۱۳۹۲ شهریور ۲۲, جمعه

تدوین دایرة‌المعارف بازی‌های بومی و محلی اردبیل



رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی و محلی استان اردبیل گفت: ما درصدد تهیه و تدوین دایرة‌المعارف بازی‌های بومی و محلی استان اردبیل هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 94 این مجموعه مهیا شود. علیرضا احدی در حاشیه جشنواره بازی‌های بومی و محلی شمالغرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما کار سنگین، بسیار فشرده و پردامنه‌ای را در پیش داریم به طوری که 80 گونه بازی بومی و محلی و سنتی شناسایی شده و به ثبت رسیده است.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 170 نوع بازی بومی و محلی در این استان وجود داشته باشد که بخش عظیمی از آنها منسوخ شده یا به وادی فراموشی سپرده شده است.
رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی و محلی استان اردبیل با اعلام اینکه در تهیه و تدارک دایرة‌المعارف بازی‌های بومی و محلی سعی کردیم مشخصاتی همچون نحوه بازی، قدمت و محل برگزاری آن را به همراه مبتکران آن مورد توجه و یادآوری قرار دهیم، گفت: ما در جشنواره‌های مختلف سعی داریم بخشی از این بازی‌ها را احیا کرده و اجرایی کنیم که نمونه آن برگزاری بازی بومی و محلی نعل‌بازی و زو بود که در جشنواره کودکان و بزرگسالان شمالغرب کشور اجرایی و عملیاتی شد.
احدی افزود: برگزاری مسابقات روستایی و بازی‌های بومی و محلی که برای سومین بار به میزبانی این استان برگزار شد با استقبال گسترده مردم روبرو شد و ما از هم اکنون برای میزبانی چهارم در شهرستان کوثر در حال برنامه‌ریزی و رایزنی لازم با فدراسیون هستیم تا در سال آینده نیز بتوانیم میزبان شایسته این رقابت‌ها باشیم.
این مسئول تاکید کرد: به دلیل آنکه استان اردبیل سه سال متوالی است که میزبان جشنواره منطقه‌ای بازی‌های بومی و محلی است و با نظم و انضباط خاص این بازی‌ها را به شکل شایسته و آبرومند برگزار می‌کند، امیدواریم کمک‌ها و مساعدت‌های فدراسیون و ورزش و جوانان استان اردبیل را به همراه فعالان بخش خصوصی شاهد باشیم.
رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی و محلی استان اردبیل بیان داشت: در بازی‌های دیروز شاهد احیای بازی زو و به ثبت ملی رسیدن کشتی گولشمک اردبیل بودیم که در این جشنواره موسیقی محلی، آیین عروس‌بران عشایر، انتخاب بهترین لباس محلی و بازی‌های متنوع بومی محلی نظیر قیش‌گوتدی و ماست‌خوری و سیب‌خوری برای کودکان برگزار شد که با استقبال ورزشکاران و مسافران روبرو شد.
احدی به تاکید فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در تهیه و تدارک دایرة‌المعارف جامع در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: به رغم نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات مختلف کمتر نهاد و ارگانی دست ما را در این زمینه گرفته‌ و امکاناتی در اختیار ما گذاشته است.
وی از اهالی استان اردبیل خواست تا ناب‌ترین اطلاع خود را در زمینه بازی‌های بومی و محلی و سنتی متنوع در اختیار این هیئت قرار دهند تا به شکل پربار و غنی این دایرة‌المعارف تهیه شده و تدارک دیده شود.
رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی و محلی استان اردبیل  در پایان سخنان خود از دستگاه‌های دولتی وغیر‌دولتی خواست تا در این زمینه دست هیئت را بگیرند تا شاهد به ثمر نشستن اهداف متعالی در این زمینه باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر