۱۳۹۲ شهریور ۲۸, پنجشنبه

آخرین اخبار حقوق بشری آزربایجان جنوبی



این روزها علاوه بر اخبار مرگ اورمو گولو اخبار نا امید کننده ای از وضعیت زندانیان سیاسی به گوش می رسد . گزارش شده استروز چهارشنبه 18 سپتامبر2013 میلادی عبدالعزیز عظیمی قدیم روحانی منتقد و فعال آذربایجانی با معرفی خود به دایره اجرای احکام دادگستری شهر تبریز،جهت اجرای حکم به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.این فعال آذربایجانی روز پنج شنبه 27 دسامبر 2012 توسط نیروهای امنیتی در زمان سخنرانی در میان معترضان مراغه‌ای در اعتراض به امضای قراردادهایی بین استاندار آذربایجان شرقی با کشور ارمنستان بازداشت شده بود.
همچنین اخبار رسیده حاکی است سه نفر از فعالان مدنی آذربایجان به نامهای مجید سفیدانی، بهرام آخونی و ناصر کاظم پور در دادگاه انقلاب تبریز به حبس محکوم شدند. ریاست دادگاه به عهده قاضی رحیم حملبر بوده که به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر مشمول تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته است.جلسه رسیدگی به اتهامات این سه فعال مدنی آذربایجان بیستم شهریورماه در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، تشکیل شده بود.در این جلسه هر سه متهم مذکور مشترکا، با کیفرخواست صادره از شعبه هشتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به تصدی حسن هاشم زاده، تحت عناوین مجرمانه ی یک- مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور. دو – مشارکت در تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی. سه -تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین بهرام آخونی نژاد و مجید سفیدانی به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی رهبر جمهوری اسلامی و ناصر کاظم نژاد به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی،محاکمه شده بودند.اما در خصوص رسیدگی به دو اتهام دیگر متهمین مبنی بر خرید،نگهداری و استفاده از تجهیزات در یافت از ماهواره و اخذ مال از طریق نامشروع،قرار عدم صلاحیت به صلاحیت رسیدگی در دادگاه های عمومی – جزایی تبریز صادر و پرونده همچنان مفتوح است.لازم به ذکر است که نامبردگان روزهای بیست و یک الی بیست و سوم خرداد ماه سال جاری در تبریز و در محل کار و منزل خود از سوی مامورین اطلاعات،دستگیر شده بودند.
 در نقض آشکار حقوق زندانیان گزارش می شود :گونتای (عبدالله ) صدوقی زندانی سیاسی آزربایجان  امروز چهارشنبه  ۲۷ شهریورماه با دست و پای زنچیر زده از ناحیه زانو در بیمارستان شهریار تبریز تحت عمل جراحی قرار گرفت. این فعال ملی امروز چهارشنبه بعد از یک ماه ازعفونت زانو، وی در بیمارستان شهریار مورد عمل جراحی قرار گرفت. گونتای که در  ساق پایش پلاتین کار گذاشته شده است چند ماه بود که از ناحیه پا دچار ناراحتی و از یک ماه پیش زانویش عفونت کرده بود . به گفته این  منبع، شرایط نامطلوب زندان تبریز مزید برعلت بوده است.بنا بر این این گزارش، وی هم اکنون با زنجیر به تخت بیمارستان بسته شده و سه مامور وی را  بشدت تحت کنترل دارند .طبق نظر دکتر متخصص وی حداقل به ۲۵ جلسه فیزیوتراپی و یک ماه استراحت نیاز دارد خانواده وی جهت اخذ مرخصی استعلاجی به مسئولین زندان مراجعه کردند اما  تا بدین لحظه هنوز موفق به گرفتن مرخصی نشدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر