۱۳۹۲ شهریور ۲۸, پنجشنبه

تاثیر ونقش زنان در حرکات استقلال طلبانه وآزادیخواهانه- ص مرندلی



تاثیر و نقش زنان در حرکات استقلال طلبانه و آزادی خواهانه آزربایجان :قبل از پرداختن ک نیم نگاهی به تاثیری که اسلام بر زنان گذاشته و تا کنون نیز ادامه دارد می پردازیم.تقریبا 15قرن قبلبه موضوع زمان جاهلیت بنا به روایت مسلمانان اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند تا اینکه اسلام به نجات آنها آمد.اما اسلام فقط آنها را از زنده به گور کردن نجات دادولی نوع دیگری زنده به گور کرد آن هم انزوا کردن زن در خانه.
زن همچنان به عنوان متاع و جنس در میان مسلمانان معامله میشد .وجود زنان مختلف و متعدد دور پیامبر اسلام و امامان و خلفای مسلمین خود گواهی این مدعا است.همزمان در ایران باستان نیز وجود حرمسراها با زنان صدها وهزارنفری در کاخ شاهان ساسانی و هخامنشی نیز موقعیت بدتر زنان را نشان می دهد.با ورود اسلام به ایران هیچ تاثیری در موقعیت زنان بوجود نیامدو فقط حذف ظاهری حرمسراها را بدنبال داشت.زنان هیچ فعالیت و نقشی در جامعه ایفا نمی کردند.نتیجه ورود اسلام به ایران تا بحال هیچ تاثیری به دنبال نداشته که هیچ بلکه روحانیون مرتجع با القای دین و خرافه پرستیدر میان زنان چنان تاثیر در فکر و شعور زنان گذاشته اند که هنوز هم نمی توان سخنان ضد دینی در میان زنان به میان آورد که در این صورت تبعات بدی را به دنبال می آورد.در عصر حاضر نیز با توجه به منزوی بودن زنان در جامعه و وجود محدودیت های مختلف برای زنان در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و ورزشی و سیاسی، زنان بسیاری به ناچار برای پر کردن خلا نقش خود در جامعه ناگزیر به عضوییت در گروههاو شبکه های اجتماعی حاکمیت از قبیل عضویت دربسیج وکانونهای مذهبی وایجاد تشکلهای مذهبی و غیره میکنند حاکمیت به خوبی می داند که اگر زن بیدار شود و به شعور سیاسی و اجتماعی و آگاهی اجتماعی دست یابد، قدرت را از دست می دهد.
حاکمیت تلاش می کند که زنهادر موقعیت قبلی نکه در انقلاب با حضور گسترده در انقلاب علیه شاه قیام کرده و اورا سرنگون نمودندوهمجنین بعد از آن در هنگام جنگ همان زنان فرزندان و شوهران خودرا دو دستی تقدیم حاکمبت کردند که در راه آنها بمیرد نگه دارد یعنی موقعیتی سرشار از احساسات انقلابی و مذهبی و پوچ به همراه عدم شعور وآگاهی فرهنگی وسیاسی و اجتماعی.زن در این مملکت همچنان در تبعیض شدید به سر میبرد زنی که در سایر کشورها مملکت داری می کند زنی که رئیس جمهور است زنی که نخست وزیر است در اینجا همان زن جنس تلقی  میشود.مورد بدترین توهین ها و تحقیر ها قرار می گیرد ، در گفتوگوهای محاوره ای تحقیر میشود ،در ضرب المثل ها تحقیر می شود در نگا ههای مقایسه ای جنسیتی تحقیر میشودو حتی در فحشها و ناسزاها رکیک مردانه که زن وجود نداردمخاطب قرار می گیرد.هیچ اختیار عملی ندارد به تنهایی قادر به انجام کاری نیست که در غیر اینصورت مورد تهمت قرار خواهد گرفت.نگاه جنسی در جامعه خیلی شدیدتر شده و آزار جنسی نیز به همین منوال .
حال زیاد از موضوع اصلی خارج نشویم زنی که در زمان مشروطه در آزربایجان پا به پای مردان مبارزه می کرد و زنی که در انقلاب ایران نقش فعال داشت زنی که در زمان جنگ فرزند و یا شوهررا با دست های خود به استقبال مرگ می فرستاد آیا در موقعیت کنونی حاضر است فرزند یا همسر خود را نه به استقبال مرگ بلکه فقط فعالیت در حرکت آزادیخواهانه بفرستد. متاسفانه علاوه تاثیر اتفاقات دینی و مذهبی در زنان.ارعاب و تهدید و زندان و شکنجه چنان تاثیری در میان خانواده ها گذاشته که خانواده ای تمایل به فعالیت ضد حاکمیتی نشان نمی دهند و اکثر فعالیت های جوانان مخفیانه و بدون اطلاع خانواده ها انجام می پذیرد چه بسیار مادران و زن هایی که بعد از اطلاع از فعالیت فرزندان و یا شوهران خود آنهارا از این فعالیت های به حق منع کرده اند .البته در اینجانباید از اندک مادران و زنان دلاوری که همچنان با وجود زندان ها و شکنجه ها و تهدیدها همچنان از فعالیت فرزندان و همسران خود حمایت کرده و روحیه مضاعف به آنها می دهند یادی نکنیم.با نگاهی به حرکت ملی آزربایجان از زمان فعالیت تا بحال دختران و زنان بسیاری به فعالیت های گوناگون در حرکت ملی پرداختند بخصوص در زمان اصلاحات درنشرییات مختلف نقش آفرینی کردندولی بعد از پایان تحصیلات و ازدواج دیگر خبری ازآنها نیست. در حوادث سال 85 آذربایجان نقش زنان بیش از اندازه در حداقل بوده حال باید به دنبال علل حداقلی حضور زنان در حرکت بپردازیم و به دنبال حل این موضوع باشیم.چه بسا هرچه حضور زنان و دختران در حرکت ملی کم باشد به همان اندازه حرکت ملی دچار ضعف خواهد شد و نتیجه ای بهتر حاصل نخواهد شد.مادامی که زنان همپای مردان در حرکت ملی در حرکت ملی به فعالیت ملی نپردازند حصول نتیجه دیرتر خواهد شد. اما راه حل هایی نیز برای فعالیت اختصاصی زنان وجود دارد که به اختصار قید می شود:
1-       ایجاد تشکل های مخفی زنانه به طرق مختلف
2-       جذب زنان به این گروه ها و آشنا کردن نسبت به حقوق اولیه خود
3-         مطالعه منظم و دقیق کتب و مقالات گوناگون جهت بالا بردن شعور و آگاهی زنان نسبت به مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و غیره
4-        تابو شکنی زنان درساحه های  مختلف

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر