۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

وارد شدن 120 میلیارد تومان خسارت از ناحیه سرمازدگی به اردبیل


علی اسلامی عصر امروز در جلسه مدیریت بحران شهرستان نیر اظهار داشت: بر اثر سرمازدگی و وقوع سیل در 50 روز گذشته بیش از 120 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده است که البته میزان خسارت وارد شده از حوزه خشکسالی در دست بررسی است. وی تصریح کرد: ما با پرداخت بخشی از این خسارت وارده و جبران آن از طریق صندوق‌های بیمه کشاورزی قادر خواهیم بود، ضرر و زیان کشاورزان را جبران کنیم.

اسلامی، ضرورت توسعه و تقویت فرهنگ بیمه در بین کشاورزان و زارعان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: امکان پرداخت تمام خسارت وارده از طریق دولت امکان‌پذیر نیست و این مبالغ باید از طریق صندوق بیمه کشاورزی تأمین شود.
این مسئول، بیشترین خسارت وارده را مربوط به باغات مشگین‌شهر و خلخال اعلام کرد و ادامه داد:‌ خسارت سرمازدگی و سیل در این مناطق بیشتر از سایر نقاط استان اردبیل بوده است.
کاهش 35 درصدی بارندگی‌ها در سال زراعی جاری
 مدیرکل مدیریت بحران استان در ادامه سخنان خود به کاهش بارندگی‌ها در استان اشاره کرد و یادآور شد: ‌این کاهش محسوس بوده؛ به طوری که 35 درصد کمبود بارندگی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم.
اسلامی گفت: ‌این آسیب‌ها و خسارت‌ها نشان می‌دهد که باید با بهره‌گیری از روش‌های مکانیزه از جمله سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی نسبت به توسعه بخش کشاورزی، زراعت و باغداری ایمن، اقدام لازم را انجام دهیم.
وی افزود: ‌در یک حرکت مثبت و کارآمد دولت با پرداخت 85 درصد تسهیلات بلاعوض از کشاورزان و زارعان حمایت می‌کند و آنها تنها با آورده 15 درصدی می‌توانند اراضی کشاورزی از جمله زراعی و باغی خود را با استفاده از سیستم‌های جدید و مکانیزه آبیاری کنند.
اسلامی در ادامه با بیان اینکه بحث مقاوم‌سازی مساکن روستایی و مدارس جز اولویت‌ها به شمار می‌رود، تصریح کرد:‌ 74 هزار واحد مسکن روستایی کم‌دوام و بی‌دوام در استان اردبیل نیاز به مقاوم‌سازی دارد.
وی عنوان کرد: در هفت سال گذشته رقم مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی از 33 درصد به حدود 50 درصد رسیده است و پس از شهرستان سرعین، شهرستان نیر رتبه دوم را در مقاوم‌سازی مساکن روستایی داشته است.
این مسئول همچنین از مقاوم‌سازی مدارس گزارشی ارائه کرد و اظهار داشت: ‌تاکنون یک‌هزار و 530 کلاس درس در استان مقاوم‌سازی شده است.
اسلامی اضافه کرد: برای مقاوم‌سازی بقیه مدارس استان در برابر زلزله به دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
در این جلسه فرماندار شهرستان نیر از مقاوم‌سازی 35 درصد مدارس این شهرستان در برابر زلزله و حوادث غیرمترقبه خبر داد.
میر فخرالدین زاهد با بیان اینکه بیش از دو هزار و 400 واحد مسکونی پایان کار دریافت کردند، بیان داشت:‌ سهمیه امسال این شهرستان در مقاوم‌سازی مساکن روستایی 200 واحد است که در مرحله ابلاغ به بانک‌ها قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر