۱۳۹۱ بهمن ۲۰, جمعه

پرتاب کفش به احمدی نژاد در مصر و روابط دو کشور - تحلیلی

ساوالان پورت :  سفر رئیس جمهور ایران به مصر به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی اولین سفر یک رئیس جمهور ایرانی به مصر پس از 34 سال بعد از انقلاب 57 ایران به شمار می آید.

سفر احمدی نژاد به مصر با واکنش های مختلف گروههای سیاسی همراه بوده است بطوریکه سفر اخمدی نژاد را تحت شعاع قرار میدهد. جریان های بنیاد گرای اسلامی -سلفی ها- در مصر و همچنین روحانیون سنی مصر از سفر احمدی نژاد به مصر ابراز نارضایتی نموده هشدار داده اند.



در جریان سفر رئیس جمهور ایران پس از پایان نماز مغرب و عشا در مسجد الحسین قاهره و خروج وی از مسجد با حمله ی یک سوری مواجه میشود.

به گزارش العربیه- فارسی شخص حمله کننده به احمدی نژاد عزالدین خلیل الجاسم شهروند سوریه بوده است که دلیل حمله به رئی جمهور ایران را حمایت از حکومت بشار اسد در کشتار مردم بی گناه سوری اعلام داشته و ابتدا قصد حمله فیزیکی و خفه کردن وی را داشت که با ممانعت محافظان مواجه گشته و ناچار کفش خود را به سمت وی پرتاب نموده است.
عزالدین خلیل الجاسم شهروند سوری حمله کننده به احمدی نژاد

همچنین گروههای سیاسی مختلفی در مصر از دخالت ایران در امور کشورهای عرب همچون بحرین و سوریه ابراز نارضایتی نموده و مخالفت خود را از سفر وی به مصر اعلام کرده بودند.

دولت مصر و ایران دو رویکرد کاملا مخالف با یکدیگر را در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده اند بطوریکه اخیرا مرسی رئیس جمهور مصر از فرارسیدن وقت رفتن بشار اسد سخن گفته و همپیمانان وی را برای کمک به کناره گیری وی از قدرت فراخوانده بود.

اگرچه حزب اخوان المسلمین یک حزب اسلام گرا در به شمار می آید ولی نباید به اختلافات آن با ایران در خصوص موضوعاتی چون حقوق بشر ، دموکراسی و روابط با آمریکا و اسرائییل چشم پوشید. بنابر تحلیل بسیاری از کارشناسان ؛ حکومت مصر الگوهایی چون ترکیه ،مالزی و کشورهای مشابه را در گزینه های خود خواهد داشت نه جمهوری اسلامی ایران!

اگرچه ایران موضع منحصر به فردی را در قبال حکومت سوریه در منطقه دارد ولی با در نظر گرفتن شرایط بحران اقتصادی که در نتیجه ی تحریم های غرب و مسائل داخلی بوجود آمده است ایران خواستار افزایش روابط و نگه داشتن روابط عادی با همسایگان و سایر کشورهای منطقه است . بطوریکه با در نظر گرفتن موضع شدید ترکیه و امارات در خصوص سوریه، ایران سعی دارد تا مبادلات اقتصادی خود با کشورها را نگه داشته و از هرگونه قطع روابط و یا کاهش روابط خودداری نماید.

به گزارش ایسنا مجتبی امانی رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در سخنانی در برنامه‌ استودیو البلد شبکه صدای البلد مصر تاکید کرد که بعد از انقلاب مصر مذاکراتی میان دو کشور آغاز شد، اما تحولی از جمله بالا رفتن سطح نمایندگی دیپلماتیک در آن ایجاد نشد.

بنابراین گسترش روابط ایران و مصر در هاله ای از ابهام مانده است و بنابر گفته های کارشناسان با در نظر گرفتن اختلافات ایدئولوژیک ما بین اخوان المسلمین و جمهوری اسلامی و همچنین مواضع ایران و مصر در قبال بحران سوریه این امر بعید به نظر می رسد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر