۱۳۹۲ مهر ۲۳, سه‌شنبه

گزارش گروه خبری تبریز سسی از فعالین ملی ـ مدنی آزربایجانی در زندانها

ساوالان پورت : سایت خبری تبریز سسی اقدام به انتشار گزارشی در مورد زندانیان سیاسی آزربایجانی نموده است که به شرح ذیل می باشد.


زندان اوین :


سعید متین پور: سعید متین پور روزنامه نگار و فعال مدنی آذربایجانی که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است، برای گذراندن دوران محکومیت خود٬ بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.
او روز بیستم تیر ۸۸ از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به این دادگاه احضار شده بود که پس از حضور در دادگاه٬ ماموران او را بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل کردند.
آقای متین‌پور چهارم خرداد ۱۳۸۶ در زنجان بازداشت و پس از تحمل ۲۷۸ روز بازداشت موقت٬ در هشتم اسفند ۸۷ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود.
این روزنامه‌نگار طی جلسه‌ای غیر علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود. دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز آذر ماه ۸۷ حکم هشت سال زندان این فعال حقوق بشر آذربایجانی را تایید کرد.
وی بیشتر مدت زمان بازداشتش را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران و تحت شکنجه ها و فشار‌های شدید جسمی و روحی گذرانده است و اینک در اثر همان شکنجه ها از ناراحتی های گوارشی و سردرد و کمردرد شدید پس از آزادی از زندان اوین رنج می برده است و انتقال سعید متین پور به زندان باعث نگرانی از وضعیت سلامتی جسمی او شده است.
متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی است که به خاطر دفاع از حقوق ملت ترک، نوشتن مقالات در وبلاگ و سایر فعالیتهای مدنیش با این اتهامات روبرو شده است.
زندان تبریز:

۱ ــ عبداله صدوقی : این فعال مدنی بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری، برای گذراندن دوران محکومیت خود از سوی نیروهای اطلاعاتی دستگیر و به زندان مرکزی تبریز منتقل می شود.
این فعال آزربایجانی به شدت از ناحیه زانوی پای خود رنج می برد. و به رغم عفونت زانویش مسئولین زندان مرکزی تبریز با درخواست انتقال وی به پزشک متخصص و انجام معاینات تخصصی بر روی زانوی وی مخالفت  می نمودند. سر انجام روز ۲۸مرداد۹۲ به همراه ۳  تن از ماموران زندان مرکزی تبریز با دست بند و پابند برای معاینه به پزشک متخصص اورتوپد منتقل گردید. که در نهایت روز چهارشنبه ۲۷شهریور۹۲ در بیمارستان شهریار تبریز تحت عمل جراحی قرار گرفت.
بنا به اظهار پزشک متخصص، این فعال آذربایجانی بایستی ۲۵ جلسه فیزیوتراپی و ۱ ماه استراحت پزشکی داشته باشد.که مسئولین بعد از ظهر پنج شنبه ۴ مهر ماه ۹۲ با قرار وثیقه صد میلیون تومانی با مرخصی استعلاجی چهار روزه موافقت نمودند که هشتم مهر ماه به زندان باز گشته و در بند کاردرمانی زندان به سر می برد.
وی به همراه ۲۸ تن از دیگر فعالین در دوم شهریور ۹۰ که برای بحث پیرامون اعتراض به خشکاندن دریاچه اورمیه گردهم آمده بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال زندان محکوم که یک سال آن طی ۵ سال به تعلیق در آمده است محکوم شده بود. .
۲ ــ اکبر مهاجر : اکبر مهاجر صبح امروز پنج شنبه یازدهم مهر ماه نود و دو از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شده است
 این فعال مدنی به خاطر توزیع ونصب پوستر دستگیر شدگان دوم شهریور نود در قوم تپه تبریز بازداشت و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به اتهام اجتماع وتبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که در حال حاضر در حال گذراندن دوره محکومیت خود در زندان مرکزی تبریز می باشد.
۳ ــ جواد رجب زاده : این فعال مدنی در روز سه شنبه ۹ مهر ماه سال جاری از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل گردیده است.
جواد رجب زاده چندی پیش در تبریز توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده و  پس از  بازجویی با تامین وثیقه ای به ارزش ۲۰ میلیون تومان از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود .
جواد رجب زاده در سال ۸۷ به صورت غیابی از سوی دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
۴ ــ ایوب شیری : این فعال مدنی آزربایجان ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه نهم مهرماه نود و دو در محل کار خود توسط مامورین اطلاعات تبریز دستگیر و به زندان تبریز انتقال یافت.
این فعال آزربایجانی بعد از همایش دریاچه اورمیه در اردیبهشت ماه سال ٩٠ بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، به ۶ ماه حبس (سه ماه تعزیرى – سه ماه تعلیقى) به اتهام تبلیغ علیه نظام و فراخوان برای حضور در همایش دریاچه اورمیه محکوم شده بود. وی پس از تحمل نزدیک به ۲ ماه، سرانجام روز پنج شنبه دوم تیرماه به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد گردیده بود.
لازم به توضیح است که وسایل شخصی و همچنین سه دستگاه کامپیوتر ایشان نیز به ادراه اطلاعات برده شده بود.
۵ ــ سالار ( مکائیل ) طوری : این فعال مدنی روز ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ از طرف نیروهای امنیتی تبریز بازداشت شده است .
روز یکشنبه ۳۱شهریور۹۲ خانواده این فعال آزربایجانی برای پیگیری علت بازداشت و مدت بازداشت وی به دادگاه تبریز مراجعه نموده اند اما مسئولان قضایی در پاسخ به پیگیری خانواده وی اظهار داشته اند بازداشت سالار با پرونده کافه یانار ارتباطی ندارد.
وی ششم اسفند ماه نود و یک در آستانه نخستین بازی آسیایی تراختور باهجوم ماموران امنیتی- انتظامی به کافه یانار در منطقه گلشهر تبریز به همراه ۵۰ تن از فعالین ملی و نیز مشتریان عادی این کافه بازداشت شده بود.
پس از آن دوازدهم اسفند ماه نود و یک پس از حضور در اولین جلسه دادگاه بار دیگر بازداشت و به زندان تبریز منتقل گردید. و پس از ده روز به قید وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
این فعال مدنی هم اکنون در اداره اطلاعات تبریز در شرایط نا معلومی به سر می برد و این نیز بر نگرانی های خانواده وی می افزاید.
۶ ــ مجید سفیدانی و ناصر کاظم پور : این فعالین در روزهای بیست و یک الی بیست و سوم خرداد ماه سال جاری در تبریز و در محل کار و منزل خود از سوی مامورین اطلاعات،دستگیر شده بودند.
جلسه رسیدگی به اتهامات این دو فعال مدنی آزربایجان بیستم شهریورماه در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، تشکیل شده بود.در این جلسه هر دو متهم مذکور مشترکا، با کیفرخواست صادره از شعبه هشتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به تصدی حسن هاشم زاده، تحت عناوین مجرمانه ی : الف) مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور. ب) مشارکت در تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی. ج) تحصیل مال از طریق نامشروع همچنین مجید سفیدانی به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی رهبر جمهوری اسلامی و ناصر کاظم نژاد به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی،محاکمه شده بودند.اما در خصوص رسیدگی به دو اتهام دیگر متهمین مبنی بر خرید،نگهداری و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره و اخذ مال از طریق نامشروع،قرار عدم صلاحیت به صلاحیت رسیدگی در دادگاه های عمومی ـ جزایی تبریز صادر و پرونده همچنان مفتوح است.
۷ ــ حجت الاسلام عظیمی قدیم : این فعال مدنی آزربایجانی روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه جهت گذراندن مدت ۷ ماه حبس  تعزیری،  خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی کرد.
حجت الاسلام عظیمی قدیم هفتم دی ماه نود و یک در تجمع اعتراضی مردم مراغه نسبت به سیاست خارجی ایران در قبال ارمنستان، توسط نیروهای امنیتی در مراغه بازداشت گردیده بود. این فعال آزربایجانی بعد از تحمل بیش از دو ماه حبس و شکنجه بیست و چهار اسفند ماه  نود و یک از زندان مرکزی تبریز به قید وثیقه آزاد گردیده بود.
وی دهم تیر ماه ۹۲ در دادگاه ویژه روحانیت تبریز محاکمه و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و شرکت در تجمع غیر قانونی به ۷ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم گردیده بود.
۸ ــ سعید نعیمی : سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) روز سه شنبه دوم مهر ماه نود و دو جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به زندان تبریز منتقل شد.
وی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ با یورش ماموران اطلاعات و تفتیش منزل و محل کار دستگیر شد.
چهارم آبان ماه نود جلسه دادگاه سعید نعیمی در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز با ریاست قاضی یوسفی برگزار و اتهامات وی «معاونت در جاسوسی»، «همکاری با دولت متخاصم» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» اعلام شد.
پس از آزادی سعید نعیمی در دی ماه نود به قید وثیقه، دادگاه تجدید نظر هم وی را به دو سال حبس تعزیری به اتهام “معاونت در جاسوسی ” و “تبلیغ علیه نظام”محکوم کرد اما با پیگیری های وکیل ایشان پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و دیوان هم با اشکال وارد کردن به اتهام معاونت در جاسوسی ، پرونده را به شعبه ۸ دادگاه تجدید نظر جهت رسیدگی بیشتر ارجاع داده است..
هم اکنون تا صدور رای نهایی از سوی شعبه هشت دادگاه تجدید نظر وی برای باقیمانده حکم یک سال حبس تعزیری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام روانه ی زندان تبریز شده است..
گفتنی است سعید نعیمی در مورد رسمیت زبان تورکی و حقوق بشر تورک در ایران نیز فعالیت می نمود.

زندان رجائی شهر کرج :


۱ ــ لطیف حسنی ۲ ــ محمود فضلی ۳ ــ شهرام رادمهر ۴‌‌ ــ آیت مهر علی بیگلو ۵ ــ بهبود قلیزاده:  این فعالین از دوم دی ماه سال ۹۱ و ایام بعد از آن دستگیر و به اتهام تشکیل گروه یئنی گاموح و فعالیت تبلیغی علیه نظام مورد بازجویی قرار گرفته اند که نهایتا با دادگاه صوری تشکیل شده در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخچهارم و پنجم اردیبهشت ماه نود و دو به ریاست قاضی حمید باقرپور در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز ،هر کدام به ۹ سال حبس تعزیزی محکوم شده و سر انجام از سوی شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی  به ریاست قاضی ایمانی رای صادره عینا تایید و جهت ابلاغ  و اجرای حکم اعاده گردید.
این فعالین مدنی با مشاهده نقض آشکار قانون وعدم توجه مسئولین به خواسته های آنان از مورخ ۲۲ تیرماه ۹۲ شروع به اعتصاب غذای نامحدود زده و پس از چند روز اعتصاب غذا، شورای انضباطی زندان مرکزی تبریز این فعالین سیاسی را به زندان رجایی شهر تبعید می کنند.سر انجام روز جمعه هیجدهم مرداد ماه همزمان با عید فطر مسلمانان این فعالین پس از بیست و هفت روز اعتصاب غذا طی بیانیه ای از زندان رجائی شهر به صورت مشروط اقدام به توقف اعتصاب غذای خود نموده و ازعزیز پورولی فعال شناخته شده آزربایجانی وهمچنین عبداله صدوقی دیگر فعال مدنی آزربایجان که در حمایت از آنان دست به اعتصاب غذا زده بودند سپاس و قدردانی نموده و درخواست کرده بودند  که به اعتصاب غذای حمایتی شان پایان دهند .
 همچنین در ایام رسیدگی پرونده این فعالین پدر مهندس محمود فضلی در بیمارستان بوده و بیماری منتهی به فوت داشته است که تقاضای وی  و همسرش برای ملاقات پدرش در بیمارستان بلا اقدام مانده بود که نهایتا پدر ایشان در اول اردیبهشت فوت نمودند که حتی اجازه حضور در مراسم ختم نیز به این فعال سیاسی اعطا نشد

زندان مراغه :


مهدی کوخیان : این فعال مدنی روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه، با ضرب و شتم نیروهای امنیتی، متعلق به اطلاعات سپاه، بازداشت شد.
مهدی کوخیان در یازدهم دی ماه نود و یک درشهرستان شهرستان ملیک کندی(ملکان) بازداشت شده اند که به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده اند. و پس از چند ماه بازداشت موقت در ۲۶ فروردین به قید وثیقه ۴۰۰ میلیون ریالی از زندان مراغه آزاد شده بود.
وی روز یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۲ به اعتصاب غذای خشک دست زد که مسئولین زندان مراغه بعد از اعتصاب غذا، این فعال آذربایجانی را به بند قرنطینه زندان مراغه منتقل کرده بودند که این فعال مدنی روز شنبه ۲۴ فروردین ۹۲ در اعتراض به حکم دادگاه انقلاب مراغه و همچنین رد درخواست مرخصی و عدم صدور قرار وثیقه اقدام به دوختن لبهای خود در زندان مراغه نمود.
مهدى کوخیان که هم اکنون در زندان مراغه بسر مى برد وى علاوه بر ناراحتى معده از بیمارى سرطان نیز رنج مى برد و مى بایست بطور مداوم تحت عملیات شیمى درمانى قرار گیرد. مسئولین زندان تا بدین لحظه از اعزام وى به بیمارستان جهت تداوى ناراحتى معده و عملیات شیمى درمانى خوددارى کرده اند.
کوخیان پیشتر در تماس تلفنى با یکى از نزدیکانش از تشدید ناراحتى معده اش خبر داده است وى در این تماس کوتاه گفته:” از شدت درد نمى توانم لحظه اى بخوابم از درد معده ساعتهابه خود پیچیده و فریاد مى کشم مسئولین زندان دیوانه وار مرا کتک مى زنند دهانم را مى بندند تا صداى آههایم را نشنوند به دکتر اعزام نمى کننند … بغض اش گرفته بود… اگر در اینجا جانم را از دست دادم به دوستان فعالین بگو مرا ببخشند به انها بگو عامل مرگم ماموران اداره اطلاعات بود خون مرا بر زمین نگذاریدقصاص مرا  از آنها بگیرید.”

زندان سراب :


۱ ــ سهند معالی : سهند معالی فعال آزربایجانی صبح روز یکشنبه هفتم مهر ماه نود و دو حوالی ساعت ۹, بهنگام باز نمودن درب مغازه خویش،  توسط نیروهاى امنیتى سراب دستگیر و به زندان سراب منتقل شد.
بر اساس حکم دادگاه انقلاب شهرستان سراب به ریاست رحمان خاطری ، سهند معالی به اتهام واهى فعالیت تبلیغى علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده که این حکم در ۳۱ اردیبهشت ماه صادر و اواسط تیرماه سال جاری ابلاغ شده بود.
روز پنج شنبه سوم مهرماه، حکم ایشان در شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شده بود که این فعال مدنی نیز در حال حاضر در حال گذراندن دوره محکومیت خود در زندان سراب می باشد.
۲ ــ علی صمد پور : این فعال مدنی صبح روز دوشنبه هشتم مهرماه در منزل شخصی خود در شهرستان سراب بازداشت و به بازداشتگاه آن اداره و پس از شش روز به زندان سراب منتقل شده است.
علی صمد پور طی حکمی از دادگاه انقلاب سراب به ریاست قاضی خاطری به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در روزهای گذشته از سوی شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شد.
وی تیرماه سال ۹۱ به همراه چند تن دیگر از فعالین مدنی شهرستان سراب بازداشت شده بود. وی که از بیماری صرع رنج می برد در جریان شکنجه ها دچار ایست قلبی گردیده که یک بار به بیمارستان سراب و دوبار در یکی از بیمارستان های تبریز بستری شده بود.
این فعال مدنی در حال حاضر در حال گذراندن دوره محکومیت دو ساله خود در زندان سراب می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر