۱۳۹۲ شهریور ۳, یکشنبه

جنوب دریاچه اورمیه در آستانه خشک شدن کامل (+عکس)



به گزارش نصرنیوز از منطقه بحرانی دریاچه اورمیه، با افزایش گرمای هوا و تبخیر شدید دومین دریاچه آب شور جهان در آستانه نابودی کامل قرار دارد. بحران دریاچه اورمیه دیگر از سال ها، ماه ها و روزها گذر کرده و هر دقیقه بحران زیست محیطی نگین آذربایجان عمیق تر می شود. هم اکنون جاده میانگذر شهید کلانتری، دریاچه را به دو قسمت کاملاً جدای شمالی و جنوبی تقسیم کرده است و مشاهدات ناظران نزدیک از دریاچه اورمیه حاکیت از بحرانی تر شدن اوضاع قسمت جنوبی آن دارد.

دکتر ناصر آق، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه اورمیه به خبرنگار ما گفت: با ادامه این روال، قسمت جنوبی دریاچه اورمیه تا پایان تابستان سال آینده کاملا خشک می شود و طبق برآوردهایی که اخیراً انجام داده ام، جنوب دریاچه حداکثر ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد یعنی کمتر از ۲ برابر آب سد شهرچای اورمیه.
وی با هشدار صریح و جدی خطاب به مردم و مسئولان گفت: خشک شدن دریاچه اورمیه یعنی یک فاجعه بزرگ زیست محیطی و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، خشک شدن جنوب دریاچه تا پایان شهریور سال ۱۳۹۳ حتمی است.

http://nasrnews.ir/Portals/0/_DSC0098.jpg

وی با انتقاد از بی سر انجامی طرح های نجات بخش دریاچه اورمیه پرسید: چرا طرحهایی که با حداقل بودجه می توانند از خشک شدن دریاچه اورمیه جلوگیری کنند مورد توجه قرار نمی گیرند؟
گزارش نصرنیوز می افزاید با بحرانی تر شدن اوضاع دریاچه اورمیه، مردم نزدیک به شوره زارهای این دریاچه بوی توفان نمک را احساس کرده اند و بسیاری از آب چاه های اطراف دریاچه اورمیه شور شده است.
رئیس سازمان محیط زیست آذربایجان شرقی اخیراً با هشدار نسبت به بروز توفان های نمکی گفته بود: اگر بلورهای نمکی موجود در دریاچه اورمیه، حالت کریستالی خود را از دست دهند، بروز توفان های نمکی غیر قابل اجتناب خواهند بود.
بیوک رئیسی با بیان اینکه هم اکنون بادهای نمکی بصورت نامحسوس و در گزارش های وضعیت هوا در کمتر از ۰٫۲ میکرون همراه با ذرات معلق مشاهده می شود، گفت: هنوز آثار تخریبی آنها بصورت حاد نیست.
وی یادآور شد: اگر در تامین منابع آبی دریاچه اورمیه اقدامات موثری صورت نگیرد، منطقه در آینده ای نه چندان دور، از توفان های نمکی متاثر خواهد شد.

18772875450864770606.jpg

رئیسی با بیان اینکه آلودگی هوا حد و مرز ندارد گفت: یقیناً شعاع اثرات بادهای نمکی بالا خواهد بود و نه تنها استانهای آذربایجان شرقی و غربی، بلکه سایر استانها را نیز تهدید خواهد کرد.
چشم امید مردم آذربایجان و نگین آبی شان به اقدامات عاجل و فوری دولت تدبیر و امید دوخته شده است. رئیس جمهور روحانی در اولین جلسه هیات دولت جدبد به وعده ای که به مردم اورمیه داده بود جامه عمل پوشاند و کارگروه ویژه نجات دریاچه اورمیه را در دولت جدید تشکیل داد.
گفتنی است حوزه آبریز دریاچه اورمیه اگرچه شاهد ۷ سال خشکسالی مداوم بوده است، اما گفته می شود روند احتضار آن با ساخت بیش از ۲۰ سد مخزنی و انحرافی در حوزه آبریز آن، احداث غیر اصولی جاده میان‌گذر و تخلیه میلیون‌ها تن سنگ و خاک در میان دریاچه اورمیه تندتر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر