۱۳۹۲ تیر ۱۶, یکشنبه

بیانیهٔ جمعی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در محکومیت مصاحبه ٔی اخیر مجلهٔ مهرنامه با سیدجواد طباطبائی



مجلهٔ مهرنامه در آخرین شمارهٔ خود مصاحبه ای از سیدجواد طباطبایی منتشر نموده است که در آن ملت آذربایجان به شدیدترین وجه ممکن مورد اهانت قرار گرفته است.  سیدجواد طباطبائی در این مصاحبه، پا را از تمامی حدومرزهای موجود در ادب فراتر نهاده  و ملت آذربایجان را با الفاظی رکیک و توهین آمیز تحقیر کرده و در کنار آن فعالین حرکت ملی آذربایجان را افرادی نادان نامیده است.
این توهین های سیدجواد طباطبایی و درج آن در نشریهٔ مهرنامه امر تازه ای نیست و بارها شاهد چنین اهانت هایی از سوی نویسندگان پان فارس و نژادپرست بوده ایم. با این وجود در این برهه ای که ریاست جمهوری ایران از محمود احمدی نژاد به عنوان نمایندهٔ جریان رادیکال اصول گرایی به حسن روحانی نمایندهٔ جریان معتدل حکومتی در حال انتقال می باشد و جریان اصلاح طلبی که پس از انتخابات سال 88 از دایرهٔ قدرت اجرایی کنار گذاشته شده بود و زمزمه هایی موجود می باشد که با روی کار آمدن حسن روحانی امکان بازگشت برخی از چهره های اصلاح طلب به قدرت وجود دارد این چنین اظهار نظرهایی از سوی نزدیکان این جریان که مجلهٔ مهرنامه نیز در چارچوب آن می گنجد تنها سبب کاهش جایگاه بیش از پیش پیشروان این طیف سیاسی خواهد شد و دگرباره ملت آذربایجان را بر این دیدگاه خود مصمم تر خواهد نمود که هرگونه جریان مرکزمحور در ایران در مبحث مسئلهٔ ملل سوای شعارهایی که سر می دهند دارای نگاهی نژادپرستانه می باشند که هرگونه جفا به ملت آذربایجان را حق خود می دانند.
ما جمعی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به واسطهٔ این بیانیه اعتراض خود به درج سخنان سیدجواد طباطبائی در مجلهٔ مهرنامه را بیان داشته و خواستار عذرخواهی این مجله و درج پاسخ های داده شده به سخنان سیدجواد طباطبائی هستیم.
جمعی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
اردبیل
16/4/1392

۲ نظر:

  1. توهین به اقوام در ایران باید جرم محسوب بشه و هیچ احدی حق ابراز چنین نظرات غیر کارشناسی و سلیقه ای را نسبت به اقوام نداشته باشد. اگر جرم بودن این اظهارات در راستای بی ثبات کردن اتحاد ملی ثابت شود امثال طباطبایی باید در دادگاه صالحه بخاطر به خطر انداختن اتحاد ملی کشور و توهین به اقوام مجازات شود. این میتونه یه خواسته جدی باشه. جرم تلقی شدن توهین به اقوام در هر سطحی

    پاسخحذف
  2. با نظر بالا موافقم. البته ضامن اجرایی آن نیز باید در نظر گرفته شود. چون قوانین زیادی در مورد حق تدریس به زبان محلی و ... وجود دارد و اجرا نمی شود. ما بطور جد از نمایندگان مجلس می خواهیم تا پیش نویس قانون توهین به اقوام را تهیه کنند.

    پاسخحذف