۱۳۹۲ فروردین ۱۵, پنجشنبه

کنون نوبت تهران است نه باکو! :نامه سرگشاده به حسین شریعتمداری

تایماز اورمولو
ساوالان پورت : در ابتدای نوشته تان با عنوان “نوبت باکو” خطاب به وزارت خارجه مرقوم فرموده اید “…انتظار آن بوده و هست که مسئولان محترم سیاست خارجی کشورمان درک عمیق تری از شرایط داشته باشند… “اما متاسفانه به نظر می رسد خود شما هم درک صحیح و درستی از آزربایجان و واقعیات آن ندارید شاید هم بنا به اغراض سیاسی سعی در القای درکی متفاوت از واقعیات عینی دارید .( به نظر نگارنده این محتمل تر است .) لذا با بررسی بند به بند نوشته تان سعی در پاسخگویی و تبیین آنچه را که شما با استادی سعی در واژگونه کردن آن دارید خواهم پرداخت:


خدمت آقای حسین شریعتمداری
آقای حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده آقای خامنه ای ،اکنون کسی نیست که نداند شما یکی از رجال پرنفوذ ایران در سی سال گذشته بوده و اشراف خوبی بر مسائل سیاسی و اجتماعی کشور موسوم به ایران دارید.

در ابتدای نوشته تان با عنوان “نوبت باکو” خطاب به وزارت خارجه مرقوم فرموده اید “…انتظار آن بوده و هست که مسئولان محترم سیاست خارجی کشورمان درک عمیق تری از شرایط داشته باشند… “اما متاسفانه به نظر می رسد خود شما هم درک صحیح و درستی از آزربایجان و واقعیات آن ندارید شاید هم بنا به اغراض سیاسی سعی در القای درکی متفاوت از واقعیات عینی دارید .( به نظر نگارنده این محتمل تر است .) لذا با بررسی بند به بند نوشته تان سعی در پاسخگویی و تبیین آنچه را که شما با استادی سعی در واژگونه کردن آن دارید خواهم پرداخت:

۱٫همانگونه که خود شما هم اقرار دارید هفتاد سال حاکمیت کمونیسم و بیش از۱۵۰سال حاکمیت روس ها و دوری از آزربایجان جنوبی نتوانست ملت آزربایجان را از هویت ملی و مذهبی خود دور کند. (همانگونه که حاکمیت یک قرنی پان ایرانیسم نیز نتوانست جنوب آزربایجان را آسیمیله کند.)شما نوشته اید که صهیونیسم در دولت نفوذ کرده و ملت کعبه آمال خود را ایران می داند. در عجبم چرا شما با دانستن اینکه مردم آزربایجان مسلمان و شیعه هستند چرا هیچ اعتراضی به مناسبات گسترده سیاسی و نظامی ایران با ارمنستان ندارید. کشوری که بیست درصد خاک آزربایجان را اشغال کرده ، هزاران نفر را کشته و میلیون ها نفر را آواره کرده است . به نوامیس مسلمین تجاوز کرده و کودکان را مثله و در آتش سوزانده است . فریاد یا حسین اهالی خوجالی را با سرنیزه خاموش کرده است . قبور مسلمین را ویران و مساجد را تبدیل به گاوداری و مراکز پرورش خوک کرده است . شما با اشرافی که به اخبار محرمانه دارید قطعاً از فجایع بیشتری با خبر هستید که با پشتیبانی ایران و روسیه (بزرگ ترین متحد ایران ) انجام شده است .

هم من و هم شما می دانیم که شما و دولت ایران طرف دارانی سرسخت در آزربایجان شمالی دارید اما توصیه می کنم جهت امتحان هم که شده یکی ، دو ماه حقوق و مزایای بیشماری را که در اختیارشان قرار می دهید قطع کنید تا به درجه وفاداریی شان واقف شوید اگرچه قطعاً خود می دانید که چه کشته اید و چه درو خواهید کرد.
۲٫نوشته اید که برای شناخت مردم شمال نیم نگاهی به مردم جنوب بیاندازید. قطعا من با شما موافق هستم . این بهترین کاری است که دولت ایران می تواند بکند. این باعث خواهد شد دولت ایران دست از تبلیغات مسموم خود علیه شمال آزربایجان بکشد. این نگاه اگر علمی باشد قطعا دولت مردان ایران را مجاب خواهد ساخت از تبلیغ تفاوت نژادی و زبانی دو سوی ارس دست بکشد و با نگاه واقع بینانه بر یک ملت بودن شهروندان یک سرزمین واحد اقرار کند. میلیون ها شهروند معترض در تظاهرات خرداد ۸۵ این را به ثبوت رساندند . هزاران معترض به خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه خواست های خود را فریاد کشیدند . و صد ها زندانی سیاسی آزربایجانی تفاوت ملت آزربایجان و خواست های متفاوت انان را به گوش شما و دولت ایران رساندند.

شما درست می گویید اگر نگاه واقعی و معقول به مردم و انبوه خواست هایشان افکنده شود آنگاه این همه عناد و لجاج با یک ملت معنی نخواهد داشت .

۳٫ شعار گویی و دروغ پردازی شما برای وارونه نشان دادن واقعیات قطعاً خود شما را هم راضی نکرده است . نشست مزبور توسط فقط یک گروه از خیل عظیم ملت آزربایجان بر پا شده است . وای به حالتان اگر تمام احزاب و گروهها در باکو پایتخت آزربایجان شمالی گرد هم آیند آن موقع قطعاً خیلی ها سکته خواهند کرد. وگرنه چنین دست پاچه و هراسان نمی شدید. شما بهتر از هر کسی می دانید که دولت شمال کمترین همکاری با جنوب و ملتش ندارد.البته بستن هر اعتراضی و عدالت طلبی به باکو و آنکارا در ایران بیسابقه نیست و شما هم آخرین مفتری نخواهید بود. اظهاری هم وقتی تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز را دید ادعا کرد تظاهر کنندگان از آنسوی ارس آمده بودند. شما هم منتظر باشید به زودی به سرنوشت اسلافتان گرفتار خواهید شد . اکنون خودتان را به خواب بزنید ، حتی از خوابهای خوشتان هم لذت ببرید ولی حقیقت تلخیش را به شما هم تحمیل خواهد کرد !

۴٫ کاش واقعاً پیشنهاد شما یعنی رفراندم در مورد آزربایجان برگزار شود . همین آری یا خیر هم خیلی خوب است . یک رفراندوم برای الحاق جمهوری آزربایجان به ایران و دیگری رفراندومی برای الحاق دو پارچه جدا شده آزربایجان به یکدیگر. مطمئن هستم آن موقع بلوف شما برایتان بسیار گران تمام خواهد شد. اگر واقعا به پیروزیتان در این رفراندوم معتقدید نامه درخواست رفراندوم از سازمان ملل توسط احزاب و گروههای آزربایجان جنوبی را در رسانه تان چاپ و موضوع رفراندوم پیشنهادیتان را پیگیر شوید! حتماً میدانید که این بلوف برایتان بسیار گران تمام خواهد شد! حتی اگر چنین به خود مطمئن هستید همین رفراندوم را در کردستان ، عربستان و بلوچستان هم تکرار کنید!

۵٫آن تهدید های کوچه باغی و آواز تهدید به شورش و انقلاب در آزربایجان حتماً خودتان را بیشتر می ترساند. بهتر است اول تکلیف جنگ در سوریه را روشن کنید بعد به فکر انقلاب در آزربایجان باشید.

آقای شریعتمداری
توصیه می کنم شما که در خانه شیشه ای نشسته اید از سنگ اندازی به خانه دیگران خودداری کنید. وگرنه انبوه سنگ که از درون و برونتان بر سرتان خواهد ریخت دودمانتان را بر باد خواهد داد. اگرچه بدون همه اینها هم در آستانه سقوط و فروپاشی قرار دارید.

با این اوصاف شما هم مثل من معتقد هستید که اگر نوبتی هم باشد نوبت تهران است نه باکو. اگرچه به قول خودتان با فرار به جلو سعی در پنهان کردنش دارید.

ولسلام – تایماز اورمولو سردبیر آزربایجان ایشچیلری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر