۱۳۹۱ تیر ۱۱, یکشنبه

تحریم نفتی ایران از سوی اروپا و آینده اقتصاد ایران

ساوالان پورت : نمایندگان اتحادیه اروپا برای جلوگیری و منصرف کردن ایران از برنامه های هسته ای اش در تاریخ 12 ژانویه  با تحریم واردات نفت از ایران موافقت نموده بودند و قرار بود این تحریم ها از 11 تیرماه سال جاری علیه ایران اعمال شود.

غرب معتقد است که برنامه های هسته ای ایران در راستای اهداف صلح آمیز پی گیری نمی شود و پشت پرده ای نظامی در برنامه های هسته ای تهران وجود دارد و از نظارت کامل ناظران آژانس از تمامی تاسیسات هسته ای ایران جلوگیری به عمل می آید. با این حال تهران همواره به ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود اذعان داشته است.

با جدی شدن تحریم نفتی ایران از سوی غرب و به دنبال آن کاهش واردات و همچنین توقف واردات از سوی کشورهای دیگری چون کره جنوبی ، ژاپن و ترکیه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در روز سه شنبه از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفتی ایران اضهار نا رضایتی و خواستار تجدید نظر از سوی غرب شده بود.

به گزارش بی بی سی فارسی امروز 11 تیر ماه ، با اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا ، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای از این اقدام اروپا استقبال کرده و این اقدام اروپا را "راهی صلح‌آمیز برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران" بیان داشته است.

اروپا از بزرگترین مشتریان نفت ایران به حساب می آید و این تصمیم ایالات متحده و اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفت ایران می تواند ضربات جدی بر اقتصاد ایران وارد کرده و آن را شکننده و تضعیف نماید. اما همزمان با تحریم نفت ایران از سوی غرب تمامی شرکت هایی که در محدوده قانونی اتحادیه اروپا ثبت شده و فعالیت می نمایند نیز از بیمه کشتی های حامل نفت ایران ممنوع شده اند.

 بیمه نکردن کشتی های نفتکش حامل نفت ایران،- چه متعلق به ایران و چه متعلق به کشورهای دیگر- تاثیری به مراتب بیشتر از تحریم نفت را بر اقتصاد ایران خواهد داشت ؛ بطوریکه یکی از دلایل توقف واردات نفت ایران از سوی کره جنوبی ممنوعیت بیمه نفتکشهای حامل نفت ایران بود.

از سوی دیگر ایران با متقاضیانی برای خرید نفت همچون چین و هند روبرو می شود که نفت را به مراتب ارزان تر از مشتریان اروپایی از ایران خواهند خرید و ایران چاره ای جز فروش  بیشتر و ارزان قیمت به این کشورها را نخواهد داشت.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی و علی خامنه ای تحریم ها را بر اقتصاد کشور بی تاثیر دانسته و آنرا از عوامل اتکا به تولیدات داخلی و قدرتمند شدن اقتصاد کشور می دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر