۱۳۹۱ آبان ۱۱, پنجشنبه

TRT : دامنه سونامی غبار نمک دریاچه اورمیه به سلماس رسید

ساوالان پورت : گزارشات دریافتی حاکی از وقوع سونامی نمک در اورمیه و شهرهای اطراف آن از جمله سلماس است.

سونامی نمک، تازه ترین پدیده ناشی از خشکسالی دریاچه اورمیه است که اکنون به مرز هشدار رسیده است.


معاونت سازمان حفاظت محیط زیست اعلام داشت که اگر اقدام فوری نشود، سونامی غبار نمک پس از در نوردیدن استانها و شهرهای اطراف دریاچه به استانهای البرز و تهران نیز خواهد رسید.

بنا به اخبار منتشره در خبرگزاریهای ایران، طی دو ماه گذشته اکثر شهروندان در سلماس از چشم درد ناشی از غبار و ریزگردهای نمکی ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه رنج می‌برند و خطرات جدی سلامت مردم در این شهرستان را تهدید می‌کند.
  
مسئولین سازمان محیط زیست : 60 درصد دریاچه به شوره زار تبدیل شده است
همچنین کمیسیون بهداشت و درمان هشدار داده، تنفس ریزگردهای نمکی فوق‌العاده خطرناک است و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های ریوی، چشمی و پوستی شود.

وخامت اوضاع دریاچه اورمیه مرزهای ایران را نیز درنوردیده بگونه‌ای که بنابه اظهار محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران، "برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد" نیز اخیرا "۱۳۵ میلیون دلار" برای حل مشکلات محیط زیست دریاچه اورمیه تخصیص داده است.

اما باتوجه به بزرگ بودن مخاطرات خشک شدن دریاچه اورمیه و همچنین اعتراضات مردم منطقه تاکنون اقدام عملی ویژه‌ای در راستای جلوگیری از روند خشک شدن این دریاچه بعمل نیامده است.

این درحالیست که تجربه دردناک خشک شدن دریاچه آرال در آسیای میانه کارشناسان محیط زیست را در خصوص سرنوشت دریاچه اورمیه و نتایج فاجعه‌بار آن بیش از پیش نگران کرده است.

منبع : ت ر ت فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر