن‌ها در جهت منافع ملی کردها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند.
 اگر چه این مطلوب مورد قبول ما نیست و اظهارنظر گستاخانه نماینده ب.د.پ دخالت در امور داخلی همسایگان است  توصیه ما این است نمایندگان این حزب به فکر مسایل خودشان باشند صلح و آشتی را نه در اسم بلکه در عمل اثبات نمایند ما مقعدیم آرامش همسایگان آسایش ماست و بالعکس.

-به تحلیل شما آیا ترکیه آزربایجان جنوبی را وجه‌المصالحه با ایران قرار خواهد داد؟

این سؤال شما به نظرم اشتباه است مگر ترکیه صاحب و ولی آزربایجان جنوبی هست که آن را وجه‌المصالحه کسی هم قرار دهد ما به عنوان صاحبان این جغرافیا بایستی از کیان و هستی خود محافظت نماییم و از منافع و مصالح ملی خود دفاع نماییم طبیعی است اگر به سرنوشت خودمان لاقید باشیم دیگران برای  ما تصمیم‌گیری خواهند نمود. ترکیه کشور برادر ماست درست، اما همیشه باید به یاد داشته باشیم هر دولتی به دنبال مصالح خود هست.

-آن گونه که بر می‌آید موضوع استاندار کرد تا حدودی مرتفع شده است. به نظر شما علت عقب‌نشینی حاکمیت از این تصمیم خود چیست؟

امیدوارم عقل سلیم بر دولت حاکم شود و از این موضوع صرف‌نظر نمایند بله از قراین و شواهد بر می‌آید که ظاهراً دولت از این تصمیم خطرناک منصرف شده است، اگر به خاطر داشته باشیم بعد از اعلام نامزدی همتی به عنوان استاندار آزربایجان غربی نمایندگان مجلس این استان و نماینده رهبری آیت‌الله حسنی و اصلاح‌طلبان همگی به اتفاق از وی حمایت کردند که این موضوع با واکنش شدید فعالان ملی  برخی رسانه‌های حرکت ملی و به طبع تشکیلات دیرنیش مواجه شد البته جا دارد هم اینجا از زحمات بی‌بدیل همکاران شما در تارنمای اویرنجی سسی به نوبه خودم و تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان تشکر و قدردانی کنم و همچنین از فعالینی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به اطلاع‌رسانی این موضوع نمودند تشکر می‌کنم بعد از این اطلاع رسانیها و اعتراضات حامیان این نامزد کرد یکی‌یکی عقب‌نشینی کردند در این بین عملکرد و منصرف شدن آقای قاضی پور و آیت‌الله حسنی  از حمایت همتی قابل‌تحسین هست من به‌شخصه انتظار داشتم اعضای شورای شهر اورمیه که با حمایت علنی فعالین ملی آزربایجان موفق به کسب آرا شده بودند به این مسئله ورود می‌کردند.

-آقای چلبیانی بگذارید سؤالات صریحی از شما بپرسیم، آیا تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان در صورت قطعی شدن استانداری آقای همتی برنامهای را برای آینده پیش‌بینی کرده بود؟

تشکیلات مقاومت ملی اهل شعار دادن نیست فکر می‌کنم  این را در سنوات گذشته بارها به اثبات رسانیدیم اگر کسی به دقت اظهارنظرها و عملکرد ما را بررسی نماید خود پی به موضوع خواهد برد. انتخاب همتی کرد به عنوان استاندار آزربایجان غربی خط قرمز ماست ما از روزهای اول باخبر شدن از این قضیه به تمامی کمیته‌های شهری‌مان به خصوص در شهرهای آزربایجان غربی اعلام آمادگی دادیم و از تمامی امکانات دیپلماتیک و کانال‌های موجود صد البته با پشتیبانی ملت عزیزمان و فعالین حرکت ملی برای هر گونه تصمیم‌گیری خود را آماده کردیم. امیدواریم عقل سلیم مانع از هر گونه تصمیم‌گیری عجولانه و نابخردانه رژیم شود والا دود این به چشم همه خواهد رفت.

-آقای چلبیانی، چنانچه موضوع استاندار کرد در آزربایجان غربی به حدی می‌رسید که باعث برخوردهای فیزیکی بین دو ملت تورک و مردم کورد می‌گشت آن موقع تشکیلات شما و به صورت عام، حرکت ملی آزربایجان چه کار باید می‌نمود؟

خدا را شکر که این انتصاب نامیمون حداقل تا به حال شکل نگرفته است و امیدواریم دولت به کلی از این مسئله منصرف شده باشد و ما خواهان آرامش و زندگی برادرانه با شهروندان کرد ساکن در برخی از شهرهای آزربایجان غربی هستیم و همین گونه هم خواهد بود جمهوری اسلامی در  ادامه سرکوب ملیت‌ها  این بار با فرا به جلو قصد دارد ملت تورک و مردم کرد را رو در روی هم قرار دهد امیدوارم با واقع‌بینی و هوشیاری هر دو ملت ترک و خلق کرد چنین واقع تلخی هیچ‌وقت به وقوع نپیوندد و الا در این میان تنها برنده رژیم شوونیستی فارس خواهد بود و جز بی‌خانمانی و خونریزی برای ملت ترک و کرد چیزی عاید آن‌ها نخواهد شد.

-آیا در واکنش به تروریسم کرد و موضوع مبارزه رادیکال و به صورت خاص مبارزه مسلحانه از سوی تشکیلات شما متصور است؟

مشی مبارزات تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان ضمن محفوظ داشتن حق دفاع مشروع مبارزه مسالمت‌آمیز و مدنی هست امیدواریم کسی از سعه و صدر ملت ترک آزربایجان سو استفاده نکند و صبر ما را لبریز ننماید.
به اسم خلق کرد تخم کینه و دشمنی کاشتن میان دو ملل ترک و کرد جز به بدخواهان  هیچ سودی برای آن‌ها ندارد
اعتقاد داریم هر ملتی بر دفاع از خود بایستی آمادگی داشته باشد و ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم.

-و در آخر، نظر شما در باره سکوت ارگان هایی مانند کمیته مردمی دفاع از غرب آزربایجان و همچنین گروه‌هایی که خود را فعالین مستقل می‌نامند در مسئله استاندار کرد چیست؟

کمیته مردمی دفاع از غرب آزربایجان در سال‌های اخیر خدمات بی‌نظیر و فداکاری‌های زیادی در غرب آزربایجان  انجام داده‌اند و تا جایی که من اطلاع دارم در این راه متحمل نا ملایمت‌ها و سختی‌ها  از طرف دوستان و همچنین رژیم شدند در مسئله اخیر انتظار می‌رفت این کمیته بیش از پیش فعال باشد که متأسفانه شاهد انفعال این تشکل هستیم امیدوارم مسببان این انفعال بتوانند در مقابل ملت آزربایجان سر بلند نمایند! با این همه‌امید است این کمیته فعالیت خود را از سر بگیرد و در این مورد به‌شخصه هر چه در توان دارم از آن‌ها حمایت خواهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر