۱۳۹۱ خرداد ۲۴, چهارشنبه

پاسخ مناسب ادیبان آزربایجانی به ادعاهای کذایی ایران

ساوالان پورت : در 870 مین سالگرد نظامی گنجوی " شاعر آزربایجانی" در پاسخ به ادعاهای ایران بر ایرانی بودن نظامی گنجوی، رساله ای در جمهوری آزربایجان منتشر خواهد شد.



به گزارش ساوالان پورت به نقل از سایت سیمسار رساله ی "شجره نامه نظامی "-نیظامی شجره سی- نگارش این اثر توسط عالم نظامی شناس خلیل یوسیفلی انجام می شود و در سالگرد این شاعر بزرگ نظامی گنجوی، منتشر و در اختیار جامعه آزربایجان قرار خواهد گرفت.

در این شجره نامه به اثبات آزربایجانی بودن استاد سخن ، نظامی گنجوی و همچنین در خصوص محل تولد و زندگی شاعر ، فرزندان وی و معلوماتی درباره چگونگی و محل خلق آثار و غیره با استناد بر منابع تاریخی و موثق پرداخته شده است.

به گفته ی معاون مدیر مرکز منطقه ای علوم گنجه سامیر پیشنامازاده ادعاهای بعضی از کشورها مبنی بر هویت و تبار این شاعر بزرگ بدون شک بی اساس می باشد. در حقیقت نظامی گنجوی شاعر بشریت و انسانیت است . دولت آزربایجان در خصوص به اتمام رسیدن این شجره نامه مشتاق است و این اقدام مرکز نظامی شناسی قابل تقدیر است.

بهمن دری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ، در چند روز گذشته نیز ادعاهای ایران مبنی بر ایرانی بودن شاعر را مطرح کرده بود.

این استاد سخن آزربایجان سوای زبانی که بدان شعر سروده است چنانچه از نام وی آشکار است اهل شهر گنجه واقع در آزربایجان شمالی است.گنجه زادگاه و محل زندگی و فوت نظامی بعد از باکو بزرگترین شهر جمهوری آزربایجان می باشد .


چندی پیش نیز انجمن به اصطلاح فرهنگی پان ایرانیستی "الفبا" فراخوانی را برای اعتراض به نوشته زیر مجسمه نظامی گنجوی اهدایی آزربایجان به شهر رم صادر کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر