۱۳۹۲ مهر ۲۰, شنبه

روزنامه بهار برای دومین شماره متوالی موجودیت جمهوری آزربایجان شمالی را تهدید کرد

ساوالان پورت : روزنامه شویسنی بهار که در شماره قبلی خود در تحلیلی از سالارسیف الدینی، به وزارت خارجه پیشنهادهایی در راستای نابودی آزربایجان شمالی و عراقیزه کردن آن داده بود، اینبار با انتشار نقشه به اصطلاح ایران بزرگ، رسما موجودیت کشورها و دولت های همسایه از جمله ترکیه،عراق،آزربایجان و... را نفی و طی عکسی آنها را به ایران ضمیمه نمود. این مطلب که به عنوان تیتر اول و عکس روی صفحه این روزنامه منتشر شده است در امتداد سیاست های شونیستی اصلاح طلبان است.

گفتنی است اعضای اتاق فکر این روزنامه سهام مشخصی در تاثیرگذاری بر سیاست های دولت داشته و حتی به نوعی ارگان نیمه دولتی در ایران به شمار می روند.

بهار در تاریخ 18 مهر در یکی از صفحات خود نوشت: از سوی دیگر اساس تشکیل دولت در این ناحیه آن هم با نامی برساخته و مسروقه، با اسّ و اساس بقای دولت ایران در تضاد است.البته این بدان معنی نخواهد بود که دشمنی و تضادی بین ایران و مردم یا حتی کشور جمهوری باکو وجود دارد. عراق نیز سالها تهدیدی علیه موجودیت ملی و بقای ایران بود،ولی اکنون با تدبیر و سیاستی وضعیت  منطق دیگری بر روابط دو طرف حکمفرماست. مقاله زیر در صدد تبیین گذرای این رویکرد سنتی در صد سال گذشته است.

تحلیلگر اصلاح طلب بهار به صورت تلویحی به دولت ایران پیشنهاد می کند که نسبت جمهوری آزربایجان و الهام علیف مانند نسبت صدام و عراق به ایران است. و ایران باید با توجه اکثریت شیعه جمهوری آزربایجان به روشی دولت را در این کشور برانداخته و دولتی دست نشانده مانند دولت نوری مالکی برآن بگمارد.

نقشه و گزارش امروز بهار نیز در راستای این سیاست ها و ایجاد افکار عمومی برای آن است. حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود صراحت گفته بود که جمهوری آذربایجان خطر امنیتی برای ایران محسوب می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر