۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

در ایران چه خبر است؟ - بابک چلبیانلی

ساوالان پورت : اخیرا اختلاف میان سران سه قوه بالا گرفته است. محمود احمدی‌نژاد در جلسه ۱۶ بهمن‌ماه مجلس اتهام‌هایی را متوجه برادر رییس مجلس و قوه قضائیه کرد که در همان جلسه با واکنش تند علی لاریجانی، رییس مجلس مواجه شد.

پس از آن نیز صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس را «جرم» دانست و تأکید کرد که فعلا به خاطر مصالح نظام و «امر رهبر» سکوت می‌کند. پس از جلسه پرالتهاب مجلس و اتهامات احمدی نژاد بر علیه روسای قوه مقننه و قضاییه نمایندگان مجلس در یک تصمیم واکنشی  رای بر عدم صلاحیت وزریر کار دولت را دادند . آقای مرتضوی که سرپرستی سازمان تامين اجتماعی را بر عهده دارد پس از جنجال روز يکشنبه در مجلس شورای اسلامی در غیاب رئیس جمهوری در کشور، بازداشت شد.احمدی نژاد که در سفر مصر بسر می برد در واکنش به بازداشت مرتضوی قوه قضاییه را به دادگاه خانواده تشبیه کرد و تلویحا مراجع قضایی را تهدید که پس از بازگشت به کشور مسئله را پی گیری خواهد کرد.ظاهرا تهدید جناب ریس جمهوری اینبار کار ساز شد  و در کمتر از 24 ساعت سپری شدن از بازداشت مرتضوی وی را آزاد کردند.

آیت الله خامنه دیگر همچون سابق فصل الخطاب نیست

 آيت الله علی خامنه ای پنجشنبه بهمن ماه سه روز پس از جنجال ميان روسای جمهوری و مجلس شورای اسلامی در جريان استيضاح وزير کار، اختلاف شديد مسوولان جمهوری اسلامی را «بداخلاقی» توصيف کرده و گفت که در آينده درباره اين بداخلاقی‌ها صحبت خواهد کرد.رهبر ايران از مسوولان جمهوری اسلامی خواست تا به گفته وی، «مصالح کشور را حفظ کنند» و تاکيد کرد: «اين بداخلاقی هايی که ديده می شود را کنار بگذارند.»وی افزوده است: «در آينده درباره اين بداخلاقی ها با مردم صحبت خواهم کرد.»

آیت الله خامنه ای در حالی اختلافات میان مقام های جمهوری اسلامی را «بداخلاقی» خوانده است که وی روز دهم آبان ماه به آنها هشدار داده بود به مسوولان و روسای قوای سه گانه جمهوری اسلامی هشدار داده بود که «کار خودشان را بکنند» و تاکید کرد که هر کس تا روز انتخابات اختلاف ایجاد کند «قطعا خیانت کرده است».

  آیت الله خامنه در مواقع  بروز اختلاف بین سران قوا  با یکدیگر با تذکراتی علنی و غیر علنی به مسایل خاتمه می داد و مسئولین نیز بی چون چرا خطاب وی را بعنوان فصل الخطاب می پذیرفتند اما در ساهای اخیر بخصوص در چند ماه گذشته در مواردی از جمله  تذکر وی به آیت الله هاشمی مبنی  عدم تکرار انتخابات آزاد و خواست وی از سران قوا تا روز انتخابات و ...  شاهد عدم پایبندی سران قوا و مسولین ارشد نظام به تذکرات ولایت فقیه بودیم

 احمدی نژاد رودروی آیت الله خامنه ای:  خامنه ای با آمریکا مذاکره نمی کنیم، احمدی نژاد شخصا با آمریکا مذاکره می کنم.آقای خامنه‌ای در سخنرانی روز پنجشنبه در هشدار به طرفداران گفت‌وگو با ایالات متحده گفته بود که برخی از روی «ساده‌لوحی یا غرض» از پیشنهاد مذاکره با آمریکا خوشحال می‌شوند.

جو بايدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، ۱۴ بهمن در کنفرانس امنيتی مونيخ گفته بود: »درصورت جدی بودن قصد ايران برای مذاکره، ايالات متحده آماده است تا با اين کشور به صورت مستقيم و رودررو گفت‌وگو کند.»پس از آن علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران پیشنهاد آمریکا را با «ديد مثبت» بررسی می‌کند و محمود احمدی نژاد، نيز اظهارات جو بایدن را «جديد» و «مثبت» خواند.

به دنبال این واکنش‌ها، آقای خامنه‌ای درباره مذاکره با آمریکا هشدار داد و گفت: «امروز اگر کسانی بخواهند سلطه آمريکا را مجددا در کشور برقرار کنند، ملت گريبان آنها را خواهد گرفت.»پس از آن بود که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۹ بهمن‌ماهاعلام کرد که بحث مذاکره بدون واسطه با آمریکا در دستور کار «هیچ یک از مسئولان» ایران و در «چارچوب سیاست‌های کلان» قرار ندارد.

 اما محمود احمدی نژاد در سخنرانی روز ۲۲ بهمن خود با اشاره به مسئله هسته‌ای ایران، گفت که اگر ایالات متحده از فشار آوردن و تهدید ایران دست بردارد، خودش حاضر است  با این کشور وارد گفت‌و گو شود.آقای احمدی‌نژاد که سخنانش به مناسبت سالگرد انقلاب ۵۷ به طور مستقیم از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، با بیان این‌که اخیرا «ادبیات» آمریکا «بهتر» شده است، گفت: «می‌گویند می‌خواهیم گفت‌و‌گو کنیم. ما نیز می‌گویم گفت‌وگو خیلی بهتر است از درگیری.»وی در ادامه گفت» :به صراحت می‌گویم اصلاح گفتار و بیان لازم است، اما کافی نیست. اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌وگو می‌کنم.»

 وی در ادامه با بیان این‌که «انتظار نیست که دولت هم از خارج و هم از داخل تحت فشار باشد»، گفت که در مورد «مسائل اخیر و برخی موضوعات داخلی صحبت‌های مهمی است» که باید با مردم در میان بگذارد.

   حمله 'طرفداران کفن‌پوش رئیس‌جمهور' به علی لاریجانی

 خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس ایران با انتشار این خبر گفته است که معترضان در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه، "عده‌ای اندک" بودند که "برای ایجاد آشوب از قبل ساماندهی شده بودند".ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران نوشته است که معترضان "ولایت‌مدار" و از حامیان رهبر ایران بوده‌اند. اما ایلنا، خبرگزاری کار ایران، معترضان را حدود ۱۰۰ نفر از حامیان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران توصیف کرده که بعضی از آنان کفن پوشیده بودند.

خبرگزاری ایلنا همچنین گزارش داده که عده‌ای از هواداران رئیس‌جمهور، که پوسترهایی با مضمون "زنده باد بهار" در دست داشتند، به هنگام حضور علی لاریجانی در راهپیمایی برگزار شده به مناسبت سالگرد انقلاب ایران شعار "بصیرت، بصیرت" سر داده‌اند.پس از جلسه جنجالی در مجلس صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس را «جرم» دانست و تأکید کرد که فعلا به خاطر مصالح نظام و «امر رهبر» سکوت می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ گفته است که نزدیکان محمود احمدی‌نژاد یا به گفته او «جریان انحرافی»، «مهره جدید دشمن و یک شیطان جدید است.»به نوشته خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل ایران، روز ۲۲ بهمن در یک سخنرانی در اصفهان گفته است: «امروز دشمن در تلاش است با مهره جدیدی فتنه دیگری به پا کند و مهره‌های انحرافی خودش و شیطان دیگری را به میدان آورده است.»

آقای محسنی اژه‌ای گفته است که این جریان، از آرمان‌های انقلاب و آیت‌الله خمینی منحرف شده است و «در حال ستیز با رهبری است.»رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان سال‌های اخیر خود به وجود «جریان انحرافی» در دولت اشاره کرده است و چهره‌های مذهبی و اصول‌گرایان منتقد دولت، اسفندیار رحیم مشایی و نزدیکان او و حتی در مواردی خود محمود احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌شمرند.

 آقای محسنی اژه‌ای خود در دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزیر اطلاعات بود و در آخرین روزهای دولت به خاطر مخالفتش با انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به سمت معاون اول رئیس‌جمهوری، از سوی محمود احمدی‌نژاد برکنار شد.غلامحسین محسنی اژه‌ای در این سخنرانی گفته است: «امروز جریان انحرافی آب به آسیاب شیطان بزرگ می‌ریزد و هر روز به بهانه‌ای موجی را در جامعه ایجاد می‌کند.»او در اشاره به بحث‌های هفته گذشته در مجلس ایران، گفته است: «در این قضیه هم چه بدانند و چه ندانند، دست شیطان بزرگ به میان بوده است.»او در این باره یادآوری کرده است که پس از انقلاب نیز به گفته او «دشمن ستون پنجم را برای شایعه‌پراکنی و انواع تهمت و افترا فعال کرد.»

 وبسایت شبکه ایران که به دولت وابسته است، ساعتی پس از انتشار این سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای، این سخنان او را خطاب به «دولت‌مردان» و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد بر شمرده و نوشته است که این سخنگوی قوه قضائیه، دولتمردان ایران را «منافق» نامیده است. آنچه امروز در ایران دیده می شود ظاهرا احمدی نژاد خود را برای رویاروی با آیت الله خامنه ای قدرت بلامنازع جمهوری اسلامی آماده کرده است طبق  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رهبری از اختیارات وسیعی برخوردار است .طبق اصل 110 قانون اساسی رهبری دارای اختیارات ذیل می باشد:

 اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

         تعیین سیاستها کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.

        نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام.

        فرمان همه‌پرسی.

        فرماندهی کل نیروهای مسلح.

        اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروهای مردمی.

        نصب و عزل و قبول استعفای‏:

        فقهای شورای نگهبان.

        عالیترین مقام قوه قضاییه.

        رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

        ریییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.

        فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

        فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی.

        حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه.

        حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام.

        امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبری برسد.

        عزل رییس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم.

        عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه

 بر اساس اصل نانوشته وزرای اطلاعات،  وزریر امور خارجه ،  وزریر کشور همچنین وزیر نفت با مساعدت رهبری انتخاب می شودند حال رهبری با داشتن چنین قدرتی آیا احمدی نژاد یارای رویاروی با آنرا خواهد داشت یا نه؟ از هم طرفی احمدی نژاد با کار که در یکشنبه جنجالی در مجلس انجام داد نشان داد که وی بی گدار و بدون واهمه دست به هر کار می تواند بزند بایستی نشست و تا چهارماه آینده صبر کرد که آیا اسنادی که ریس جمهوری ادعا دارد در اختیار دارد کارسازخواهد بود یا نه؟!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر