۱۳۹۱ بهمن ۸, یکشنبه

غرب و آمریکا بداند آزربایجان جنوبی به دوستان استراتژیک نیاز دارد / یاشار گونئیلی

بنابراین قسمت اشغال شده آزربایجان در جنوب (‌ آزربایجان جنوبی ) نیز در فرآیند مبارزه ملی خویش بر علیه دشمن اشغال گر راسیست فارس باید بر اساس منافع ملی خود ، دوست و دشمن خویش را تعیین کند . می توان گفت حرکت ملی آزربایجان در جنوب آزربایجان برای رهایی از اشغال و برقراری استقلال خود نیاز به دوستانی دارد . اما این دوستان که شامل ملت و دولتهای همسو باما خواهد بود باید بر اساس چهارچوب خاصی تعریف شود . یعنی ما به دوستانی احتیاج داریم که حقیقتاً در راه استقلال آزربایجان جنوبی منافعشان با منافع ملی آزربایجان همسو باشد . به عبارتی ما به دوستان استراتژیک نیاز داریم به دوستانی نیاز داریم که در عمل دوست ما باشند نه در حرف.
.

تحولات منطقه و حرکت ملی آزربایجان در جنوب ، اکنون به مرحله ای رسیده است که باید تکلیف خود را با قدرتهای دنیا روشن کند .

در این میان قدرتهای دنیا ، مشخصاً آمریکا و هم پیمانان غربی اش باید بدانند که ملت آزربایجان جنوبی اکنون صاحب حرکتی بسیار قدرتمند به نام حرکت ملی آزربایجان است که برای استقلال و رهای ملتمان برای تشکیل دولت ملی در آزربایجان جنوبی مبارزه می کند .

ملت آزربایجان گرچه مایل به دخالت هیچ قدرتی در روند تصمیم گیری برای بدست آوردن حق تعیین سرنوشت ملی خویش نیست اما در این میان دخالت منفی هیچ کشوری بر علیه خود را هم تحمل نمی کند . در واقع ملت آزربایجان برای رسیدن به هدف ،احتیاج به حمایت معنوی دوستانی دارد که در آینده آزربایجان آزاد بتواند چنین دوستانی را در ردیف دوست و هم پیمانانش قرار دهد و برعکس .

نوع نگرش کنونی آمریکا و هم پیمانان غربی اش نسبت به حرکت ملی آزربایجان جنوبی به هیچ وجهی باب میل ملت آزربایجان نیست .

مشاهده تلویزیونهای پان فارس و آنتی آزربایجانی همچون صدای آمریکا ( بخش فارسی ) و بی بی سی فارسی که مستقیماً از طرف وزارتهای خارجه کشورهای آمریکا و انگلستان ساپورت مالی میشوند برایمان بسیار تاسف بار است . ملت آزربایجان یقیناً با مشاهده چنین سیاستهایی از طرف کشورهای غربی هرگز نمی تواند ایشان را جزؤ دوستان استراتژیک خود حس کند .

این قضیه را در جریان سبزها و عملکرد دوگانه غرب با این حرکت و حرکت ملی آزربایجان نیز مشاهده کردیم .

حمایت همه جانبه رسانه های غربی از جریان ضعیف و بی ریشه سبز و بالعکس بایکوت خبری و عدم حمایت از حرکت ریشه دار ملی آزربایجان در جنوب ، چیزی نیست که از دیدگان فعالین ملی و ملت آزربایجان براحتی قابل گذشت باشد . البته چیزی که مهم است نتیجه این دیدگاه دوگانه و تبعیض آمیز غرب به حرکت ملی آزربایجان و جریانات فارسگرا و مرکزگرا بود که در نهایت منجر به شکست سیاستهای غرب و در حقیقت عدم نتیجه دهی میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای چنین جریاناتی همچون جریان مرده سبز بود .
 با این تفاصیل به عنوان یک فعال ملی آزربایجان از سیاستگذاران غربی می خواهم نظر خود را نسبت به آزربایجان جنوبی تغییر دهند . قدرتهای دنیا باید بدانند که هیچ قدرتی در مقابل سیل عظمت و اراده ملت آزربایجان برای بدست آوردن استقلال دوباره ملی خویش توانایی مقابله نخواهد داشت . ملت آزربایجان با هیچ ملت و دولتی قصد دشمنی نداشته و ندارد ، آزربایجان جنوبی با هر کشوری در چهارچوب منافع ملی خویش می تواند دوست باشد و البته این دوستی باید دوستی استراتژیک نه مقطعی و با احترام به مرزهای تاریخی آزربایجان باشد .

ملت آزربایجان منتظر اقدام جدی و عملی سیاستگذاران غربی نسبت به تغییر نگرششان به حرکت ملی آزربایجان جنوبی هستند .

بی شک ادامه این روند سبب دوری روز افزون کشورهای غربی و ایجاد ذهنیت منفی ملتمان نسبت به آنها خواهد گردید . ذهنیتی که شاید تا دهها سال هرگز نتوان آن را از اذهان یک ملت پاک کرد .



یاشار گؤنئیلی

آزربایجان جنوبی ــ تبریز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر