۱۳۹۲ مهر ۱۸, پنجشنبه

تایماز اورمولو در مصاحبه ساوالان پورت : حتی اگر وی کرد هم نبود باز هم ما اعتراض می کردیم

ساوالان پورت : بالطبع بایستی مسئولین و نمایندگان هر تقسیم بندی سیاسی همچون ایالت، شهر و روستا از میان مردم بومی آن منطقه انتخاب شود. اما اخیرا انتصاب یک کرد به نام همتی به ریاست استانداری استان آزربایجان غربی موجب اعتراض مردم آزربایجان و به خصوص آزربایجان غربی شده است.

به عنوان یک رسانه آزربایجانی خود را موظف داننستیم مصاحبه ای در این خصوص با جناب آقای تایماز اورمولو  مسئول کمیته کارگری تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان و سردبیر وبسایت آزربایجان ایشچیلری داشته و مردم شرق آزربایجان را از آنچه که در غرب آزربایجان می گزرد مطلع گردانیم.

1. برای ورود به به بحث و آشنایی مخاطبین با وضعیت غرب آزربایجان و مسئله تروریسم کرد اصولا گذشته ، حال و آینده ی غرب آزربایجان را چگونه ارزیابی می کنید؟

- اساساً منطقه غرب آزربایجان از زمان منازعات عثمانی - صفوی با عنصری خارجی به نام عشایر کرد آشنا شده است . سلاطین عثمانی از قبایل کرد سنی مذهب برای منکوب کردن ترک های علوی استفاده کرده و به عنوان عنصر سوم وارد منطقه شدند. اکراد اصولا ساکن سوریه ، شمال عراق و منطقه مرکزی غرب فلات ایران هستند. و طبیعی است که به عنوان همسایه در جوار آزربایجان زندگی می کنند. این قسمت از آزربایجان به سبب مواهب طبیعی و موقعیت استراتژیک سیاسی مطمع نظر ارامنه و کردها بوده است . اما آینده چه خواهد بود به خود مردم ما بستگی دارد آیا از وطن و هویت خود دفاع خواهند کرد یا بی تفاوت به مهاجرت خواهند اندیشید؟! این را زمان خواهد گفت .

2.کردهای آزربایجان غربی از چه پیشینه ای برخوردارند؟ و اینکه آیا می توان آنها را از اهالی بومی استان برشمرد یا نه؟

-من فکر می کنم دویست تا دویست و پنجاه سال برای بومی شدن در یک منطقه کافی است . مسئله این نیست که شهروندانی از آزربایجان غیر ترک می باشند و حق ندارند در اداره کرد خود بی تاثیر باشند. لب کلام آزربایجان مقابله با توسعه طلبی احزاب تروریستی کرد با هدایت و فرماندهی بارزانی و اعلام کردن غرب آزربایجان به عنوان شرق کردستان است. مهاجرت لگام گسیخته از خارج از مرزهای استان از استان های کرد نشین ایران ، شمال عراق و سوریه حتی از مناطق کرد نشین ترکیه باعث حساسیت آزربایجان است .

3. عده ای بر این اعتقادند که مهاجرت کردها به غرب آزربایجان به صورت کاملا برنامه ریزی شده از سوی دولت و حاکمیت و با همکاری گروههای تروریستی کرد انجام می پذیرد با این حال برخی نیز با دید خوشبینانه تری نسبت به گروه قبلی به قضیه می نگرند و مسائل اقتصادی و معیشتی مردم کرد را عامل اصلی مهاجرت به شهرهای غرب آزربایجان می شمارند. اصولا شما از چه منظری به این موضوع می نگرید ؟ تحلیل جناب عالی در اینباره چیست؟

-قسمتی از مهاجرت ها طبیعی است اما قسمت عمده مهاجرت با هدایت احزاب کرد و دولت شمال عراق کاملاً هدف دار و برنامه ریزی شده انجام می شود. علاوتن دولت ایران با الهام از سیاست چین برای تصرف ترکستان شرقی و با هدف تغییر نسبت جمعیتی به منظور کنترل حرکت ملی آزربایجان به این مهاجرت ها دامن زده و پشتیبانی می کند.سابقه بد تاریخی قبایل کرد در صد سال گذشته و شرارت و خونریری های سی سال گذشته بر علیه ملت ترک آزربایجان نگرانی مردم و فعالین آزربایجانی را به جا و قابل تعمل می کند.

4. همتی فردی که قرار بود و شاید هم بهتر است بگوئیم هست تا ریاست استانداری استان آزربایجان غربی رابدست گیرد .این مسئله اعتراض فعالان ملی- مدنی حرکت ملی و مردم آزربایجان را در پی داشت. آیا صرفا کرد بودن وی دلیل این اعتراضات بوده و یا خیر دلایل دیگری نیز دارد؟

-همانگونه که گفته شد طبیعی است که مردم منطقه بخصوص اورمیه با این همه نیروی زبده و ورزیده جمع عظیمی از تحصیل کردگان ، صاحبان اندیشه و سرمایه معترض حضور فردی با سابقه اطلاعاتی و سوئ مدیریت فرهنگی در تلوزیون به حضور وی اعتراض کنند. این حق طبیعی ما است . کرد بودن وی احساس خطر ملت را برجسته کرده است . حتی اگر وی کرد هم نبود باز هم ما اعتراض می کردیم .

5. شاهد بودیم که برخی از مسئولان استان از استانداری همتی مخالفت کرده و یا از موضع موافق به مخالف تغییر عقیده دادند، آیا می توان این تغییر مواضع را نتیجه ی اعتراض مردم آزربایجان ارزیابی نمود؟

-آقایان مسئولین البته که همیشه بدنبال منافع شخصی خودشان بوده اند. نمونه اش بی تفاوتی شرم آور آنان به وضعیت دریاچه اورمیه و وضعیت اسفبار اقتصادی و معیشتی مردم است . مطمئن هستم اگر اعتراضات مردم نبود آنها تحرکی در این زمینه نشان نمی دادند .این نشان از قدرت رو به تزاید حرکت ملی آزربایجان دارد.

6. در انتها از اینکه با وبسایت خبری تحلیلی ساوالان پورت مصاحبه نموده  و  وقتتان را به اختصاص دادید نهایت تشکر را داریم. لطفا اگر سخنی با خوانندگان و به طور کلی در خصوص موضوع مصاحبه دارید بفرمائید.

-در پایان از توجه شما متشکر هستم که سبب ساز ارتباط اینجانب با خوانندگان خود شدید. و توضیحاً عرض می کنم تا آنجا که نوانستم سعی کردم مختصر به سوالات جواب دهم زیرا سابقه و تجربه نشان داده مصاحبه های نوشتاری بهتر است خلاصه تقدیم عزیزان شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر