۱۳۹۲ مهر ۱۳, شنبه

گزارش ساوالان پورت از شرایط زندانیان سیاسی آزربایجان در زندان سراب(ساراب)

زندان سراب واقع در جنب سپاه ناحیه ، اداره ی اطلاعات و منزل امام جمعه شهر واقع شده و دارای آسایشگاهی به مساحت 420 متر مربع می باشد و بیش از 170 زندانی در آن نگهداری می شود. طبق آیین نامه های زندانها در کشور سرانه فضاي استاندارد زندان در كشور براي هر فرد زنداني 17 متر مربع است .

بدین ترتیب فضای سرانه برای هر زندانی در زندان سراب حدود 2 متر مربع می باشد که قطعا زندگی در این شرایط بسیار طاقت فرسا و غیرقابل تحمل است. زندان دارای یک بند و 8 اتاق می باشد که اکثریت جرائم مربوط به مواد مخدر می باشد.

لازم به ذکر است که تمامی مسئولین شهر که از این قفس(=بخوانید زندان سراب) بازدید به عمل آورده اند از کمبود فضا نسبت به شمار زندانیان نگهداری شده انتقاد و خواستار احداث زندان جدید خارج از شهر شده اند ، این در حالیست که بیش از 12 سال است که سازمان زندانها و اقدامات تاميني استان محل احداث این زندان را خریداری نموده است که تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نپذیرفته است.

مواد مخدر جرم اکثر زندانیان شهر بوده و اکثر مددجویان را جوانان تشکیل می دهند بطوریکه سن اعتیاد در شهر به کمتر از 17 سال رسیده است که در زندان سراب نگه داری می شوند.

با توجه به شمار بالای زندانیان و کمبود فضای سرانه برای هر زندانی و با توجه به اکثریت جرائم مواد مخدر طبقه بندی و تفکیک زندانیان قطعا غیر ممکن می نماید. بنابراین به نظر می رسد زندانیان سیاسی شهر سراب در وضعیت بسیار نامطلوب قرار دارند .

وضعیت بهداشتی و درمانی زندان نیز به مراتب بدتر و در حد بسیار نامطلوب و غیر انسانی قرار دارد بطوریکه زندان سراب برای کل 170الی 180 نفر زندانی دارای تنها یک دوش حمام می باشد و با توجه به تعداد زندانیان هر زندانی می تواند حدود 10دقیقه در هفته از تنها دوش حمام زندان سراب بهره مند گردد.

تابستان سال 91  بسیاری از فعالین ملی - مدنی شهر سراب توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر و در بازداشتگاههای اداره اطلاعات سراب و تبریز تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفتند و در دادگاه شهر با اتهامات واهی تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه و اقدام علیه امنیت ملی به یک تا دو سال حبس تعزیری محکوم شدند.

هم اکنون سهند معالی و علی صمد پور زندانیان سیاسی آزربایجان در زندان سراب در حال گذراندن مدت 2 سال حبس تعزیری هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر