۱۳۹۲ آذر ۶, چهارشنبه

گزارش "ساوالان پورت" از مهدی کوخیان فعال حرکت ملی آزربایجان در زندان مراغه



ساوالان پورت: مهدی کوخیان از فعالین حرکت ملی آزربایجان عصر روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه به زندان مراغه بازگشت. وی روز سه شنبه ۳۰ مهر ماه ۹۲ با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی از زندان مراغه به مرخصی استعلاجی اعزام شده بو.
مهدی کوخیان پس از اعزام شدن به مرخصی به تبریز رفته و در آنجا فعالین حرکت ملی از وی استقبال نمودند و از فعالیت هایش در حرکت ملی آزربایجان تقدیر و تشکر کردند.

مهدی کوخیان چگونگی بازداشت خود از سوی نیروهای امنیتی را توضیح داده و همچنین بر خوردهای ناشایست مسئولین زندان پرداختند. وی در این مراسم به وضعیت وخیم زندان مراغه از جمله عدم سیستم گرمایشی و بهداشت نیز اشاره کرده و حتی حاکم بودن چنین وضعیتی در زندان مراغه تحمل حبس را برای وی که از بیماری کلیوی و گوارشی رنج میبرد سخت کرده بود این درحالی است که هنوز هم این مشکل برجای خود باقی و اعتراضات وی به جایی نرسیده است.
وی همچنین در ارتباط با بیماری سرطان و شیمی درمانی شدنشان را که قبلا از سوی سایت‌ها منتشر شده بود تکذیب کرده و بیان داشته‌اند که انتشار چنین اخباری موجب ناراحتی شدید خانواده و دوستان گردیده بود.

مختصري درباره‌ي مهدي كوخيان از فعالین حرکت ملی آزربایجان
مهدي كوخيان در بيستمين روز از مردادماه سال 1369 در شهرستان ملك كندي (ملكان) به دنيا آمد و در 11 سالگي پدرش را از دست داد. به رغم مشكلات خانوداگي و مشقات زندگي و جاي خالي پدر توانست به تحصيل ادامه دهد و در رشته ي علوم انساني از دبيرستان شهيد چمران شهر ملك كندي مدرك ديپلم را اخذ نمايد. مهدي پس از اتمام تحصيل در مغازه ي تعمير و خريد و فروش موبايل مشغول به كار شد.
وی، در دوران راهنمايي و سالهاي نوجواني با مسائل ملي و هويتي آشنا شد و طولي نكشيد تا خود را در ميدان مبارزات دانش آموزي حركت ملي آزربايجان يافت.
نشريه يول از نشرياتي بود كه وي در سال هاي نوجواني مورد مطالعه قرار داده و مطالب آن را با دقت دنبال مي كرد و بدين ترتيب با دنبال نمودن مطالب آن نشريه دانشجويي آلام و دردهاي وطن را در دل خود حس  نمود و با مفاهيمي چون تبعيض، ن‍‍‍ژادپرستي و ستم ملي عليه ملت و هويتش را بازشناخت.
وي بار ها از سوي نيروي انتظامي و اطلاعات به اتهام ديوارنويسي دستگير شده و ثابت كرده است كه در راه وطن با خستگي و انفعال بيگانه است.

نحوه بازداشت‌های این فعال حرکت ملی آزربایجان
بازداشت اخير مهدي كوخيان در ارتباط با خشكاندن درياچه‌ي اورميه در مغازه، از سوي نيروهاي امنيتي وزارت اطلاعات كه تعدادشان به 8 نفر مي رسيد صورت گرفت كه با الفاظ رکیک، توهين آمیز به همراه ضرب و شتم بود.
دستگيري و بازداشت در مرحله ي دوم در منزل پدري اين فعال خستگي ناپذير صورت گرفت كه اين بار نيز شدت ضرب و شتم حين دستگيري به مراتب بيشتر بوده و در بازداشتگاه اداره‌ي اطلاعات نيز به شدت از سوي جلادان و مزدوران حکومت حاکم بر ایران مورد شكنجه قرار گرفته كه آثار شكنجه هنوز هم در بدن اين فعال جسور و خستگي ناپذير حركت ملي آزربايجان پيداست. در بازداشتگاههاي اطلاعات وي را از ناحيه شكم و پهلو‌ها به شدت مورد ضرب و شتم و شكنجه قرار داده اند به طوريكه هنوز هم ايشان از ناحيه كليه ها و شكم احساس ناراحتي مي كند.
گفتنی است که مهدی کوخیان در دی ماه ۹۱در شهر ملکان دستگیر شد و در دادگاه انقلاب مراغه توسط قاضی داورنیا به ۱سال حبس محکوم شده بود و درپی اعتراض به حکم ناعادلانه با دوختن لبهایش دست به اعتصاب غذا زد. بعد از این اعتراض قاضی با آزادی‌اش به قید وثیقه موافقت نمود سرانجام بعد از آزادی اش که مدتی طول نکشید دوباره در تاریخ4 خرداد ماه 92 توسط اداره اطلاعات سپاه عاشورا دستگیر و با تحمل شکنجه های حیوانی که در اثر شکنجه دست چپش شکسته بود و کبودی در چشم راست و چپش نمایان بود در تاریخ ۸خرداد به زندان مراغه انتقال داده شد.
مجددا قاضی داورنیا مهدی کوخیان را در یک حکم ساختگی و بدون وجهه ی قانونی به ۱سال زندان دیگر محکوم نمود و مجموعا مدت حبسش۲ سال شد.

شرايط زندان مراغه
زندان مراغه ( در حال حاضر مهدي كوخيان در زندان دوران محکومیت خود را به سر می برد) شامل 5 بند مي باشد. بندها به ترتيب به قرار ذيل مي باشد :
  1. بند يك : جرائم سنگين
  2. بند دو : مواد مخدر
  3. بند سه : زندانيان عادي كه اكثريت را  معتادين را تشكيل مي دهد
  4. بند چهار : نصوان
  5. بند پنج : جوانان
مهدي كوخيان در بند جوانان نگه داري مي شود و كل زندان قريب به 1100 نفر زنداني را در خود جاي داده است.
گفتني است زندانيان در زندان مراغه در وضعيت نا مطلوب و غير قابل تحملي نگه داري مي شوند به طوريكه از لحاظ بهداشتي و نظافت كنترل  نمي‌شود و مواد مخدر به راحتي وارد زندان شده و افراد معتاد در داخل بند مي توانند مورد استعمال قرار دهند.

شرايط "بند جوانان" محل نگه داري مهدي كوخيان
متاسفانه اين بند از لحاظ امكانات در وضعيت بدتري نسبت به ساير بندها قرار دارد. عدم امكانات ورزشي و نبود فروشگاه در اين بند زندگي در زندان را سخت تر مي نمايد. كيفيت پايين غذاها از يك سو و نبود فروشگاه در بند از سوي ديگر بر شرايط سخت ماندن در زندان مي افزايد. همچنين با نظر به عدم تحرك در زندان  (با توجه به  متراز60 متر حياط و يك اتاق80 متري  و 50 نفر زنداني) از يك سو و نبود امكانات ورزشي از سوي ديگر مي تواند بر وضع سلامتي زنداني تاثير گذارد.
همچنين لازم به ذكر است كه شرايط بهداري و درماني در زندان نيز قابل قبول نبوده و عدم رسيدگي به بيماري زندانيان و عدم توجه و رسيدگي بازرسان قضايي نسبت به اعتراض زنداني‌ها از نكات قابل توجه و تاسف برانگيز است. با اينكه اعتراضات زندانيان به وضعيت بد بهداشتي و نبود امكانات درماني و ورزشي به مسئولين زندان و بازرسان قضايي صورت گرفته است تاكنون هيچ قدمي ولو كوچك در بهبود شرايط برداشته نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر