۱۳۹۲ مرداد ۲۰, یکشنبه

بنام اردبیل به کام رژیم فدایی دریاچه اورمیه – علیرضا فرشی



»حجم آب سالانه رودخانه آراز در محل سد مخزنى در حدود ۵۷۷۵ میلیون مترمکعب و در محل سد انحرافى میل – مغان در حدود ۷۸۸۹ میلیون مترمکعب است. رودخانه آراز بسیار سیلابى است و در بیشتر فصل‌هاى سال گل‌آلود است. در سال‌هاى خشک، بیشترین آب اندازه‌گیرى شده بهاره رودخانه ۱۱۰۰ مترمکعب در ثانیه در سد آراز و ۱۸۰۰ مترمکعب در ثانیه در محل سد انحرافى میل – مغان است. دبى متوسط رودخانه در محل سد آراز در حدود ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه و در محل سد انحرافى در حدود ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه است

***
اگر دبی متوسط رودخانه در محل سد آراز در حدود ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه باشد به صورت روزانه میتوان ۲۱٫۶ متر مکعب از آن برداشت کرد که این مقدار آب برای یکسال برابر ۷٫۸۸۴ میلیاد متر مکعب خواهد شد. حتی اگر اجازه گذشتن قطره ای آب از سد آراز داده نشود، باز ۱۵۰ متر مکعب آب در ثانیه به سد انحرافی میل-مغان خواهد رسد که به صورت سالیانه برابر یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون متر مکعب آب خواهد بود. البته با توجه به اینکه آذربایجان جنوبی فقط حق برداشت ۵۰ درصد از آب را دارد این اعداد را باید بر دو تقسیم کرد! اگر متوسط دبی رود آراز را برابر ۳۲۵ مترمکعب در ثانیه در نظر بگیریم حجم سالانه آب رود آراز در حدود ده میلیارد متر مکعب آب خواهد شد که از این میزان حدود ۵ میلیارد متر مکعب سهم آذربایجان جنوبی خواهد بود. حتی اگر یک میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب از این آب به اردبیل برسد، چه بلایی بر سر بقیه ۳ میلیارد و هتفصد میلیون متر مکعب خواهد آمد! بعبارتی انتقال حدود یک میلیارد متر مکعب آب رود آراز به دریاچه اورمیه کاملاً عملی است و گفته های گوسفندهای آدمنمایی که به اسم نمایندگی مردم اردبیل داد و بیراه انداخته اند هیچ معنایی جز ایجاد اختلاف و همکاری با دشمنان آزربایجان ندارد.

۱ نظر:

  1. آمما قردش بو اساسی چؤزوم دئیل، آزربایجان خالقی گره ک اؤرگنسین کی سویو هدره ورمه سین و یاواش یاواش کویرده یاشاماغی اورگنسین . فقط تورکلر تهرانا گره ک کؤچمه سین بلکی گره ک اورمو گؤلون باتئسئنا (غربینه) کؤچاق تا کوردلره فائق اولاق، چوخ چوخ بوندان قاباخدان گره ک اورمو گؤلو دوشونسه ایدیق، ایندی چوخ گئجدی.

    پاسخحذف