۱۳۹۲ مرداد ۲۳, چهارشنبه

اختلاف در احداث یک تصفیه خانه/ روستائیان مشگین شهر در انتظار تصمیم مدیران



با گذشت سه سال از آغاز احداث تصفیه خانه دوم مشگین شهر با هدف آبرسانی به 89 روستای این منطقه، اجرای پروژه به دلیل اختلاف نظر سه دستگاه اجرایی همچنان در تعلیق مانده و روستاییان را چشم انتظار آب شرب سالم گذاشته است. تصفیه خانه دوم شهرستان مشگین شهر در فاصله 30 کیلومتری از تصفیه خانه اول با هدف آبرسانی به 89 روستا از توابع بخشهای ارشق، مشگین شرقی و مرادلو در نظر گرفته شده است.

این طرح که با تخصیص منابع آبی از سد سبلان مصوب شده و با پیشرفت فیزیکی 20 درصدی در حال اجرا است به عقیده مسئولان آب و فاضلاب روستایی برای تامین آب شرب روستاهای این منطقه به عنوان مناسب ترین و کلیدی ترین اولویت طرح می شود.
بطوریکه مدیر کل آب و فاضلاب روستایی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با توجه به حساسیت ساخت این تصفیه خانه ضروری است به منظور تامین آب شرب مورد نیاز روستاهای منطقه منابع آبی مناسبی تعریف شود.
پرویز عباسی تاکید کرد: محل احداث تصفیه خانه دوم با تصفیه خانه مشگین شهر حدود 30 کیلومتر فاصله دارد که  نشان می دهد اجرای این طرح تداخلی در فعالیت تصفیه خانه اول نخواهد داشت.
ارائه آمار غیر واقعی از ظرفیت تصفیه خانه اول مشگین شهر
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان ادامه داد: یکی از ایرادات وارده به احداث تصفیه خانه دوم ظرفیت آب دهی تصفیه خانه اول است که از سوی مسئولان رقم آن مغایر با واقعیت موجود ارائه می شود.
وی با اشاره به اشراف و حضور خود در مراحل بهره برداری تصفیه خانه اول مشگین شهر اضافه کرد: این تصفیه خانه برای سال 1398 ظرفیتی بالغ بر 109 هزار و 379 نفر و برای افق 1408 ظرفیتی بالغ بر 134 هزار و 645 نفر را دارا است، اما این رقم 300 هزار نفر عنوان می شود که با واقعیت فاصله قابل توجهی دارد.
به گفته عباسی تصفیه خانه اول تنها می تواند آب شهری را تامین کرده و به دلیل عدم برخورداری از منابع آب خام مناسب نمی تواند آب شرب 89 روستا را نیز تامین کند.
http://multimedia.mehrnews.com/P1000761.jpg
وی که پیش از این خواستار ارائه راهکار عملی برای تامین آب شرب روستاهای منطقه از سوی آب منطقه ای استان شده بود، اعلام کرده بود در صورتی که منابع آب خام تصفیه خانه اول برای تامین آب شرب روستاها مشخص شود، احداث تصفیه خانه دوم را متوقف خواهیم کرد.
این مسئول دو ماه قبل در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز امیدواری کرده بود در جلسه ای که به همین منظور در وزارت نیرو تشکیل خواهد شد وضعیت احداث یا عدم احداث تصفیه خانه دوم به صورت قطعی مشخص شود.
رد گزینه های پیشنهادی آب منطقه ای به وزرات نیرو
با این وجود تلاش خبرنگار مهر برای دریافت نظرات مسئولان آب منطقه ای بی نتیجه ماند و مدیر کل آب منطقه ای استان پاسخی به این سوال ابراز عقیده نکرد و اظهارات خود را در این خصوص منوط به نظر جلسه وزارت نیرو دانست.
این در حالی است که در جلسه مورخه 19 خردادماه سال جاری گزینه های طرح شده برای آبرسانی از سوی آب منطقه ای در وزرات نیرو رد شده و در جلسه مورخه 17 تیرماه سال جاری مجددا گزینه های طرح شده آب منطقه ای حذف شده و حتی با استناد به نتایج کارشناسی اعلام شده در خصوص ظرفیت تصفیه خانه اول مشگین شهر در سال 87 تناقضاتی در آمار ارائه شده به وزارت نیرو اعلام شده است.
عباسی در این خصوص تصریح کرد: در حال حاضر وزرات نیرو پاسخ قطعی خود را اعلام نکرده و با رد گزینه های آب منطقه ای ا پس از بررسی های کارشناسی نتیجه مشخص خواهد شد.
در عین حال سوال بی پاسخ این است که چرا با احداث تصفیه خانه دوم با وجود تاکید بر ضرورت آن و نتایج مثبت کارشناسی مخالفت می شود؟
اصرار آبفای روستایی برای احداث تصفیه خانه منطقی نیست
استاندار اردبیل در جلسه نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر تاکید کرده بود که در حال حاضر با توجه به مطالعه منطقه و براساس نظرات کارشناسان آب منطقه ای استان احداث تصفیه خانه فاقد ضرورت است.
اکبر نیکزاد یادآور شده بود که با وجود اینکه نظر آب و فاضلاب روستایی به دلیل خرید زمین تصفیه خانه مخالف نظر مشاور است اما باید با کارشناسی و تشخیص ضرورت نسبت به احداث یا عدم احداث تصفیه خانه دوم اقدام شود.
نیکزاد معتقد است تشخیص کارشناسی احداث مخازن و تصفیه خانه های آب شرب بر عهده آب منطقه ای است و سایر دستگاهها باید از نظرات این اداره تبعیت کنند.
براین اساس در مورخه یک تیرماه سال جاری معاون امور عمرانی استانداری اردبیل نامه ای مبنی بر توقف احداث تصفیه خانه دوم به آبفای روستایی ارائه کرده است.
در متن این نامه آمده است: "حسب اعلام شرکت آب منطقه ای استان طرحی با عنوان مطالعات جامع تخصیص منابع آب شرب و صنعت استان توسط شرکت مذکور در حال مطالعه بوده و کار مطالعات محدوده روستاهای ارشق به لحاظ اهمیت با اولویت اتمام و جهت بررسی نهایی به وزرات نیرو ارسال شده، لذا به منظور حفظ وحدت رویه و بهره برداری بهینه از منابع موجود و همچنین تامین آب پاک و با کیفیت برای روستاهای واقع در محدوده مذکور مقتضی است نسبت به توقف عملیات اجرایی ساختمان تصفیه خانه در حال احداث در منطقه مورد اشاره اقدام و پیگیری های لازم جهت حصول نتیجه برای اقدامات بعدی به عمل آید."
فعالیت آبزی پروری در سد سبلان ممنوع است
اما در عین حال مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان معتقد است علت توقف احداث تصفیه خانه دوم به دلیل طرح آبزی پروری پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان استانی در این منطقه است و تصریح می کند که طبق مقررات با هدف رعایت بهداشت فعالیت آبزی پروری در تاسیسات و سدهای آب شرب ممنوع است.
وی در گفتگوی خود با خبرنگار مهر با تاکید به بی توجهی به منافع عمومی در اجرای این طرح افزود: در مرداد ماه سال 90 تصمیمی مبنی بر پرورش ماهی در این سد مطرح شد که با بررسی کارشناسی اجرای آن به زیان عموم ساکنان منطقه و حذف کاربری آب شرب عنوان شد و طرح متوقف شد.
عباسی با بیان اینکه در صورت پرورش ماهی در این سد استفاده از آب آن به عنوان آب شرب منتفی خواهد بود، یادآور شد: علاوه بر این وزرات نیرو نیز در اسفند سال گذشته به توقف فعالیت آبزی پروری تا زمان تعیین تکلیف نحوه آبرسانی به روستاهای منطقه اعلام نظر کرده است.
وی افزود: با این وجود در فروردین ماه سال جاری اعلام شد که در محل سد طرح پرورش ماهی آغاز شده است.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان با تاکید به اینکه اجرای این طرح مغایر با نظر کارشناسی ارائه شده است، عنوان کرد: در حالی که برای عواقب اجرای طرح پرورش ماهی چاره اندیشی نشده، تاکید به اجرای آن می شود.
http://multimedia.mehrnews.com/70435.jpg
با وجود اینکه مستندات کارشناسی تاکید به عدم اجرای طرح آبزی پروری در این منطقه دارد، استاندار اردبیل تاکید کرده است که احداث تصفیه خانه دوم صرفا برای آبرسانی به 14 روستا باید کارشناسی شده و از نظرات مشاور استفاده شود.
نکیزاد با بیان اینکه در آخرین پیشنهادات ارائه شده پرورش ماهی در سد سبلان به دلیل احتمال آلودگی آب شرب منتفی شده بود، یادآور شده در صورتی که آب شرب 15 روستا و سه شهر فخر آباد، رضی و مرادلو به طریق دیگری تامین شود می توان طرحهای شیلات و پرورش ماهی در قفس را نیز در این محدوده اجرا کرد.
باید اشاره کرد که گفته می شود برای تکمیل تصفیه خانه دوم به همراه ساخت ایستگاه پمپاژ و خط انتقال اعتباری بالغ بر 55 میلیارد ریال مورد نیاز بوده این در حالی است که به منظور افزایش ظرفیت تصفیه خانه اول و خط انتقال 30 کیلومتری، مخزن و بند زنی رودخانه اعتباری بالغ بر 137 میلیارد ریال باید هزینه شود. تفاوت رقمی که توجیه اقتصادی طرح را نشان می دهد.
اعتراض روستاییان حق آبه دار به عملکرد دستگاه ها
با توجه به زیان قابل توجه روستاهای این منطقه از تعلیق پروژه آّبرسانی و در مقابل اجرای طرح آبزی پروری گروهی از حق آبه دارهای روستاهای مشگین شهر با امضای طومار و ارائه آن به آب و فاضلاب روستایی خواستار اجرای این طرح و تکمیل تصفیه خانه شده اند.
با وجود اینکه تصمیم گیری برای احداث یا عدم احداث تصفیه خانه دوم مشگین شهر مطابق با نظرات کارشناسی مشاوران به سادگی اخذ می شود هر کدام از دستگاههای مربوط با این پروژه موضوع اعلام نظر قطعی را متوجه نهاد دیگری می کنند.
روستاییان مشگین شهر سه سال است امیدوار به آبرسانی و استفاده از آب شرب سالم نشسته اند. انتظاری که کاغذ بازی های اداری همچنان پاسخی برای آن به دنبال نداشته است.
........................
گزارش: ونوس بهنود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر