۱۳۹۲ آبان ۱۷, جمعه

ایران مرزهای خود را به روی جمهوری آزربایجان بست

ساوالان پورت : طی تیراندازی مشکوک 6 نوامبر/ 15 آبان در منطقه ی مرزی پلدشت-شاه تاختی مرزبانی آزربایجاناز همان روز چهارشنبه 15 آبان  اقدام به بستن این مرز به دلیل بررسی حادثه نمود. با بی نتیجه ماندن درخواست ایران برای بازگشایی مرز پلدشت-شاه تاختی بعد از دو روز ایران در اقدامی به اصطلاح متقابل از عصر 16 آبان تمامی مرزهای خود با جمهوری آزربایجان را بسته و از عبور شهروندان و کالاها از دو طرف مرز جلوگیری به عمل می آورد.


به گزارش ساوالان پورت به نقل از بخش ترکی آزربایجانی خبرگزاری ترند حوالی ساعت 18 به وقت باکو تیراندازی از سوی مرز جمهوری اسلامی ایران و افرادی با پوشش نظامی به سوی تراکتوری که مشغول بازسازی و تعمیر حفاظ بر ساحل رود آراز بوده صورت گرفته است.

گلوله ها از طرف ایران شلیک شده اند

طبق این گزارش راننده ی تراکتور با مشاهده ی وضعیت با سعت خود را از کابین بیرون کشیده و پناه گرفت . طبق بررسی های به عمل آمده بعد از ای حادثه معلوم می شود که تیراندازی از سوی مرز ایران بوده است . گلوله ها 7.62 میلیمتری بوده که یکی به به رادیاتور و دیگری به کابین راننده اصابت نموده است. لازم به ذکر است که این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است.

خیر بستن مرزهای بیله سووار و جولفا از طرف ایران و رسانه های ایرانی

رسانه های ایران که در تخریب و لجن پراکنی علیه کشور آزربایجان شمالی ید طولانی دارند اقدام ایران در بستن مرزهای جولفا و بیله سووار را اقدامی قاطعانه و قهرمانانه در برابر اقدامات آزربایجان که به تفسیر آنها تنش زایانه تعبیر شده است قلمداد و منعکس کردند.
رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی در این رابطه می نویسند : شایان ذکر است که بدنبال افزایش فشارهای تحقیر آمیز امریکا، اروپا و روسیه علیه جمهوری آذربایجان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته در این کشور، باکو برای خوشایند غرب و جلب حمایت آنها رویکرد تنش زایانه خود نسبت به کشورمان را تشدید کرده است.
در حالیکه شلیک گلوله از مرز ایران به داخل خاک کشور آزربایجان انجام گرفته و امکان بروز تلفات جانی را داشته  به صورتی که جان شهروندان این کشور را به خطر انداخته است، از سوی رسانه ها و مقامات ایرانی کم اهمیت و حادثه جزئی قلمداد می شود.

مرزها تا چه زمانی بسته خواهند ماند؟!

طبق گزارش خبرگزاری های آزربایجان شمالی در حال حاضر بیش از 800نفر شهروند آزربایجانی و 200 خودروی ترانزیت کالا برای گذشتن از مرز منتظر مانده اند.

محمد آیت اللهی مسئول رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو  به خبرگزاری ها اعلام کرد که مناطق مرزی ایران در مقابل با اقدام بستن مرز پلدشت-شاه تاختی آزربایجان صورت گرفته است .

وی در این مصاحبه از تاریخ باز شدن مرزها از سوی ایران اشاره نکرده است، بدین ترتیب بایستی مذاکرات بین طرفین صورت گیرد و منتظر نتایج مذاکرات طرفین بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر