۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

گزارشی از بازی تیم های الشباب عربستان و تیراختور آزربایجان

ساوالان پورت : از سری مسابقات جام باشگاههای آسیا هفته ی اول دور برگشت چهارشنبه ۹۲/۰۱/۲۱ ساعت 20:15 تیم تیراختور آزربایجان در استادیوم هفتاد هزار نفری سهند تبریز به مصاف تیم عربستانی الشباب رفت. این بازی که با باخت تیم میزبان در خانه پایان یافت با حواشی بسیاری همراه بود.
زمان دیر بازی و سختی های رفت و آمد از دلایلی بود که هواداران نتوانستند از شهرهای دیگر آزربایجان برای تشویق تیمشان در استادیوم حاضر شوند. همچنین بازی روز چهارشنبه تیراختور و الشباب به شدت امنیتی شده و از وارد کردن مواد خوراکی نیز جلوگیری به عمل می آمد.

در این بازی هر دو تیم نیمه ی اول را بدون قول به رختکن ها رفتند و در دقیقه 84 بازی یاران الشباب توانستند با یک ضد حمله و فرار لوکاس سباستین با ضربه ی زمینی او دروازه ی تیم تیراختور را باز کنند.


برای بزرگنمایی کلیک کنید
اما از حواشی این بازی می توان به باز شدن پلاکاردی با مضمون آزادی سعید متین پور روزنامه نگار آزربایجانی که به 8 سال زندان محکوم شده است اشاره نمود. پلاکارد باز شده از سوی فعالین آزربایجان  نوشته ی انگلیسی "free saeid matinpoor" (سعید متین پور را آزاد کنید) را دربرداشت .

از حواشی دیگری که در این بازی رخ داد به اهتزاز در آمدن پرچم سه رنگ آزربایجان بود که با استقبال هواداران پرشور تیراختور آزربایجان مواجه شد.
برای بزرگنمایی کلیک کنید

با این حال بالا آوردن پرچم ایران از سوی برخی افراد معلوم الحال از دیگر اتفاقات جالب این دیدار بود که با واکنش منفی هواداران تیم تیراختور آزربایجان مواجه گشت. بنا به خیرهای رسیده طرفداران تیم تیراختور با یورش به سوی پرچم ایران آن را پاره و فرد و یا افرادی که این پرچم را آورده بودند با برخورد فیزیکی تماشاچیان تیراختور پاسخ دریافت نمودند.

 فیلم کتک خوردن ایراندوستان توسط هواداران تراختور

بسیاری بر این عقیده اند که به اهتزاز در آوردن پرچم آزربایجان پاسخی برای آوردن پرچم ارمنستان اشغالگر توسط هواداران استقلال در بازی استقلال-تیراختور در استادیوم آزادی تهران بود که با پاره شدن پرچم ایران در بازی اخیر تیراختور یک گام به جلو برداشته شد.

بعد از اقدام نژادپرستانه هواداران استقلال تهران سایت معلوم الحال "آذری ها" اقدام ناشایست طرفداران استقلال را در نتیجه ی بی کفایتی مسئولان تراختورسازی دانسته و می نویسد : "کارشناسان معتقدند مدیریت غلط کانون هوادارن و به طور کلی باشگاه تراکتورسازی از سوی مدیران بلند پایه ی آن باعث نفوذ عده ای از لمپن ها و مزدبگیران در کسوت تماشاگر و هوادار به ورزشگاه شده و وجود چنین افرادی در ورزشگاه ها -به ویژه در قالب هوداران تراکتورسازی- هر روز نتایج و ابعاد جدید و گاه عجیبی به خود می گیرد. پرچم ارمنستان نیز یکی از این ابعاد شگفت انگیز و البته بچگانه ای است که در سایه بی تدبیری مسئولان رده اول تراکتورسازی وارد عرصه ورزش کشور شد."
برای بزرگنمایی کلیک کنید

به هر حال آنچه که مسلم است نژاد پرستی به جزئی از فرهنگ استعماری مناطق مرکزی ایران تبدیل گشته است بطوریکه نه تنها تورک های آزربایجان بلکه اعراب نیز مورد هجوم شعارهای نژادپرستانه ی آنها در بازی های آسیایی قرار می گیرند که در نتیجه رئیس فدراسیون فوتبال سعودی پیشنهاد انتقال برگزاری بازی های آسیایی ایران به شرق آسیا را می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر