۱۳۹۲ تیر ۳۱, دوشنبه

آقای علیخانی! تراختور " این ور و آن ور " نیست- محمد سهرابی



فعالیت در رسانه ای با ابعاد و ویژگی های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نیازمند ویژگی های بسیاری از جمله ویژگی مهم مردمی بودن و بی طرفی است. این ویژگی ها زمانی نمود بیشتری می یابد که فرد مورد نظر مجری یک برنامه پر بیننده بوده باشد و بطور مستقیم با مردم صحبت کند. هر کسی ممکن است علایق و ویژگی های شخصی مختلفی داشته باشد و این علایق و ویژگی ها محترم بوده و نمی تواند مورد کنکاش دیگران قرار گیرد. اما زمانی که یک فرد در جلوی دوربین رسانه ملی یک کشور قرار می گیرد، مسلماً حق ندارد که از علایق و خواسته های شخصی خود دم بزند. این بدیهی ترین پیش شرط فعالیت در یک رسانه با ابعاد ملی است.

«احسان علیخانی» مجری برنامه پر بیننده «ماه عسل» است که در شامگاه چهارشنبه با ناشی گری تمام از علایق شخصی خود پرده برمی دارد و سعی می کند آن را به بینندگان برنامه تحمیل کند!
وی که میزبان ورزشکاران تیم ملی والیبال بود، به رشته پر سر و صدای فوتبال هم سرکی می کشد و می گوید: «نباید مدیران فوتبال ما با بازیکنان و اسطوره هایی که مردم آن ها را دوست دارند و از دیدن آن ها خوشحال می شوند، برخورد های این چنینی داشته باشند
وی همچنین گفت: «خوب نیست بازیکنان محبوب و مردمی ما مثل علی کریمی و مجتبی جباری بروند و در" این ور و اون ور" به فوتبال خود ادامه دهند
علایق و نظرات این شخص به هیچ وجه مهم نیست، ولی زمانی که با وقاحت تمام منویات شخصی خود را از درگاه رسانه ملی به خورد مردم می دهد، غیر قابل قبول و تحمل ناپذیر می شود.
مدیران و مجریان صدا و سیمای جمهوری اسلامی همواره باید این را آویزه گوششان کنند که رسانه ای که در آن کار می کنند «ملی» است و بودجه سازمان شان از جمله حقوقی که دریافت می کنند، از محل اخذ مالیات همین «این ور و اون ور» تامین می شود و در برنامه هایی که می سازنند باید به این نکته توجه داشته باشند که ایران فقط تهران و کرج نیست!
مدیران سازمان عریض و طویل صدا و سیما باید همواره دقت کنند که کوچکترین لغزش و ندانم کاری آنها دانسته یا ندانسته می تواند موجب ایجاد هزینه و مشکل برای کشور شود.
این اتفاق هر چند کوچک بود ولی تکرار مکرر چنین خطاهایی در رسانه ملی دست مایه نوشتن این تذکر نامه بود.
صدا و سیما دائماً چنین اشتباهاتی را مرتکب می شود، بدون اینکه هزینه آن را بپردازد و یا حداقل از مخاطبان خود عذرخواهی کند. رسانه ای که خود را پاسخگو نمی داند و با هر چیز و هر کس هر طور که می خواهد رفتار می کند، نمی تواند ملی باشد و مخاطبان خود و به تبع آن تاثیر گذاری اش را از دست می دهد.
این طور که پیداست سازمان عریض و طویل و غیر پاسخگوی صدا و سیما نیازمند دگرگونی و تغییر است. چنین رسانه ای «ملی» بودنش را به مخاطره می اندازد.
لازم و ضروری است که سازمان صدا و سیما بصورت جدی در سیاست های کاری خود تجدید نظر کند و بیش از این جایگاه خود را در نزد ملت ایران خدشه دار نکند.
ظاهر این ماجرا فقط به علاقه شخصی و فوتبالی عده ای بر می گردد اما این سازمان نشان داده است که در خیلی موارد چنین رویکردی را به «این ور و اون ور» کشور دارد و نمی تواند بالاتر از بینی خود را ببیند!
هر چند مردم تاریخ ساز آذربایجان در یک مسابقه فوتبال هم نشان خواهند داد که همیشه پیروز میدان ها بوده اند و بی شک رو سیاهی برای ذغال خواهد ماند.
قطعاً صدا و سیما باید در رفتارهایش تجدید نظر کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر