۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

اختصاص یک میلیون مترمکعب از آب سد یامچی به آب شرب شهری

مدیرعامل شرکت امور آب استان اردبیل، گفت: برای تامین آب شرب شهری از سد یامچی حدود یک‌میلیون متر‌مکعب آب اختصاص یافته و تامین منابع شبکه‌های زیر‌دست نیز صورت گرفته است. داود نجفیان در جلسه ستاد حوادث غیر‌مترقبه در اردبیل با بیان اینکه امسال در سدهای موجود استان اردبیل بحث سرریز را شاهد نبودیم، اظهار کرد: چراکه کاهش بارندگی‌ها و برداشت اضافی امکان این سرریز را از بین برد.


وی خاطرنشان کرد: ما در کل کشور شاهد کاهش 20 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته بودیم و در کنار آن بهره‌برداری از روان‌ آب‌ها و ذخیره‌ی سدها نیز همچنان رو به افزایش است به طوری که ما در سد یامچی، سبلان و قوری‌چای امسال سرریزی نداشتیم و ذخیره ما در حد متعادل بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای تامین آب شرب شهری از سد یامچی حدود یک‌میلیون متر‌مکعب آب اختصاص یافته و تامین منابع شبکه‌های زیر‌دست نیز صورت گرفته است، سرریز سد یامچی به‌رغم احتمال بارندگی‌ها در ماه‌های آینده بعید به نظر می‌رسد.
وی در خصوص سد سبلان گفت: با ذخیره‌سازی 1.2 میلیون متر‌مکعب به نظر می‌رسد سرریز در این سد نیز امکان‌پذیر نباشد چراکه برای 2 هزار و 400 هکتار قرار است از این منابع تامین اعتبار صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت امور آب استان اردبیل میزان ذخیره آب سد قوری‌چای را نیز 800 میلیون متر‌مکعب اعلام و اظهار کرد: ‌با توجه به حجم روان‌ آب‌ها و ذخیره‌سازی‌های انجام شده و تغییرات احتمالی کاهش 30 درصدی را در منابع آبی پشت سدها شاهد هستیم.
نجفیان افزود: تاکنون بیش از یک میلیارد متر‌مکعب آب از سد ارس بر اساس پروتکل امضا شده به کشورهای همسایه اختصاص یافته که 25 درصد افزایش حجم را در این سد مشاهده می‌شود.
وی بیان کرد: رهاسازی از سدها و بهره‌برداری از منابع آبی تعدادی از سدها نظیر یامچی یک‌ماه زودتر از موعد مقرر آغاز شده چرا که در سال‌های گذشته این کار از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شد که این رهاسازی به اواخر فروردین ماه انتقال یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر