۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

خشکاندن دریاچه اورمیه وخسارت میلیاردها دلاری به باغات اطراف



سرمازدگی ناشی از کاهش رطوبت، به بسیاری از باغات شهرستان های شرق دریاچه اورمیه خسارات فراوانی وارد کرده است. در حالی که با خشک شدن دریاچه اورمیه میزان درصد رطوبت در هوای سواحل اطراف آن بسیار پائین آمده است، با آغاز فصل سرما باغات شهرهای اطراف این دریاچه نیز دچار خسارات فراوانی شده اند.
تنها میزان خسارت های ناشی از سرمازدگی بنا به گفته مسئولین محلی در شهرستان بناب 40 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده است. خسارت سرمازدگی در شهرستان ملکان نیز بالغ بر  10 میلیاردو 800 میلیون ریال برآورد شده است.
در شهرستان عجب شیر نیز به یک هزار و 800 هکتار از محصول سیب زمینی و 80 هکتار سایر سبزیجات شهرستان عجب شیر خسارت 51 میلیارد و 360 میلیون ریالی وارد شده است.  به این آمار باید میزان بالای خسارت های ناشی از شور شدن چاه های اطراف این دریاچه وخشک شدن تدریجی باغات بر اثر بادهای نمکی دریاچه اورمیه را نیز افزود. خسارت هایی که می تواند به تدریج کوچ اهالی را در سواحل شرقی این دریاچه دامن زند.
بسیاری از کارشناسان محیط زیست خشکیدن کامل دریاچه اورمیه در آینده نزدیک و بروز فاجعه انسانی در پی آن را پیش بینی می کنند. فعالان مدنی آذربایجانی نیز "خشکاندن" این دریاچه را در ادامه سیاست های تبعیض آمیز 90 سال اخیر بر علیه ملت آذربایجان جنوبی می دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر